اهداف ازدواج (بقای نسل)

اهداف ازدواج (بقای نسل)

بدون شک هر نوع عملی که از جانب انسان ها سر می زند ، متوجه هدف و غایتی است . ازدواج نیز همانند سایر اعمال برای تمام زوج ها اهدافی را در پی خواهد داشت . برای ازدواج نیز اهداف متعددی وجود خواهد داشت . که در اینجا به آن ها می پردازیم این اهداف به صورت تیتروار عبارتنداز ؛ ارضای غرایض ، بقای نسل ، یافتن سکون ، تکامل انسان ، نجات از تنهایی ، محل انس و دوستی ، طهارت نسل ، حفظ پاکدامنی ، ایجاد سلامت و امنیت اجتماعی ، تامین نیازهای انسان و غیره . ما قصد داریم در هر بخش به بررسی یکی از این اهداف بپردازیم .

  • بقای نسل .

یکی از اهداف ازدواج را بقای نسل معرفی کرده اند . ازدواج وسیله ای است برای بقای نسل و تحمل مصائب آن . جامعه انسانی برای بقای نسل نیاز به تولید مثل دارد . به گفته برخی از دانشمندان این نیاز به صورت انگیزه جنسی در نهاد انسان به ودیعه گذاشته شده است و زمینه گرایش نسبت به هم ، آمیزش و در نتیجه تولید مثل را فراهم می نماید . از این رو انسان ها علاقه مند هستند که موجودیت خویش را در نسل های بعدی حفظ نمایند . ازدواج این خواست زوج ها را تحقق می بخشد . بر این اساس است که معمولا افراد جامعه ، دوستان و همسایگان به زوج های جوان اصرار می ورزند که هرچه زودتر فرزندانی برومند تحویل جامعه دهند . نکته قابل ذکر این است که در جوامع غربی برخی از مردان و زنان جوان به دلایل گوناگون از داشتن فرزند امتناع می ورزند . این تفکر کم کم در جوامع شرقی نیز رسوخ می کند . در صورتی که تصمیم به داشتن فرزند اساس راه و روش زندگی خانواده را محکم تر می کند . داشتن فرزند علاوه بر اینکه نسل آن خانواده را حفظ می کند ، دارای فواید متعددی است که به برخی از آن ها به اختصار اشاره می کنیم .

  1. کودکان با حضور خود ، وضعیت بزرگسالان ، به خصوص زنان را تایید نموده و به آن ها هویت اجتماعی می بخشند .
  2. کودکان از طریق فعالیت های خود در مدرسه و مرکز تفریحی سالم و محیط همسایگی ، والدین خود را با جامعه پیوند می دهند .
  3. کودکان به والدین اعتبار بخشیده و آن ها را از تنهایی نجات می دهند .
  4. کودکان به زندگی خانوادگی نشاط و سرور می بخشند و آنرا لذت بخش می نمایند .
  5. کودکان با توجه به اصول اجتماعی شدن ، شایستگی و صلابت والدین را رشد داده و حتی آنان را به مرز خود کفایی هدایت می کنند و می رسانند .
  6. چون والدین بیش از افراد بی فرزند ار تایید اجتماعی بهره مندند ، کودکان علاوه بر کسب شخصیت نفوذ والدین را نیز افزایش می دهند .
  7. کودکان می توانند از لحاظ مالی به خصوص برای پدران سالمند و نیازمند مفید واقع گردند .
  8. علاوه بر موارد ذکر شده داشتن فرزند به زندگی زن و شوهر طراوت و زیبایی و استحکام نیز می بخشد و نیروی آفرینندگی و جنبه های گذشته را در آن ها قوی می سازد .
  9. تولد فرزند موجب پدید آمدن احساسات متقابل و مهر و سروری دیگر برای زوجین می گردد و بقای خانواده را تحکیم می بخشد و در زوج های جوان احساس کمال نیز به وجود می آورد .
  10. براساس تحقیقی که محققان بر روی پدر و مادرانی که برای اولین بار صاحب فرزند شده اند انجام داده اند ، نشان می دهد که موفقیت در اجرای نقش پدر و مادری به اندازه قابل توجهی در ایجاد آرامش و آسایش زناشویی آن ها موثر بوده است و در حقیقت به مقدار قابل توجهی از فشار زندگی خانوادگی را کاهش داده است . تحقیق دیگری که انجام گرفته گویای این است که با ورود فرزند به زندگی زوج های جوان معاشرت های خانوادگی ، دوستان و همسایگان کاهش یافته و به جای آن ها سرگرمی های زیر جایگزین شده است .
  • گذراندن وقت با کودک .
  • کاستی دردسرها و مزاحمت ها .
  • احساس غرور از داشتن فرزند .
  • احساس انجام کار مفید .

با وجود دلایل منطقی جهت فرزنددار شدن به زوج ها توصیه می گردد در صورت عدم شرایط خاص در بچه دار شدن عجله به خرج ندهند و حداقل دوسال پس از ازدواج ؛ از این عمل جلوگیری به عمل آورند .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .