خرافات در مراسم عروسی

خرافات در مراسم عروسی
  • ازدواج .

1 . بنابر خرافه ، ازدواج در روز جشن تولد “بد” است اما اگر پسر و دختر هر دو در یک روز متولد شده باشند ، ازدواج آن دو در این روز مبارک است ؛ گرچه آن ها باید یکی دو سال از هم جدا بمانند .

2 . بنابر اعتقاد اهل خرافه در آمریکا ، همانطور که قطرات باران نمادی از اشک است ، اگر در مراسم عروسی هوا بارانی شد کار بدان جا منتهی می شود که عروس در تمام مراحل زناشویی خود گریان می باشد و اضافه می کنند که “ازدواج در روزهای اندوه ، یک عمر پشیمانی و ندامت به بار می آورد” .

3 . خود مراسم ازدواج نیز در واقع یک اعلان رسمی و اجتماعی برقراری یک زندگی مشترک توسط دو نفر به دوستانشان است و به عبارت معروف “وصلت” یا گره زدن دو نفر به یکدیگر در واقع امری بود که در میان بابلی ها صورت می گرفت و با نخی که از لباس عروس و داماد می گرفتند آن دو را به طور سمبولیک به یکدیگر گره می زدند .

  • ازدواج دوباره .

آلمانی ها اعتقاد دارند که شب عروسی مردی که زن قبلی اش مرده است ، روح آن زن حضور پیدا می کند و اگر با این ازدواج موافق باشد به زندگی مشترک آن زن و مرد آسیبی نخواهد رسید .

  • حلقه ازدواج .

1 . از همان ابتدا حلقه ازدواج به عنوان “یکی شدن” زن و مرد محسوب شده است و اصولا حلقه به معنای “همیشگی بودن” است و دلیل آنکه حلقه را در انگشت چهارم دست چپ می کنند نیز دلیلی قدیمی دارد و بی ارتباط با خرافه نیست . از قرار معلوم قرن ها بود که فکر می کردند از این انگشت رگی به طرف قلب می رود و بنابراین مناسب ترین انگشت برای سمبل عشق و محبت محسوب می شد .

2 . اهل خرافه معتقدند اگر در مراسم عروسی ، حلقه ازدواج از انگشت بیافتد ، نحس است و فقط عاقد و کسی که قرار است عقد را ثبت کند باید آن را از روی زمین بردارد در غیر اینصورت ، عروس و داماد زندگی خوشی نخواهند داشت .

3 . غالبا معتقدند اگر بعدها زن حلقه ازدواجش را گم کند زندگی زناشویی آن ها “بد” خواهد شد و برای اینکه این حادثه رخ ندهد باید شوهر بلافاصله حلقه دیگری برای او بخرد و با دست خود به انگشت زنش کند !!!

  • عروس .

همیشه دور و بر عروس خانم خرافات های زیادی وجود داشته است به ندرت می توان کشوری را در جهان یافت که در مراسم ازدواج کارهایی را با دقت فراوان و برای حصول اطمینان از شادکامی عروس و داماد انجام ندهند .

1 . در پس متن شعر گونه ی زیر که مربوط به کفش و لباس عروس است ، خرافه ای نهفته است ؛

چیزی کهنه ، چیزی نو ، چیزی عاریه ، چیزی آبی

بنابر خرافه باید کفش یا دستمال عروس ، چیزی کهنه باشد . چیزی آبی یعنی اینکه عروس نباید لباس آبی رنگ بپوشد ، لیکن باید تاکید کرد برای اطمینان از نیک بختی عروس اگر هم رنگ آبی می پوشد ، رنگ آبی آسمانی باشد .

2 . پاشیدن نوعی خوراکی ریز ، معمولا برنج یا نقل و یا کاغذهای رنگی بر سر عروس و داماد خوشبخت خرافه دیگری است که می گوید روزی زاد و ولد فراوان را برای عروس و داماد فراهم می آورد . گرچه میهمانان حاضر در مجلس عروسی خیلی تلاش می کنند که مطمئن شوند حتما نقل بر سر عروس و داماد پاشیده اند اما خرافه دیکته می کند که باید نقل یا نظایر آن در اطراف آن دو بیفتد و اگر به آنها اصابت کند نحس است .

3 . در آذربایجان در هنگام انجام مراسم عقد ، عروس خانم را بر روی زین اسبی که کنار سفره عقد قرار دارد ؛ سوار می کنند و اعتقاد دارند که به این وسیله عروس خانم بر شوهر خود مسلط می شود .

4 . آینه و شمعدان عروسی حتما باید با پول داماد خریداری شده باشد و در تمام مدت خواندن خطبه عقد ، عروس خانم باید فقط و فقط خود را در آینه نگاه کند و داماد باید شمع طرف عروس خانم و عروس خانم باید شمع طرف آقا داماد را روشن کند ؛ ولی خاموش کردن شمع ها بعد از مراسم و قبل از آنکه سوختن شمع ها به اتمام برسد ، باید با پاشنه کفش عروس خانم صورت بگیرد .

5 . در اکثر شهرهای ایران با وجود ماشینی شدن زندگی و آوردن عروس خانم با ماشین ، هنوز روال قدیم برقرار است و خانواده داماد ، عروس را به خانه می آورند و داماد در موقع استقبال به طرف عروس خانم نارنج می اندازد . ولی در آذربایجان به جای نارنج ، سه عدد سیب سرخ به پشت عروس می کوبد (البته قبلا سیب ها را به طور محسوس قاچ قاچ می کنند تا عروس خانم آسیب نبیند) ، هر دختری که تکه های آن را پیدا کند و بخورد او هم تا سال بعد به خانه بخت خواهد رفت .

6 . اهل خرافه معتقدند که اگر دختری را پس از انجام مراسم عقد بر سر جای عروس بنشانند بختش باز می گردد و به زودی شوهر می کند .

  • کیک عروسی .

کیک عروسی یکی از ویژگی های مراسم عروسی بوده است و مظهر باروری و خوش شانسی تلقی می شده است .

1 . در گذشته رومی ها معتقد بودند که باید برای خوشبختی و رونق در زندگی ، تکه ای کیک بالای سر عروس و داماد خرد کنند و مدارک و شواهد نشان می دهد که اول بار چینی ها بودند که رسم هدیه کیک عروسی به دوستان و خویشان حاضر در مراسم و یا غایبین را باب کرده اند . آن ها معتقد بودند این کار برای همه خوشبختی می آورد .

2 . اهل خرافه معتقدند اگر عروس کوچکترین نقشی در تهیه کیک داشته باشد “بسیار بد” است و اصولا نباید قبل از مراسم جشن از آن حتی بچشد زیرا خیلی زود مهر و محبت شوهر را از دست خواهد داد !!!

3 . این مراسم که عروس و داماد باید برای هم کیکی عروسی ببرند ، مبین آن است که آن دو مایلند در هر چیزی میان خود سهیم باشند و خرافه اخطار می کند اگر داماد بخواهد این کار را به تنهایی انجام دهد آن دو صاحب فرزند نخواهند شد .

4 . اهل خرافه معتقدند که نباید تعارف قطعه ای از کیک عروسی را رد کرد و باید حتما از آن خورد و به عروس توصیه می شود تکه ای از آن را برای خود نگه دارد زیرا زن بدین وسیله مطمئن می شود که شوهرش به او وفادار خواهد ماند !!!

  • آداب عقد .

هنگام انجام آداب عقد ، زن های طلاق گرفته و شوهر مرده و همچنین زنانی که زندگی مرفه و موفقی نداشته و به اصطلاح خوشبخت نباشند را به اتاق عروس خانم راه نمی دهند و آمدن این قبیل از زنان را به اتاق عروس بد یمن می دانند و تا پایان خطبه عقد ، زنان خوشبخت خانواده و یا دوستان ، بالای سر عروس قند می سایند تا زندگی عروس را شیرین مثل قند بکنند و همزمان با ساییدن قند ، یک نفر از اقوام عروس خانم با نخ هفت رنگ مشغول دوختن پارچه ای می شود و معتقدند هفت افسون را باطل و زبان مادر و خواهر شوهر را با این عمل می بندند و می گویند ؛ ” زبان مادر شوهر ، خواهر شوهر ، جاری و پدر شوهرم را بستم” .

  • وسایل لازم برای سفره عقد .

قرآن ، جانماز ، قدح شربت ، نان سنگک بزرگ ، خوانچه اسپند ، نان و پنیر و سبزی ، گردو ، جیوه ، کاسه آب که رویش یک برگ سبز می باشد ، دو کله قند که در موقع خواندن خطبه بالای سر عروس می سایند ، میوه و شیرینی ، هفت جواهر که در هاون می کوبند . مغز یک فندق را درآورده در آن جیوه می ریزند و سوراخ آن را با موم می گیرند و آن را همراه عروس می کنند تا همانطوری که جیوه در فندق می لرزد دل داماد برای عروس بتپد . هفت جواهر و جیوه برای سفید بختی است ، آب روشنایی است ، برگ سبز خرمی است ، عسل و روغن برای این است که چرب و شیرین باشد . اسپند شگون دارد . نان و پنیر و سبزی برکت دارد و هرگاه اهل مجلس از آن بخورند هیچ وقت دندان درد نمی گیرند .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .