درمان گیاهی تب خال

درمان گیاهی تب خال

تبخال عبارتست از یک عفونت ویروسی مسری و شایع . تبخال گاهی با زرد زخم اشتباه گرفته می شود . در این بیماری معمولاً لب ها ، لثه ها و ناحیه ی دهان و حتی به ندرت قرنیه و گاهی ناحیه ی تناسلی گرفتار می شود . ویروس تبخال نوع دهانی ، از طریق بوسیدن و یا نی مشترک نوشابه و ویروس تب خال تناسلی از طریق تماس جنسی منتقل می شود . هر دو نوع ویروس می تواند ، عفونت در اطراف صورت ، دهان و نواحی تناسلی ایجاد کند .

علایم تب خال :

  • تاول های ریز و معمولاً دردناک که در اطراف لب ، صورت ، لثه ، زبان ، داخل دهان و روی دستگاه تناسلی ظاهر می شود . این تاول ها معمولاً به صورت گروهی ظاهر می شوند و در اطراف هر کدام حلقه ی قرمزی وجود دارد و داخل تاول ها مملو از مایع است ، اما پس از مدتی تاول ها خشک و ناپدید می شوند .
  • معمولاً سوزشی در بالای لب فوقانی احساس می شود و این سوزش ، شروع یک تبخال است که در ابتدا قرمز می شود ، سپس شروع به سوزش و خارش شدید می کند و پس از آن برجسته و متورم می شود .

دلایل بروز تبخال :

عامل ایجاد تبخال ، ویروسی به نام هرپس سیمپلکس است که معمولاً از طریق بوسیدن فرد آلوده به شخص منقل می شود و وارد سیستم عصبی وی می شود . به دنبال مشکلاتی از قبیل استرس ، ضعف ، بیحالی ، سو تغذیه و بیماری های مختلف ، ویروس خود را از سیستم عصبی به سلول های پوستی میرساند و بدین صورت باعث ایجاد تبخال می شود . استرس فیزیکی یا عاطفی ، وجود یک بیماری که مقاومت بدن را کاهش داده باشد ، حتی سرماخوردگی ، ناراحتی های خفیف گوارشی ، تب به علل مختلف ، قرار گرفتن در معرض آفتاب برای مدت طولانی ، دوره ی خون ریزی قاعدگی ، مراجعه به دندان پزشک و باز بودن دهان بیش از حد معمول و مصرف داروهای سرکوب کننده ی ایمنی بدن ، احتمال بروز تبخال را افزایش می دهند .

پیشگیری و درمان تبخال :

  • جهت پیشگیری ، از تماس فیزیکی با افرادی که ضایعات فعال دارند خودداری کنید .
  • به هنگام تبخال ، برای جلوگیری از انتقال ویروس ، دستان خود را مرتب بشویید . اگر تبخال آزار دهنده نیست بهتر است آن را به حال خود رها کنید و فقط مراقب باشید تبخال تمیز و خشک بماند .
  • مسواک شما ممکن است تا چند روز پناهگاه خوبی برای ویروس ها باشد و موجب بازگشت ویروس ها به دهان ، پس از بهبود تبخال شود . بنابراین بهتر است پس از بهبود نسبی تبخال مسواک خود را با مسواکی جدید تعویض نمایید . بهتر است مسواک را در جای خشک و بدون رطوبت قرار دهید .
  • تا حد امکان از عواملی مانند تب ، استرس و اضطراب که احتمال بروز تب خال را افزایش می دهند دوری کنید .
  • از لب ها در مقابل شراط نا مساعد آب و هوایی و فیزیکی نظیر قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی و باد محافظت کنید . زمانی که قرار است مدت زیادی را بیرون از خانه بگذرانید ، روی لب های خود کرم ضد آفتاب بمالید .
  • به محض احساس سوزش و خارش از یخ استفاده کنید . تکه ای یخ را حدود یک ساعت روی محل قرار دهید . زیرا یخ باعث کاهش التهاب می شود . همچنین جهت کمتر شدن ناراحتی مایعات خنک بنوشید و یا بستنی یخی بجوید .
  • به هیچ وجه عضوی را که دُچار تبخال شده است نمالید و یا نخارانید .

گیاهان مؤثر و نسخه های ترکیبی گیاهی جهت درمان تبخال :

  1. ریشه ختمی : یک قاشق غذا خوری ریشه ی ختمی را در یک فنجان آب جوشانده و به مدت 20 دقیقه دَم کنید . از این محلول چند مرتبه در روز با پنبه بر روی تبخال بمالید .
  2. بادرنجبویه : یک قاشق غذا خوری بادرنجبویه ی خُرد شده را در یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دَم کنید ، سپس صاف کرده ی آن را با پنبه روی ضایعات تبخالی بمالید . میزان مصرف این محلول 3 مرتبه در شبانه روز می باشد . همچنین می توانید از ژل مِلیسان که از بادرنجبویه تهیه شده و در بازار موجود است استفاده نمایید .  
  3. مورد : یک قاشق مربا خوری برگ مورد خُرد شده را در یک فنجان آبجوش به مدت 10 دقیقه دَم کنید . سپس صاف کرده ی آن را با پنبه روی ضایعات تبخالی بمالید . میزان مصرف این محلول 3 مرتبه در شبانه روز می باشد . کاربرد این محلول بویژه در روزهای اول و دوم ممکن است ایجاد سوزش کند ، که در صورت بدتر نشدن ضایعه باید سوزش را تحمل کرد . همچنین می توانید از محلول میرتکس یا پُماد میرتوپلکس که از مورد تهیه شده و در بازار موجود است استفاده کنید .

منبع : گنجینه سبز درمان . تألیف میترا قاسمی .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .