درمان گیاهی ترک پا

درمان گیاهی ترک پا

یکی از شایع ترین شکایات پوستی ، بویژه از سوی بانوان بوجود آمدن خشکی های کوچک تا ترک های شدید در کف پا می باشد .

  • دلایل بروز ترک پا :

ترک های پا به دو دسته ی فیزیولوژیک و بیماری های پوستی طبقه بندی می شوند .

  • ترک فیزیولوژیک پا : در مناطقی که آب و هوای خشک دارند به دلیل کمی رطوبت هوا و تابش نور خورشید و باد به تدریج آب میان بافتی پوست کاهش یافته و خشک می گردد . افرادی که به دلیل شغلی ، سرگرمی و یا ورزش زمان های طولانی را در هوای باز می گذرانند بیشتر با این پدیده ی پوستی مواجه می شوند . خشکی پا و خصوصاً کف پا در ناحیه ی پاشنه بیشتر در زنان خانه دار دیده می شود که روزها در منزل بدون جوراب و با پای برهنه تردد می نمایند . به همین دلیل خشکی پوست پا از مشکلات پوستی رایج آنان است . خانم هایی که عادت به شستشوی مداوم پاها دارند و به طور کامل و با دقت پاها را خشک نمی کنند و از کرم های مرطوب کننده و چرب کننده پس از هر شستشو استفاده نمی کنند ، پاهایشان دچار خشکی شدید تری می شود . مردان به دلیل پوشیدن کفش در طی روز و اصولاً تعریق بیشتر آن ها نسبت به زنان کمتر دچار این عارضه می شوند .
  • ترک پا به دلیل بیماری های پوستی : گروهی از بیماری های پوستی با خشکی پوست همراه هستند . این بیماری ها ممکن است فقط در پا ظاهر شوند و یا اینکه علاوه بر پا در سایر قسمت های پوست هم دیده شوند . مهمترین بیماری های پوستی ضایعات قارچی پوست و بیماری پسوریازیس می باشد که توسط پزشک متخصص پوست تشخیص داده شده و با درمان های دارویی بهبود میابند . این نوع ترک به نسبت ترک فیزیولوژِیک از شیوع کمتری برخوردار است .
  • درمان ترک پا :
  1. پس از شستشوی پاها بلافاصله و با دقت پاها را با حوله ی تمیز خشک کنید . از کرم های معمولی مرطوب کننده و چرب کننده مانند گلیسیرین و وازلین استفاده کنید و در طی روز در منزل سعی کنید از کفش های رو فرشی استفاده نمایید .
  2. در صورت انجام دستورات فوق اگر خشکی ، ترک و احیاناً خارش پوست پا ادامه یافت حتماً به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید و با تجویز پزشک از کرم های حاوی کورتیکوستروئید استفاده کنید . این کرم ها در کوتاه مدت باعث بهبود نسبی می شود ولی مصرف طولانی آن باعث کاهش الیاف کُلاژن و اِلاستیک در پوست گردیده و به دلیل نازک شدن ، این لایه ی پوست دچار ترک های وسیعی می شود که درمان آن دشوار تر است .
  • گیاهان مؤثر و نسخه های ترکیبی گیاهی جهت درمان ترک پاشنه پا :
  1. بابونه : یک قاشق غذاخوری بابونه ی کوبیده شده را در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت نیم ساعت دَم کنید . سپس آن را صاف کرده و به صورت کُمپِرِس به محل ناراحتی ها ی پوستی کف پا بمالید و یا پا را در لَگَن حاوی این محلول به مدت 10 دقیقه قرار دهید .
  2. باریجه،اُسطوخودوس : گیاهان مذکور را به نسبت مساوی با یکدیگر مخلوط کرده و یک قاشق غذا خوری از آن را در یک لیوان آب جوش به مدت 15 دقیقه دَم کنید . سپس آن را صاف کرده و صبح و شب پس از شستشوی پاها با آب وِلَرم و صابون محلول را به ناحیه ی مورد نظر مالیده و پس از 30 دقیقه شستشو دهید .
  3. تُخم شَنبلیله،روغن زیتون : تخم شنبلیله را کوبیده و در مقدار هم وزن خود روغن زیتون بریزید . مخلوط بدست آمده را در ظرف شیشه ای درب دار و تمیزی ریخته و در مکانی گرم قرار دهید . این مخلوط بعد از گذشت یک هفته قابل استفاده است . لذا هر شب قبل از خواب مقداری از آن را به کف پاها و نواحی ترک دار بمالید .
  4. سیاه دانه،تُخم شنبلیله،همیشه بهار(هر سه مورد به نسبت مساوی)،روغن هسته انگور : گیاهان مذکور را با هم مخلوط کرده و بکوبید و در قوطی شیشه ای تمیز و درب داری بریزید و به آن روغن هسته ی انگور بیافزایید . به طوری که روغن هسته ی انگور یک بند انگشت بالاتر از سطح گیاهان باشد . سپس درب قوطی را بسته و در مکانی گرم قرار دهید . این مخلوط بعد از گذشت یک هفته قابل استفاده است . لذا هر شب قبل از خواب مقداری از آن را به کف پاها و نواحی ترک دار بمالید .
  5. روغن هوفاریقون(چای کوهی) : هر شب قبل از خواب مقداری روغن هوفاریقون را به کف پا بمالید و بعد از یک ساعت شستشو دهید .

منبع : گنجینه سبز درمان . تألیف میترا قاسمی .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .