تکنیک های شخصیت خوانی راهی برای ارتباط مؤثر(قسمت سوم)

تکنیک های شخصیت خوانی راهی برای ارتباط مؤثر(قسمت سوم)

یادگیری شخصیت خوانی :
به هنگام شخصیت خوانی اشخاص ، استفاده از سر نخ ها نقش بسیار مؤثری ایفا می کنند . انسانها منحصر به فرد هستند پس به ندرت می توان به یک رفتار خاص اشاره کرد و براساس آن ترجیح را مشخص نمود . شخصیت خوانی دقیق زمانی امکان پذیر می شود که رفتاری را به تکرار مشاهده کنیم . این سر نخ های بسیار ظریف به ما کمک می کنند تا تیپ شخصیتی خود را تشخیص دهیم .

درون گرا یا برون گرا ؟(بااین سر نخ ها می توان ، درون گرا یا برون گرا را به خوبی تشخیص داد)

  1. زبان تن (سطح انرژی) :
    برون گراها انرژی فوق العاده زیادی دارند که به هنگام صحبت کردن حرارت و انرژی بسیار بیشتری نسبت به درون گراها استفاده می کنند . به هنگام صحبت با حرکت اندامهای خود صحبتهایشان را تأکید می کنند . دستهایشان را به اطراف تاب می دهند ، سرعت و تنوع حرکت دستهایشان بسیار زیاد است همچنین ابزارهای چهره و صورت آنها هم زیاد است . اما درون گرا کم حرکتند و کمتر حرف می زنند ، آنها به طور طبیعی دوست دارند که انرژی خود را ذخیره کنند و رفتار آرام تر و ملایمتری دارند .
  2. سبک ارتباط :
    برون گراها به مراتب بیشتر حرف می زنند ، با صدای بلند فکر می کنند ، صحنه گفت و گو را در انحصار خود می گیرند و وقتی با سوالی رو به رو می شوند اغلب بلافاصله شروع به صحبت می کنند . پر سر و صدا تر هستند و نه تنها حراف تر هستند بلکه میزان صدایشان بلندتر است . برون گراها اغلب در شرایط اجتماعی راحترند و می توانند به راحتی حرف بزنند به خصوص اگر مجبور باشند برای صحبت کردن رقابت و تلاش کنند . برون گراها در هنگام صحبت ضمیر ما را ترجیح می دهند و به راحتی تماس چشمی برقرار نمی سازند .
    اما درون گراها وقتی مورد سوال قرار می گیرند مکث می کنند و به سوالی که از آنها شده است می اندیشند و بعد جواب می دهند ، آرامتر هستند و ساکت ، ضمیر من را بیشتر در صحبتهایشان استفاده می کنند ، انگاره های صحبتی آنها ثابت و سرعت کلام آنها آهسته تر و یکنواخت تر است و اغلب تماس چشمی خوبی برقرار می سازند .
  3. وضع ظاهر :
    گرچه سر نخ قدرتمندی برای تمایز قایل شدن میان این دو بعد نیست اما تفاوتهایی دارند که می تواند بسیار مفید باشد .
    از آنجایی که برون گراها اغلب بیش از درون گراها می خواهند توجه دیگران را به خود جلب کنند ، ممکن است لباسهایی با رنگ روشن و مد روز بپوشند و با اتومبیلهای شیک و گران رانندگی کنند و در طرف دیگر درون گراها بیشتر رنگهای ساده و بی زرق و برق می پوشند زیرا نمیخواهند کانون توجه قرار گیرند .
  4. میزان تبادل فعل و انفعال :
    برون گراها معمولاً از تبادلهای اجتماعی بیشتری و دوستان بیشتری برخوردارند . در مورد اشخاص برون گرا این سر نخ بسیار خوبی است ولی درون گراها اغلب تبادل و تعامل زیادی ندارند و دوستان محدودی دارند .
  5. حرفه و شغل :
    انتخاب شغل و حرفه می تواند راهنمای مناسبی باشد . اما فرضیه سازی صرفاً براساس شغل و حرفه می تواند به شکل خطرناکی گمراه کننده باشد زیرا اشخاص بدون توجه به استعدادهایشان شغل انتخاب می کنند و در نتیجه از کارشان آنقدر راضی نیستند . برون گراها به مشاغلی علاقه مندند که به آنها امکان بدهد با دیگران ارتباط بیشتری برقرار کنند ، بتوانند روی انواعی از مشاغل کار کنند ، کارهای متنوع داشته باشند و بتوانند ایده های خود را به سمع و نظر دیگران برسانند .
    اما درون گراها به مشاغلی علاقه مندند که به آنها امکان بدهد روی یک موضوع متمرکز شوند ، روی مطالب به خوبی فکر کنند و سرعت کار یکنواختی داشته باشند . البته نباید صرفاً براساس عنوان شغلی افراد درباره برون گرا یا درون گرا بودنشان شتاب زده قضاوت کنید . از جمله مشاغلی که توجه درون گراها را به خود جلب می کند می توان به کارهای هنری ، نقاشی ، کامپیوتر ، برنامه نویسی ، حسابداری و نویسندگی اشاره کرد و مشاغل مورد علاقه برون گراها بازاریابی ، روابط عمومی ، مددکار اجتماعی و مدیریت می باشد .
  6. علاقه و سرگرمی :
    برنامه های اوقات فراغت افراد می تواند در مواقعی درون گرا یا برون گرا بودن اشخاص را نشان بدهد ، اما مهم این است که اینکار را چگونه انجام می دهند . مثلاً از ماهیگیری به تنهایی لذت می برند و یا به اتفاق دوستان . درون گراها بیشتر فعالیتهایی که به تنهایی صورت می گیرند را انجام می دهند مانند کتاب خواندن ، باغبانی ، خیاطی و نیز فعالیتهایی که انجام دادن آنها مستلزم صرف وقت زیاد است همانند شطرنج . اما برون گراها معمولاً فعالیتهایی را ترجیح می دهند که در آن عمل و تبادل زیاد است. همچنین رشته های ورزشی مورد علاقه درون گراها اغلب ورزشهای انفرادی مانند شنا کردن ، دویدن و بازی تنیس و گُلف می باشد اما برون گراها ورزشهای دسته جمعی را ترجیح می دهند .

حسی یا شمی ؟ (بااین سر نخ ها می توان ، حسی یا شمی را به خوبی تشخیص داد)

  1. سبک و طرز ارتباط :
    بهترین سرنخ در برگیرنده زبان ، ساختار جمله و کلماتی است که مورد استفاده قرار می گیرند . حسی ها به شکلی ساده ارتباط برقرار می سازند و حال آنکه شمی ها به طرز پیچیده تری حرف می زنند . حسی ها ، هم به واقعیتها و مشخصه ها توجه دارند اما به ترتیب و مترادف حرف می زنند . از حرف اول شروع می کنند و به حرف آخر می رسند . حسی ها بسیار دقیق هستند . شمی ها به جزئیات توجه ندارند و مرتب از یک ایده به سراغ ایده بعدی می روند . جملات حسی ها کوتاه است اما جملات شمی ها بلند و طولانی است و در بسیاری از مواقع جمله تمام نمی شود . حسی ها در زمینه زبان با صرفه جویی برخورد می کنند و می شود گفت زبان در مجموع خوشایند شمی هاست . آنها کلمات خود را به دقت انتخاب می کنند و به نقش و اهمیت زبان وقوف کامل دارند ، دوست دارند با کلمات بازی کنند . کتاب مورد علاقه شمی ها رمان می باشد و کتاب مورد علاقه حسی ها غیر داستانی است . نوع لطیفه شمی ها اغلب روشنفکرانه در رابطه با زبان سیاست و یا مباحث جاری است اما حسی ها لطیفه هایی جسمانی و فیزیکی را دوست دارند .
  2. جهت گیری آتی یا فعلی :
    حسی ها به زمان حاضر و گذشته توجه دارند ، حافظه آنها بسیار قوی است . شمی ها به آنچه جدید و بکر است توجه دارند آنها برای آینده بهای بیشتری قایل هستند .
  3. هشیاری جسمانی و حرکتی :
    حسی ها اغلب از بدن و پیرامون فیزیکی خود اطلاع دقیق دارند . از اندامی موزون برخوردارند ، هنگام راه رفتن به شکلی موزون قدم برمی دارند . این مطلب در مورد اغلب شمی ها صدق نمی کند آنها به جای انجام دادن بیشتر فکر می کنند .
  4. حرفه و شغل :
    شمی ها کارهایی را دوست دارند که به آنها امکان بدهد از شیو ه های خلاق و بدیع برای انجام دادن آنها استفاده کنند . شمی ها پروژه های پر چالش را ترجیح می دهند . از جمله کارهای مورد علاقه حسی ها می توان به مدیریت ، بانکداری ، افسری پلیس ، مدیر مدرسه ، زراعت ، معلمی ، حسابداری ، پرستاری و غیره اشاره نمود . اما کارهای مورد علاقه شمی ها روانشناسی ، روحانی ، مشاوره ، نویسند ، روزنامه نگار ، هنرمند ، وکیل می باشد . اما لازم بذکر است که به این معنا نیست که هر نویسنده ای را که دیدیم شمی و یا هر خلبانی حسی باشد ، در واقع اشخاص با این خصوصیات به مشاغلی که به نمونه هایی از آن اشاره شد گرایش دارند .
  5. تحصیلات و آموزش :
    حسی ها خواهان مطالعه درباره واقعیت هستند آنها به موضوعاتی که عملی باشند علاقه مند هستند . رشته های درسی در دانشگاه که حسی ها را به خود جلب می کند شامل ریاضی ، مهندسی و بازرگانی می باشد . اما شمی ها به رشته های تحصیلی که با ایده ها ، نقطه نظرها ، مفاهیم و نظریه ها رابطه داشته باشند علاقه مندند ، از جمله رشته های تحصیلی مورد علاقه آنها هنر ، علوم و روانشناسی ، جامعه شناسی ، علوم سیاسی می باشد .
  6. وضع ظاهر :
    معمولاً حسی ها با آگاهی بیشتری که از بدن خود دارند بیشتر به سر و وضع خود میرسند و به آنچه مد است توجه بیشتری دارند در حالیکه شمی ها طراح لباس خوبی هستند . این حسی ها هستند که درباره ی این که چه لباسی باید مد روز باشد تصمیم می گیرند . شمی ها با توجه به علاقه و برداشت خود لباس می پوشند اما حسی ها با توجه به نیازهایشان لباسهای مناسبتری می پوشند .

فکری یا احساسی ؟ (بااین سر نخ ها می توان ، فکری یا احساسی بودن را به خوبی تشخیص داد)

  1. سبک ارتباط :
    بسیاری از کیفیات شخصی دیگر که در قالب رفتار شخص در قبال دیگران ارزیابی می کنیم با اندیشه ها و احساس دیگران رابطه دارد . معمولا فکریها با افراد رفتار سردتری دارند اما احساسی ها گرم هستند . البته باید در نظر گرفت که شخص کجا و با چه کسی صحبت می کند . احساسی ها اغلب رفتار دوستانه تری دارند ، از نظر دیگران احساسی ها خوب و مهربان هستند . آنها دوست دارند دیگران را راضی کنند اما فکریها ترجیح می دهند اسباب ناراحتی برای خود فراهم نکنند . احساسی ها به طور طبیعی در فعالیتهای اجتماعی در گیر می شوند و به رفاه دیگران توجه دارند ، حساسیت احساسی ها به روشهای دیگری دیده می شود . آنها به ندرت درباره دیگران لطیفه می گویند ، به ندرت حرفی می زنند که دیگران خجالت بکشند . احساسی ها چون نمی خواهند احساسات دیگران را جریحه دار کنند بیشتر به جای رقابت با دیگران تشریک مساعی می کنند .
    فکریها از قاطعیت بیشتری بر خوردارند ، بیشتر ابراز وجود می کنند ، آنها را پوست کلفت می نامند ، علتش این است که به سختی تلاش می کنند ، تا عینی باقی بمانند . در جریان تبادلهای میان شخصی ، احساسی ها بسیار مودبانه و با لطف حرف می زنند و به راحتی تشکر می کنند ، برعکس آنها فکریها در کار تعریف و تشکر کردن از مهارت مناسبی ، برخوردار نیستند .
  2. زبان :
    زبان و کلماتی که در گفت و گو استفاده می شود می تواند فکری یا احساسی بودن را مشخص کند . احساسی ها در مکالمات خود به جنبه های توافقی توجه دارند اما فکریها به تفاوتها توجه دارند . احساسی ها در کلام خود رفتاری تشکر آمیز دارند و اگر قرار باشد انتقادی بکنند کلامشان کاملاً سیاست مدارانه و محتاطانه است . فکریها با توجه به شرایط سعی می کنند از کلمات دقیق استفاده کنند . فکریها اغلب آرامتر و یکنواخت تر صحبت می کنند ، افکارشان اغلب سازمان یافته تر است حتی در شرایط استرس و تعارض ، احساسی ها بیشتر افراد را با اسم صدا می زنند . احساسی ها معمولاً تبسم می کنند ، اخم می کنند و بیشتر از فکریها از ابزارهای صورت و چهره استفاده می کنند . احساسیها بیشتر می بوسند و در آغوش می کشند .

داوری کننده یا ملاحظه کننده ؟ (بااین سر نخ ها می توان ، داوری کننده یا ملاحظه کننده را به خوبی تشخیص داد)

  1. رفتار و سلوک :
    داوری کننده ها رسمی تر ، متعارف تر ، و سنتی تر هستند و اما ملاحظه کننده ها البته خودمانی تر و غیر متعارف و غیرسنتی هستند . ملاحظه کننده ها سازگارترند اما داوری کننده ها رفتاری رئیس مآبانه دارند .
  2. وضع ظاهر :
    داوری کننده ها اغلب لباسهای رسمی می پوشند و می خواهند همه چیز مرتب باشد اما ملاحظه کننده ها افرادی خودمانی تر هستند و معمولاً به سر و وضعشان آنقدر رسیدگی نمی کنند .
  3. طرز برقراری ارتباط و صحبت :
    یکی از بارزترین خصیصه های داوری کننده ها قاطعیت آنهاست . اما ملاحظه کننده ها برعکس معمولاً در تصمیم گیری با دشواری روبه رو هستند . داوری کننده ها با اطمینان و قاطعیت حرفشان را می زند اما ملاحظه کننده ها به حرفی که می زنند اطمینان ندارند .
  4. سبک و طرز کار :
    ملاحظه کننده انجام دادن کار و فرایند کار برایش مهم است اما داوری کننده ها به نتیجه کار بها می دهند . داوری کننده ها جذب سیستم می شوند چون سازمان یافته هستند اما ملاحظه کننده ها سیستم را اغلب مزاحم و غیر ضروری می دانند .
  5. شغل و حرفه :
    داوری کننده ها مناسب مشاغلی هستند که لازم باشد طی روز تصمیمات متعدد بگیرند و به آنها امکان کنترل بدهد ، مثل مدیر ، حسابدار و قاضی . اما ملاحظه کننده ها کارهای انعطاف پذیر را ترجیح می دهند(مشاغل تفریحی) مثل روزنامه نگار ، نویسنده و هنرمند .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد و تالار عروسی در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .