اهمیت رشد اجتماعی در ازدواج

اهمیت رشد اجتماعی در ازدواج
ازدواج به عنوان یکی از بزرگترین مسئولیت هایی که افراد در طول زندگیشان بر عهده می گیرند ، نیازمند برخی مقدمات (خارجی و داخلی) است تا به موفقیت و پیروزی دست یابد . این مقدمات چه هستند ؟
  • مقدمات ازدواج .
  1. مقدمات خارجی ؛ به مجموعه لوازم و امور خارجی و محیطی گفته می شود که در ازدواج تاثیر بسیاری دارند ، چون خانواده ، مسائل اقتصادی و … .
  2. مقدمات داخلی ؛ به مجموعه امور و مهارت هایی گفته می شود که یا به صورت خود به خود و یا با تلاش و کوشش فرد در وی ایجاد شده و او را قادر می سازند تا به ازدواجی موفق دست یابد . چون بلوغ جسمی و جنسی ، رشد فرهنگی ، رشد عقلی ، رشد اجتماعی و … .

براساس این تعریف تنها رسیدن به بلوغ جسمی و جنسی نمی تواند مجوزی برای ازدواج افراد محسوب شود ، بلکه در ادامه آن و برای برپایی خانواده ای پایدار وجود برخی رشدها در طرفین (دختر و پسر) نیز لازم و ضروری است . یکی از مهمترین این رشدها ، رشد اجتماعی فرد است . شالوده مهارت های اجتماعی در دوران نوجوانی ، با برقراری روابط ، پذیرفتن مسئولیت در خانواده ، مدرسه و گروه ، انتخاب مشاغل پاره وقت و … پی ریزی می شود . در صورتی که نوجوان بتواند این مهارتها را در خود رشد دهد ، در جوانی قادر است مسئولیت گروه بسیار مهمی چون خانواده جدید را برعهده بگیرد .

  • رشد اجتماعی چیست ؟!؟

منظور از رشد اجتماعی این است که فرد در عین حال که خودش می باشد ، در کنار دیگران ، با مسالمت و سازگاری زندگی کند . زندگی پر از فراز و نشیب و پستی و بلندی هاست و آنچه که می تواند این ناهماهنگی های زندگی را برطرف کرده و به هماهنگی تبدیل کند قدرت سازگاری فرد است . افراد تنها می توانند در سایه رسیدن به بلوغ اجتماعی به قدرت سازگاری با محیط و اطرافیان دست یابند . به بیان دیگر شخصی که از لحاظ اجتماعی رشد کرده ، روابط اجتماعی را بهتر درک می کند و می داند که چگونه باید با اطرافیان به خصوص همسر و خانواده سازش نماید . با توجه به این مطالب اهمیت و ضرورت وجود رشد اجتماعی در افراد برای داشتن ازدواجی موفق کاملا مشخص می شود . دختر و پسر جوانی که هر کدام در شرایط خاص خانوادگی با فرهنگ ها ، منش ها ، شخصیت ها ، روش های تربیتی و … مختلفی رشد یافته اند حال باید تلاش کنند که با وجود تمام این تفاوت ها به یک پدیده واحد تبدیل شوند . در حالی که اگر فردی به رشد اجتماعی نرسیده باشد بدون شک نمی تواند خود را با ویژگی ها ، روش ها ، خواسته ها و تفکرات فرد مقابل وفق و سازگاری دهد .

  • نشانه های بلوغ اجتماعی .
  1. تقویت احساس تعهد ، مسئولیت پذیری و مشارکت اجتماعی .
  2. اصلاح رفتار و اعتلای شخصیت اجتماعی .
  3. تبعیت از نهادهای اجتماعی ، پذیرش ارزشها و هنجارهای اجتماعی .
  4. رفتارهای تثبیت شده و دارای مقبولیت عام در سطح جامعه .
  5. احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت مردم ، تصمیم گیری ها و اقدامات ملی در جامعه .
  6. پذیرش مسئولیت های اجتماعی و وظیفه شناسی .
  7. داشتن سازگاری با کسانی که متفاوت با فرد می باشند .
  8. داشتن ظاهری آراسته و مرتب .
  9. داشتن دوستانی صمیمی و مناسب .
  10. رفتار موافق و درست با دیگران .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .