افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان

معمولا بعد از به دنیا آمدن بچه ، مادران وارد دنیای جدیدی می شوند که وظایفشان را چند برابر می کند و همین مسئولیت مضاعف خودش باعث استرس می شود . در واقع ، مادران در روزهای اولیه بعد از بارداری حال و روز روانی و جسمی مناسبی ندارند و این مساله روی رفتار و خلقیاتشان تاثیر می گذارد . افسردگی بعد از زایمان واژه آشنایی برای همه است و عموما همه ، کج خلقی و نگرانی و استرس های مادر را امری طبیعی می دانند و آن را به افسردگی پس از زایمان نسبت می دهند .

  • افسردگی پس از زایمان ؛ از تشخیص تا درمان .

این در حالی است که دیده شده مادری به دلیل افسردگی بعد از زایمان شدید فرزندش را کشته است . بنابراین افسردگی پس از زایمان می تواند آن قدر شدید باشد که نیاز به بستری و مراقبت ویژه داشته باشد . موضوع مهم این است که همراهان مادری که تازه زایمان کرده بتوانند تشخیص دهند که افسردگی بعد از زایمان که ادعا می شود در اکثر مادران مشاهده می شود و به نوعی طبیعی است چه زمانی خطرناک می شود و نیاز به دارو و درمان های خاص تحت نظر روان پزشک دارد . در این باره به بیان توضیحات آقای دکتر کنگرانی ، روان پزشک می پردازیم .

1

  • آیا نگرانی و افسردگی و کج خلقی هایی که مادران در چند روز بعد از به دنیا آمدن فرزندشان تجربه می کنند ناشی از افسردگی پس از زایمان است ؟

بیش از 50 درصد مادرانی که زایمان می کنند ، دچار علایمی می شوند به نام افسردگی پس از زایمان یا غم بچه که بسیار شایع است و معمولا به دلیل تغییرات هورمونی ، مسئولیت مادرشدن و تغییر شیوه زندگی از همان روزهای اول بعد از زایمان یا سه ، چهار روز بعد از آن شروع می شود . علایم آن نیز عبارتند از ؛

  • غمگینی .
  • عصبانیت .
  • گریه .
  • پرخاشگری .
  • استرس .
  • اضطراب .
  • اختلال خواب .

اگر این علایم بیش از دو هفته طول بکشد ، جای نگرانی دارد و باید بررسی شود تا ببینیم فرد دچار افسردگی پس از زایمان شده یا نه .

2

  • پس بخشی از تغییرات خلق و خو در مادران تازه زایمان کرده طبیعی به نظر می آید و نگران کننده نیست ، در چه مواقعی باید احساس خطر کرد ؟

برخی علائم ما را به وجود افسردگی بعد از زایمان مشکوک می کند . علائمی مانند خلق غمگین ، اضطراب ، پرخاشگری و دلشوره در غم بچه طبیعی است .

اما در افسردگی بعد از زایمان این علائم شدیدتر و بیشتر ظاهر می شود . همچنین می تواند حتی دو ، سه یا چهار هفته بعد از زایمان شروع شود . نکته خاصی که باید به آن توجه شود این است که در افسردگی بعد از زایمان مادر خودش را بی کفایت و بی لیاقت می داند و فکر می کند چون توانایی نگهداری بچه را ندارد یا باید خودش را از بین ببرد یا بچه اش را . اختلالات خواب و کاهش وزن شدید در مادری که دچار افسردگی بعد از زایمان می شود معمولا وجود دارد در صورتی که در غم بچه این علائم وجود ندارد .

3

  • بسیاری از مادران تصور می کنند مادر خوبی برای فرزندشان نیستند و احساس ناتوانی نسبت به بزرگ کردن فرزندشان دارند . آیا این وضعیت روانی نیز می تواند نشانه ای از افسردگی بعد از زایمان باشد یا صرفا یک رفتار وسواسی مادرانه است ؟

باید توجه داشته باشیم در افسردگی بعد از زایمان شدت علائم خیلی اهمیت دارد . کسی که دچار افسردگی بعد از زایمان شده ، نمی تواند وظایف مادرانه خود را انجام دهد و خود را مادر خوبی نمی داند و نمی خواهد فرزند خود را ببیند و می گوید نمی تواند او را بزرگ کند . در موارد شدیدتر که به سایکوز بعد از زایمان(روان پریشی پس از زایمان) منجر می شود ، مادر دچار هذیان و توهم می شود و ممکن است اقدام به کشتن بچه کند .

ما با مشاهده علایمی که در غم بچه مشاهده می شود درمان را شروع نمی کنیم چون این علایم بعد از مدتی از بین می رود و حمایت های اطرافیان بسیار کمک کننده است که علایم کمتر شود .

ولی در افسردگی بعد از زایمان علایم شدیدتر می شود و حمایت های اطرافیان تاثیری در بهبود بیماری ندارد و مادر افسرده تر و گوشه گیرتر می شود و به فکر خودکشی می افتد . البته این موضوع نیز درست است که بسیاری از مادران دوست دارند که مادر ایده آلی باشند و این یک جور نگرانی مادرانه است که به شکل وسواس در می آید . بهتر است اگر مادران یا اطرافیانشان مشکوک به افسردگی شدند به روان پزشک مراجعه کنند .

4

  • آیا مادرانی که سابقه افسردگی بعد از زایمان را در زایمان های قبلی خود داشته اند ، بیشتر در معرض ابتلا در زایمان های بعدی هستند ؟

مادری که سابقه افسردگی در زایمان های قبلی را داشته یا سابقه افسردگی در خانواده او وجود دارد ، بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی بعد از زایمان خواهد بود . بارداری یک استرس است که می تواند باعث تشدید برخی بیماری ها شود . به همین دلیل ما به افرادی که بیماری هایی مانند افسردگی یا اختلال دو قطبی دارند ، توصیه می کنیم اول بیماری شان را درمان کنند و بعد بچه دار شوند چون بسیاری از این بیماران مجبورند در دوران بارداری دارو مصرف کنند . از طرفی ، فشار زایمان و مسئولیت بچه دار شدن می تواند باعث شعله ور شدن بیماری کنترل شده شود . این بیماران وضعیت بدتری نسبت به افرادی دارند که بدون بیماری قبلی به افسردگی بعد از زایمان مبتلا می شوند . البته ما مواردی را داشته ایم که به اختلال دوقطبی مبتلا بوده و بعد باردار شده اند و داروهایی که طی بارداری برای جنین مشکلی ایجاد نمی کرده نیز مصرف کرده و بچه سالم و خوبی به دنیا آورده اند . این قضیه به حمایت اطرافیان و پیگیری و همکاری خود فرد هم بستگی دارد .

5

  • آیا مصرف دارو در دوران شیردهی مجاز است ؟

یکی از دغدغه هایی که مادران در دوران بارداری و شیردهی دارند ، مصرف داروست . داروهایی که در شیر ترشح می شوند ، مشخص است و یک مساله دیگر دوز مصرف است که برخی داروها با دوز کم برای بچه مشکلی ایجاد نمی کنند . ولی مساله مهم تر سود و زیان داروست . باید ببینیم ضرر شیر ندادن مادر برای بچه بیشتر است یا ضرر اینکه یک مادر افسرده نتواند از بچه اش نگهداری کند و آثار زیادی در دوران بزرگسالی بچه بگذارد . براساس تحقیقات انجام شده مادرانی که افسردگی بعد از زایمان را تجربه می کنند ، بعد هم دچار افسردگی می شوند و ممکن است علایم افسردگی را همیشه همراه خود داشته باشند . بنابراین مادران با مشاهده علایمی که ذکر شد حتما به روان پزشک مراجعه کنند تا او بررسی کند که آیا مشکل بیمار با توجه به شرایطش با ورزش کردن و حمایت اطرافیان حل می شود ؟ آیا به جلسه های مشاوره و روان درمانی نیاز دارد ؟ و در موارد شدیدتر پزشک بررسی می کند اثر استفاده از داور بیشتر است یا عوارض جانبی آن ؟ اگر وضعیت مادر نگران کننده بود ، ممکن است پزشک توصیه کند مادر به فرزندش شیر ندهد ولی دارو مصرف کند تا ارتباط عاطفی مادر و فرزند حفظ شود .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .