بگویید و بشنوید ؛ مثل روزهای نامزدی

بگویید و بشنوید ؛ مثل روزهای نامزدی

نامزدی ، دورانی است که در آن حرف ها تمامی ندارند ، اما برای خیلی از افراد عمر دوران هم صحبتی در همان نامزدی تمام می شود و بعد از ازدواج تنها و تنها سکوت است و سردی و بی حرفی. اما حقیقت این است که صحبت کردن فقط یک روی سکه است و روی دیگر آن گوش دادن است که بدون آن ارتباط برقرار نخواهد شد . گوش کردن یکی از مهارت های مهم ارتباطی است که در ایجاد و حفظ صمیمیت نقش دارد . وقتی همسران به حرف های یکدیگر گوش می دهند ، در واقع نشان می دهند که دلبستگی ها ، نیازها و دل مشغولی های خود را کنار گذاشته اند تا همسرشان را بفهمند و با او همدلی کنند . بدین سان این پیام ارزشمند را به یکدیگر می دهند که “من به تو علاقه دارم ، به تو اهمیت می دهم ، می خواهم بدانم تو چه فکر می کنی ، چه احساسی داری و به چه چیزهایی نیاز داری ؟”

گوش کردن متفاوت از شنیدن و چیزی بسیار بیشتر از ساکت ماندن و حرف نزدن است . شنیدن فعالیت منفعل دریافت امواج صوتی است ، در حالی که گوش دادن فرآیند فعالی است که هر فرد از روی انتخاب آن را انجام می دهد . به عبارت دیگر گوش دادن صحیح به قصد فهمیدن ، یادگیری ، لذت بردن و یا کمک به دیگران (به خصوص همسر) صورت می گیرد . اما نیت افراد در گوش دادن کاذب ، با ذهن خوانی ، آماده کردن پاسخ ، مخالفت کردن و سایر موانع پاسخ دادن آلوده شده است .

گاه افراد سعی می کنند به جای اینکه به صحبت های فرد مقابل توجه کنند ، از چیزی که منظور واقعی اوست سر در بیاورند و یا آن را حدس بزنند . در این حالت به جای اینکه به صحبت های فرد مقابل توجه کنند به مفروضات و حدسیات ذهن خود تکیه می کنند .

  • موانع گوش دادن مؤثر .

علل بسیاری از اختلافات و تعارضات میان همسران (به ویژه همسران ناموفق) گوش ندادن واقعی به صحبتهای فرد مقابل و فقط شنیدن حرف های اوست . معمولا گوش کردن واقعی به صحبتهای دیگران (به ویژه همسر) به دلایل مختلف به ندرت اتفاق می افتد که در ذیل به برخی از آن ها اشاره می شود .

  1. مشغولیت ذهنی ؛ معمولا زمانی که افراد در حال فکر کردن ، تماشای بازی فوتبال ، خواندن روزنامه و یا هر عملی که باعث درگیری ذهنی شان می شود ، هستند نمی توانند شنونده خوبی باشند .
  2. ذهن خوانی ؛ گاه افراد سعی می کنند به جای اینکه به صحبت های فرد مقابل توجه کنند ، از چیزی که منظور واقعی اوست سر در بیاورند و یا آن را حدس بزنند . در این حالت به جای اینکه به صحبت های فرد مقابل توجه کنند به مفروضات و حدسیات ذهن خود تکیه می کنند . مثلا آقا به همسرش می گوید ؛ “این لباس چقدر به تو می آید” و خانم با خود فکر می کند ؛ “منظور او این است که من خوش لباس نیستم و فقط وقتی که لباس های گران قیمت می پوشم ، خوب به نظر می رسم ” .
  3. آماده کردن پاسخ ؛ برخی به هنگام صحبت های فرد مقابل تنها سرگرم آماده کردن پاسخ به او هستند . این امر باعث می شود نتوانند صحبت ها را درست بشنوند .
  4. فیلتر کردن ؛ فیلتر کردن یعنی اینکه مخاطب معمولا به قسمت هایی از صحبت فرد مقابل توجه می کند که به نفع اوست . اما به بخش هایی که مخالف نظرش می باشد یا به نوعی انتقاد به اوست ، گوش نمی دهد .
  5. قضاوت کردن ؛ گاهی افراد به دلیل برخی قضاوت هایی که از قبل در مورد گوینده دارند ، یا به او گوش نمی دهند ، یا گوش می دهند تا در حرف های او شواهد تازه ای مبنی بر اثبات قضاوتشان بیابند .

گوش دادن صحیح به قصد فهمیدن ، یادگیری ، لذت بردن و یا کمک به دیگران (به خصوص همسر) صورت می گیرد . اما نیت افراد در گوش دادن کاذب با ذهن خوانی ، آماده کردن پاسخ ، مخالفت کردن و سایر موانع پاسخ دادن آلوده شده است .

  • عوامل گوش دادن کاذب .
  1. اثبات کردن خود ؛ به طور معمول هرگاه افراد احساس کنند که مورد انتقاد قرار گرفته اند ، سعی می کنند از خود دفاع نمایند . به همین دلیل بدون توجه به صحبت های گوینده ، فقط تلاش می کنند ، خود را اثبات نمایند . گاه حتی ممکن است که در راستای اثبات حقانیت خود دروغ بگویند ، تهمت بزنند ، فریاد بکشند و … .
  2. پند و نصیحت کردن ؛ این وضعیت زمانی ایجاد می شود که مخاطب مدام وسط حرف گوینده بپرد و شروع به نصیحت او کند . در این حالت نه تنها مخاطب هیچ توجهی به صحبت های فرد مقابل نمی کند بلکه اجازه تمام کردن و به نتیجه رساندن حرف ها را هم از او می گیرد . مثلا زمانی که مردی درباره مشکلات شغلی اش با همسرش صحبت می کند و زن مدام وسط حرف او می پرد و به او می گوید که باید چگونه با همکار یا رئیسش صحبت کند . در حالی که مرد فقط می خواهد با او درد دل کند . اما این برخورد باعث می شود که او در نهایت از این همه پند و نصیحت همسرش خسته شود .
  3. یکی به دو کردن ؛ در این حالت افراد فقط به صحبت های فرد مقابل گوش می دهند تا با او مخالفت کنند و نظر شخصی خود را ابراز و اعمال نمایند .
  4. دلجویی کردن ؛ گاهی برخی پس از شنیدن شکایت یا انتقاد فرد مقابل ، بلافاصله وسط حرف او می پرند و تقصیرها را برعهده گرفته ، شروع به معذرت خواهی می کنند . دراین حالت آنها اجازه نمی دهند که فرد مقابل علت نگرانی یا ناراحتی خود را بیان کند .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد و تالار عروسی در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .