آسیب های دوستی قبل ازدواج

آسیب های دوستی قبل ازدواج

یکی از انگیزه های ارتباط پسران و دختران جوان قبل از ازدواج ، ایجاد فرصتی برای شناخت بیشتر از یکدیگر است . آن ها تصور می کنند که دوستی فرصت مناسبی برای شناخت کامل فرد مقابل و در نتیجه موفقیت در ازدواج و زندگی آینده شان است ؛ در حالی که دوستی قبل از ازدواج در اکثر موارد در کنار این ویژگی های به ظاهر خوب ، مشکلات عدیده ای برای افراد درگیر در آن به خصوص برای دختر و پسر پدید می آورد که در ذیل به بررسی برخی از آن ها می پردازیم .

  • وابستگی .

نیاز به محبت ورزیدن و مورد محبت واقع شدن در دوران جوانی به اوج خود می رسد . از این رو افراد در این دوران به سرعت عاشق می شوند . پس از مدتی علاقه ابتدایی بین دو نفر شدت می یابد و کم کم دو طرف به یکدیگر وابسته می شوند . این وابستگی در بسیاری از موارد ، آفت بزرگی برای زندگی آن هاست . برای نمونه به علت وابستگی شدید آن ها در تمام اوقات شبانه روز در فکر فرد مقابل هستند .

  • افت تحصیلی یا رکود علمی .

تحصیل دانش ، نیازمند تمرکز فکری و روحی است . اما در این گونه روابط دختر و پسر به علت وابستگی بسیار به یکدیگر مدام در فکر هم بوده و به دیدارها و ملاقات های حضوری و تلفنی شان توجه می کنند ؛ که این خود بزرگ ترین مانع در راه رشد و ترقی علمی آن هاست .

  • فقدان شناخت درست و واقع بینانه .

در این‌ روابط دختر و پسر سعی می کنند به گونه‌ای رفتار کنند که از نظر دیگری قابل تحسین باشند . در واقع افراد برای خوب جلوه کردن در نظر دیگری به رفتارهای تصنعی روی می آورند . حال اگر این رابطه به ازدواج بیانجامد ، افراد بدون هیچ شناخت دقیق و درستی از یکدیگر وارد زندگی مشترک‌ می شوند . از سوی دیگر به دلیل وابستگی بیش از حد به یکدیگر نه تنها عیوب فرد مقابل را نمی بینند بلکه او را فردی سرشار از نیکی ها ، خوبی ها ، زیبایی ها و … تصور می کنند .

امام علی (علیه السلام) می‏ فرمایند (میزان الحکمه ، ج 2 ، ص 208 ، ح 3066) ؛

“حبّ الشّیء یعمی و یصمّ . دوست داشتن چیزی ، انسان را کور و کر می‌کند “

  • تصمیم‌ گیری نادرست برای ازدواج .

در این حالت وقتی افراد به شناخت درستی از یکدیگر نرسیده اند ، تصمیم به ازدواج می گیرند . در حالی یه این نوع انتخاب‏ ها که در فضایی آکنده از احساسات و عواطف و به دلیل نبود شناخت عمیق و واقع‏ بینانه صورت می گیرد ، زندگی مشترک را تلخ و آینده را تیره و تار می‏ سازد .

  • ایجاد جو بدبینی در زندگی مشترک .

اگر این رابطه به ازدواج بیانجامد ، ممکن است در آینده هر یک از طرفین دچار نوعی شک و تردید نسبت به فرد مقابل شوند و گمان کنند ، این فرد که وقتی به راحتی با من رابطه برقرار کرده ، از کجا معلوم با اینکه همسر من هست با دیگری نیز ارتباط برقرار نکند . بر همین اساس بسیاری از این ازدواج ها که به ازدواج های خیابانی موسوم است ، از پایه متزلزل اند ، چرا که دختر و پسر هر دو نسبت به هم بدبین هستند(روابط و دوستی های دختران و پسران ، کبری صفر نژاد ، سحر غلام حسین زاده ، ص 84) .

  • ایجاد مشکلات روحی .

در صورتی که این دوستی ها به ازدواج منتهی نشوند که در موارد بسیاری هم به دلیل تغییر شرایط طرفین یا مخالفت خانواده ها چنین می شود ، آثار روحی منفی بسیاری به ویژه بر دختر خواهد داشت که احساس سرخوردگی و شکست روحی ، افسردگی ، نفرت از جنس مخالف و ازدواج گریزی و در مورد دختران از دست دادن بسیاری از خواستگاران برخی از این آثار است .

  • آسیب های اقتصادی .

گاه روابط دختر و پسر سبب زیان های مالی یا برای خود آن ها یا برای خانواده ها می شود . برای نمونه خرید هدایای گران قیمت برای یکدیگر ، اخاذی‌ یکی از طرفین از دیگری و … نمونه هایی از این هزینه های تحمیلی است .

  • در خطر بودن آبرو .

در این راستا بسیار ممکن است که به دلیل رفت و آمد پسر و دختر ، تعرض به حریم شخصی او و … آبروی آنها و حتی اعضای خانواده هایشان به خصوص دختر خانم (در صورتی که این رابطه به ازدواج منتهی نشود) به خطر بیفتد . گاه حتی این امر خانواده ها را مجبور به تغییر محل سکونتشان می کند .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد و تالار عروسی در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .