درمان گیاهی سفید شدن مو

درمان گیاهی سفید شدن مو

رنگ مو و مطالب مربوط به آن موضوع جالب و پیچیده ای است . رنگ مو جدا از آن که عامل زیبایی و جذابیت ظاهری است محافظ و نگهبان سر در مقابل اشعه ی ماوراء بنفش هم به شمار می رود . در پایین ترین لایه ی پوست و در محل پایه و تکیه ی تار مو سلول هایی به نام ملانوسیت قرار دارند که دائماً ترکیبی به نام ملانین را تولید می کنند که همین ملانین عامل رنگ داشتن تار موی رشد کرده است . سلول های رنگدانه ای مو برای ساخت ملانین به آنزیم های خاصی نیاز دارند و براساس تفاوت آنزیم های شرکت کننده در واکنش ، ملانین را در رنگ های مختلفی از قبیل قهوه ای ، سیاه ، طلایی و … می بینیم . بر خلاف تصور عموم سفید شدن موها هیچ ربطی به نوع ملانین موجود در بدن و یا بعبارتی تیره یا روشن بودن موها ندارد و به عواملی بستگی دارد که مختصراً در ذیل به توضیح و تفسیر آن ها می پردازیم .

  • دلایل سفید شدن مو :
    در تعریف ، سفید شدن موی انسان های سفید پوست زودتر از 20 سالگی و افراد سیاه پوست زودتر از 30 سالگی را سفید شدن زودرس مو می گویند . البته حدود سنی ذکر شده نسبت به عوامل تغذیه ای و ژنتیکی تغییر می کند . از طرفی اگر چه سفید شدن موها یکی از آشکارترین نشانه های بالا رفتن سن است اما همیشه سفید شدن به علت بالا رفتن روزهای زندگی نیست و در برخی افراد موها بسیار زود شروع به سفید شدن می کند که این حالت زمینه ی ژنتیکی دارد و والدین این افراد نیز معمولاً دچار سفیدی زودرس مو می باشند . برخی افراد تصور می کنند یک فشار عصبی شدید یا هول و هراس ناگهانی باعث می شود موها ظرف مدت کوتاهی سفید شوند اما دیدگاه های علمی چنین حالتی را تأیید نمی کند . عواملی همچون کمبود عناصر مختلف و ویتامین ب12 ، بیماری های تیروئید ، مشکلات سیستم ایمنی بدن ، سیگار کشیدن(که چهار برابر سرعت سفید شدن مو در سیگاری ها نسبت به افراد غیر سیگاری بیشتر است) ، کم خونی ، رژیم های سخت و طولانی مدّت ، عوامل ارثی ، مشکلات عصبی دراز مدّت ، بیماری های خطرناک و افزایش چشم گیر گلبول های سفید خون باعث سفیدی زود هنگام و بیش از حد موها می شود . نتایج تحقیقات مشخص کرده است زنانی که پیش از 35 سالگی موهای سفید بسیار زیادی دارند تراکم استخوانی کمتری نسبت به افرادی که موهایشان با سرعت معمول سفید می شود ، دارند .
  • گیاهان موثر و نسخه های ترکیبی گیاهی جهت تأخیر در سفید شدن موها :
  1. سُنبُلُ الطیب،مریم گلی : گیاهان مذکور را به نسبت مساوی با هم مخلوط کرده و خُرد کنید . یک قاشق مربا خوری از آن را در یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دَم کنید . سپس آن را صاف کرده و بنوشید . میزان مصرف مجاز روزانه دو الی سه فنجان می باشد .
  2. سبوس گندم،سبوس برنج،سبوس جو : دو قاشق غذا خوری از مخلوط سبوس های مذکور را در دو لیوان آب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا گرم شود و چند لحظه بجوشد . سپس به مدت 20 دقیقه دَم کرده و پس از صاف کردن به تدریج در طول روز بنوشید .

منبع : گنجینه سبز درمان . تألیف میترا قاسمی .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .

منبع : 4goshe.com

اس ام اس به سلامتی