راهنمای انتخاب آینه و شمعدان

راهنمای انتخاب آینه و شمعدان

سنت قرار دادن آینه و شمعدان در سفره عقد قدمتی بسیار دیرینه دارد . قدیمی ها اعتقاد داشتند که گذاشن آینه بر سر سفره عقد شگون دارد و هر چه آیینه بزرگتر باشد بخت عروس هم بلندتر خواهد بود . البته این روزها که اکثر خانه ها ، بخصوص خانه زوج جوانی که قرار است به تازگی زندگی مشترکشان را آغاز کنند ، کوچک است ؛ خرید آینه و شمعدان بزرگ آنقدرها منطقی نیست و کم کم هیجان اولیه این خرید در حال از بین رفتن است .

  • چرا باید آینه و شمعدان بخریم ؟

بایدی در کار نیست ، این یک رسم قدیمی است که سر سفره عقد آینه و شمعدان می گذارند و بعد همین آینه به خانه عروس منتقل می شود . در واقع این رسم به زمانی باز می گردد که دختر و پسر قبل از عروسی و تا پای سفره عقد اصلا همدیگر را نمی دیدند . عقیده بزرگترها و قدیمی ها این بود که داماد می بایست برای اولین بار ، ورود عروس را از درون آینه ببیند تا نخستین تصویری که داماد در آینه می بیند چهره همسر آینده اش باشد . شمعدان هایی هم که در دو طرف آینه قرار می گیرند ، نماد فرزندانی هستند که در آینده در زندگی عروس و داماد متولد می شوند و قرار است در ایام پیری از آنها مراقبت کنند . شمعدان نماد پایداری ، نور و گرما در کانون خانواده نیز محسوب می شود . هر چند رسم و فلسفه وجود آینه و شمعدان بر سر سفره عقد بسیار زیبا و معنادار است اما اگر می خواهید صرفه جویی کنید ، خانه تان کوچک است و یا جای کافی ندارید ، یا اینکه اصلا از آینه و شمعدان خوشتان نمی آید و یا هر دلیل دیگری ، با خیال راحت از کنار این خرید که کم هزینه هم نیست ، بگذرید .

  • از نقره تا سفال .

در بازار آینه و شمعدان های فراوانی با جنس های مختلف وجود دارد ؛ از نقره بگیرید تا چوب و سفال . البته آینه و شمعدان های برنج ، سیاه قلم ، پیوتر ، آلومینیوم ، پی‌ وی سی ، روکش نقره ، پولی استر ، زینگ (آلیاژی از آلومینیوم و روی) و … هم هست که به اندازه کافی محبوبیت دارند . این آینه و شمعدان ها معمولا ساخت آلمان ، اسلوونی و چک هستند . آینه و شمعدان های سفالی هم به تازگی مد شده اند و مورد پسند عروس خانم های مدرن قرار گرفته اند . البته آینه و شمعدان نقره هم طرفداران زیادی دارد چون هم زیباست و هم نوعی سرمایه گذاری هوشمندانه . البته آینه و شمعدان های ایرانی هم در بازار کم نیست و شما به راحتی می توانید مدل مورد علاقه خود را با طرح های برنز ، شمش ، مفتول ، لوله ای ، کریستال ، ورقی و … پیدا کنید .

  • آینه و شمعدان های سفال یکی از گزینه هایی هستند که بدلیل نبود ماندگاری طولانی شاید زیاد مورد توجه قرار نگیرند .
  • آینه و شمعدان های طرح چوب معمولا در رنگ فندقی موجود هستند و اگر با دکوراسیون منزل تان جور باشند بسیار زیبا و ساده خواهند بود .
  • آینه و شمعدان های کریستالی عموما ماندگاری طولانی ای ندارند و امکان شکست و لب پر شدن آن ها زیاد است . آینه و شمعدان کریستال برش دار هم بسیار سنگین و شکننده بوده و زیادی گران است .
  • آینه و شمعدان های چینی هم به ویژه انواع پر نقش و نگار آن بسیار چشم نوازند اما در عین حال خیلی شکننده و گران قیمت هستند .
  • آینه و شمعدان های برنز نیز معمولا رنگ تیره ، وزن زیاد و ماندگاری طولانی دارند و به خاطر تیره بودنشان دیگر نیازی به آبکاری و … ندارند .
  • آینه و شمعدان های نقره به علت آن که مانند طلا از روی وزن شان به قیمت روز محاسبه می شوند و هنگام فروش دارای ارزش و قیمت هستند ، پرطرفدار هستند . این آینه و شمعدان ها معمولا نسل به نسل در خانواده حفظ می شوند ، چون ماندگاری شان هم بالاتر است .
  • نقره اصل و غیر اصل .

اگر قصدتان خرید آینه و شمعدان نقره است ، مدلی را انتخاب کنید که کمی تیره است و با رنگ تیره آبکاری شده . زیرا نقره های سفید در اثر مرور زمان تیره شده و نیاز به آبکاری دارند . نقره دارای عیار بین المللی بوده و یکی از نشانه های نقره بودن جنس مورد پسند شما ، حک بودن عدد ۹۲۵ بر روی آن است . یادتان باشد که حتما از فروشگاه های دارای پروانه‌ اتحادیه طلا و نقره خرید کرده و از ثبت عدد ۹۲۵ و اسم کارخانه‌ سازنده بر روی جنس نقره اطمینان حاصل کنید و فاکتور فراموشتان نشود .

  • ایرانی بخریم یا خارجی ؟!!

این گزینه بستگی به اوضاع و احوال جیبتان دارد . البته فکر نکنید که مدل های ایرانی ارزان ترند چون الزاما این طور نیست ، ممکن است در بازار اصفهان آینه نقره ای پیدا شود که قیمتش 2 و حتی 3 برابر مدل آلمانی است . اما به طور کلی آینه و شمعدان های نقره آلمان و چک گران ترین مدل ها هستند و شما باید برای خریدشان حداقل چندین میلیون تومان کنار گذاشته باشید . این در حالی است که با خرید آینه و شمعدان های ایرانی که بر اساس ذوق و سلیقه و فرهنگ خودمان طراحی و تولید شده اند ، هم در برخی موارد هزینه ی کمتری کرده اید و هم به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور عزیزمان کمک کرده اید و با خرید یک کالای ایرانی گامی مثبت به سمت خود کفایی هر چه بیشتر میهن عزیزمان برداشته اید .

  • کنسول ، یا آینه و شمعدان ؟

بستگی به متراژ منزل و فضایی دارد که در اختیار دارید . اگر خانه‌ شما به اندازه کافی جا دارد ، کنسول انتخاب مناسبی است چون می توانید روی آن را با مجسمه ها و لوازم تزئینی و دکوری پر کنید و نمای متفاوتی به منزلتان ببخشید . اما اگر فضایتان کوچک است ؛ اصلا طرف کنسول نروید . چون به هیچ عنوان منظره جالبی در خانه های کوچک ندارد . هنگام خرید آینه و شمعدان به فکر مکانی که بتوانید آن ها را قرار دهید نیز باشید . بسیاری از عروس و دامادها با توجه به متراژ منزلشان با خرید یک کنسول برای جلو درب ورودی یا راهرو منزلشان از آینه و شمعدان بهترین استفاده را می کنند . برخی نیز آینه و شمعدان شان را روی میز اتاق خواب قرار می دهند یا آن را داخل ویترین بوفه می گذارند . برخی نیز فقط از شمعدان هایشان روی میز ناهار خوری استفاده می کنند و آینه را داخل کمد قرار می دهند که البته این بستگی به سلیقه هر فرد دارد . فقط یادتان باشد اگر قرار است آینه تان را روی دیوار نصب کنید باید از فروشنده بخواهید با اهرمی که پشت آینه تعبیه شده و به آن حالت ایستایی میدهد را جدا کند وگرنه آینه روی دیوار کج می شود و سقوط می کند .

  • شمعدان ها چند نوع هستند ؟

شمعدان ها طرح های مختلفی دارند . برخی از آن ها برقی هستند و با لامپ روشن می شوند و برخی با شمع روشن می شوند . برخی یک شعله هستند و برخی چند شعله . شمعدان هایی که از اروپا وارد می‌شوند به طور معمول تک شاخه هستند . اما به طور کلی شمعدان ها به شاخه های یک ، دو ، سه ، پنج ، شش و هفت تقسیم بندی می شوند . ضمنا شمعدان هایی که شعله های زیادی دارند فقط برای خانه های بزرگ مناسب هستند . در ضمن قدیمی تر ها توصیه میکردند که عدد شعله های شمعدان کم یا به نیت عروس و داماد 2 عدد باشد . یادتان باشد شمعدان هایی به شکل گل لاله هم وجود دارند که جزو مدل های بسیار پرطرفدار هستند و می توانند بسیار کاربردی باشند .

  • سفارش بدهیم یا آماده بخریم ؟

برای سفارش آینه و شمعدان شما معمولا قسمت اعظم هزینه کار را در ابتدای سفارش می پردازید بنابراین اگر آنچه که از آب در می آید مورد علاقه تان نباشد ضرر کرده اید . مدل های موجود در بازار آنقدر متنوعند که حتما می توانید طرحی مورد پسندتان را پیدا کنید . در غیر این صورت به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید که از قبل نمونه کارشان را دیده اید . مدل مورد نظرتان را به دقت ترسیم کنید یا عکس آن را در اختیار سازنده قرار دهید . در ضمن این روزها سایت های مختلفی هم هستند که آینه و شمعدان را به شکل اینترنتی عرضه می کنند و با تنوع مدلی که دارند زحمت شما را کم می کند .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .