روش های اقتصادی برای برگزاری جشن ها

روش های اقتصادی برای برگزاری جشن ها

برنامه ریزی برای یک مهمانی مقرون به صرفه :
ساده ترین و مهمترین رمز برای صرفه جویی در زمان ، انرژی و پول هنگام مهمانی ها برنامه ریزی است و بهترین روش برای این کار طراحی برنامه مهمانی است. دفترچه ی کوچکی تهیه کنید که بتوانید از آن برای نوشتن جزئیات کوچک و بزرگ مهمانی استفاده کنید . این دفترچه به شما کمک می کند که مطابق با بودجه ی از پیش تعیین شده عمل کنید . اگر راجع به زمان مراسم آگاهی کافی دارید سعی کنید حداقل از یک ماه قبل این دفترچه را آماده کنید . دفترچه ی برنامه ریزی را می توان برای دوره های معمولی هم درست کرد تا اطمینان حاصل کنید که هیچ یک از جزئیات را فراموش نکرده اید و فقط باید در چهار چوب زمانی لازم اقدام کنید . صفحات دفترچه را به 6 بخش زیر تقسیم کنید :
1. اصول اولیه (تاریخ ، زمان و مکان)
2. بودجه
3. لیست مهمانان
4. صورت غذا
5. لیست تدارکات
6. دکوراسیون
در هر بخش از دفترچه ی مهمانی زمان لازم برای تکمیل آن مرحله را قید کنید . بله ، همه چیز باید ثبت شود . هربخش را به هفته ، روز و ساعتی که تا شروع مهمانی باقی است تقسیم کنید (به طور مثال 3 هفته قبل از شروع مهمانی کارت های دعوت را بفرستید ، یک روز قبل گوشت قرمز را از فریزر بیرون آورید و در یخچال قرار دهید تا در صبح روز مهمانی یخ آن باز شده باشد).
معمولاًدر حین انجام کار های مهمانی جزئیات فراموش می شود اما ما باید در راس همه چیز باشید و اگر پیشاپیش برنامه ریزی کنید مجلس بزم شما بدون هیچ مانعی و کم و کاستی ای برگزار خواهد شد . برنامه ریزی کار بسیار بزرگی است اما باور کنید با برنامه ریزی در زمان ، انرژی و مقدار زیادی از پول خود در بلند مدت صرفه جویی خواهید کرد.
پرداختن به اصول اولیه :
در بخش اصول اولیه ی دفترچه ی مهمانی شما ، باید لیست جزئیات مهمانی درج شده باشد : تاریخ ، زمان و مکان . این بخش باید شامل نقشه ی کامل محل مهمانی و در صورت لزوم کروکی محل باشد . مطمئناً شما نمی خواهید مهمانهایتان برای پیدا کردن محل مهمانی سرگردان شوند . وقتی برای دعوت کردن مهمانان آماده می شوید تمام اطلاعات مورد نیازتان در دسترس و در یک جا قرار دارند . برای صرفه جویی در خصوص کارت های دعوت خودتان با رایانه از کارت ها پرینت بگیرید . حتی می توانید با کارت های سفید و مهره های آماده ای که با قیمت مناسب از لوازم التحریر فروشی تهیه کرده اید کارت درست کنید و افرادی را که می خواهید دعوت کنید . در مهمانی های معمولی برای دعوت می توان از ایمیل و یا شبکه های اجتماعی مختلف استفاده کرد.
تهیه بودجه :
بودجه مهمانی براحتی از کنترل خارج می شود . بنابراین قبل از شروع خرید بودجه ی خود را تنظیم کنید . اقلام مورد نیاز و مبلغی را که برای اقلام اختصاص داده اید بنویسید . وقتی مبلغی را که می خواهید برای خرید چیزی هزینه کنید در ذهن خود داشته باشید به سوی ورشکستگی قدم نمی گذارید . هنگام آماده شدن برای مهمانی و خرید ها مجموع هزینه های خود را در دفترچه یادداشت کنید تا ضمن بررسی میزان مخارج بدانید کجا باید از هزینه ها کم کنید تا بتوانید در راستای برنامه ریزی بودجه خود حرکت کنید .
خرید های مازاد در هنگام خرید برای مهمانی بسیار رایج هستند لذا همیشه از روی لیست مورد نیاز خود خرید کنید . در غیر این صورت ممکن است وسوسه شوید و به بودجه خود صدمه بزنید .
ایده هایی برای صرفه جویی در بودجه :

  1. بجای خرید ظروف ، لیوان و سفره و دیگر وسایل یک بار مصرف از ظروف موجود در خانه استفاده کنید . کار شستن ظروف کمی بیشتر می شود اما علاوه بر ایجاد جلوه و زیبایی از هدر رفتن بودجه ، جهت خرید ظروف یک بار مصرف جلوگیری می شود.
  2. بجای سفارش دادن کیک به قنادی ، خودتان کیک درست کنید .
  3. اگر شما اغلب میزبان هستید دستمال سفره هایی با کیفیت خوب و رنگ تیره خریداری کرده تا بتوانید مجدد از آن ها استفاده کنید . استفاده از دستمال سفره های پارچه ای علاوه بر زیبایی ارزان تر بوده و نسبت به دستمال های یک بار مصرف که هر بار باید خریداری شوند برای محیط زیست ضرر کمتری دارند.
  4. برای سرگرمی مهمانان با کمترین هزینه می توان از نشان دادن عکس ها و یا فیلم های خاطره انگیز استفاده کرد .
  5. یکی دیگر از سرگرمی های کم هزینه استفاده از بازی های دسته جمعی و بعضاً قدیمی می باشد که علاوه بر ایجاد نشاط می تواند الگوی مناسبی برای کودکان در جهت کاهش بازی های تنش زای کامپیوتری باشد .
  6. استفاده از آب میوه هایی که دارای زدگی و یا لک می باشند می تواند گزینه ی مناسب و مقرون به صرفه ای جهت پذیرایی از مهمانان باشد.
  7. برش دادن مقداری میوه و تزیین جهت پذیرایی از مهمانان می تواند جایگزین مناسبی برای خرید مقدار زیادی میوه و هدر رفتن آن ها شود.
  8. طبخ غذا در خانه به جای سفارش غذا در حجم و مبالغ بالا از رستوران ها می تواند هزینه های شما را تا حد زیادی کاهش دهد .
  9. تهیه غذای اصلی در یک یا دو نمونه بجای چندین غذای اصلی و تزیین سفره با انواع سالاد و ترشی جات نیز از دیگر مواردی است که هزینه های مهمانی شما را پایین آورده و از اسراف جلوگیری می کند.

Jashn

لیستی از مهمان ها درست کنید :
اسامی مهمان ها ، آدرس پستی آن ها ، تلفن ، یادداشت در مورد اینکه چه کسانی دعوت را پذیرفته و به مهمانی می آیند و چه کسانی به دلایل مختلف قادر به حضور در مهمانی نیستند ، رژیم غذایی که مهمانان از آن تبعیت می کنند و سن مهمان ها جهت میزان طبخ غذا از مواردی است که باید در صفحه ی مربوطه در دفترچه قید شود . لذا با دعوت کردن گروه های کوچکتر به مهمانی می توانید در پول خود صرفه جویی کنید . وقتی تعداد کمتری را به مهمانی دعوت می کنید باید غذای کمتری درست کرده و کارت های دعوت کمتری بفرستید ، بنابراین به این طریق در بودجه ی خود صرفه جویی کرده اید.
تنظیم فهرست غذاها :
تمام چیزهایی که می خواهید در مهمانی سرو نمایید اعم از نوشیدنی ها ، پیش غذا ، غذای اصلی و دسر بنویسید .مسئله ی مهمی که باید هنگام برنامه ریزی برای فهرست غذاهایتان به خاطر داشته باشید این است که مهمانان خود را بشناسید و بدانید چه غذاهایی دوست دارند و چه غذاهایی را دوست ندارند و خلاصه هرگونه مورد خاصی را در این مسئله مد نظر قرار دهید.
سعی کنید غذاهای ساده و متعادلی درست کنید و با در نظر گرفتن چندین نوع پیش غذا ، غذای اصلی و فرعی و نیز دسرهای متنوع ولخرجی نکنید. یک خوراک مختصر یا پیش غذا ، سالاد یا سوپ سبزیجات و یک غذای اصلی به همراه یک دسر ساده ، غذای کامل و خوبی خواهد بود . همچنین می توانید از بین سالاد و سوپ یکی را سرو نمایید . غذا برای خوشمزه بودن حتماً نباید گران باشد . ایده های مقرون به صرفه زیر را هنگام برنامه ریزی برای فهرست غذاهای خود در خاطر داشته باشید :

  1. با استفاده از سبزیجات باغچه ی خود غذاهایتان را بدون هزینه تزیین نمایید(برخی افراد با وجود دسترسی به فضای باغچه و یا با استفاده از گلدان های بزرگ اقدام به کاشت سبزیجات در منزل می کنند که با توجه به عدم استفاده از کود های شیمیایی و … در پرورش اینگونه محصولات ، آن ها به مراتب سالم تر از سبزیجات بیرون خواهند بود).
  2. یک ترشی خانگی می تواند هم طعم خوبی به غذاهای ساده ای چون مرغ بدهد و هم زینت بخش سفره شما باشد.
  3. برای صرفه جویی در هزینه هایی که با گوشت گران قیمت تهیه می شوند ، روی درست کردن سالادی ارزان و سالم یا سوپ خانگی تمرکز کنید.
  4. سبزیجات پخته شده ای که می تواند در غذاهایی مثل پیتزا ، پیراشکی ، کوکو و … استفاده شود یکی دیگر از گزینه های مناسب و مقرون به صرفه برای تهیه غذایی سالم و ارزان می باشد.
  5. غذاهایی را سرو نمایید که خود میهمانان نیز در تهیه ی آن ها کمک کرده اند ، غذاهایی مانند سالاد یا غذاهایی که با سیب زمینی و سبزیجات طبخ می شوند . بنابراین آماده سازی غذا بخشی از فعالیت میهمانی تلقی می شود و شما هم توانسته اید مهمانهایتان را سرگرم کنید.
  6. درست کردن یک پیتزای گوشت و قارچ ، یک ساندویچ ، ناگت مرغ یا ماهی یا حتی سیب زمینی سرخ کرده در خانه هم ساده تر و سالم تر است ؛ هم مقرون به صرفه تر . همچنین اگر شما این گونه غذاها را در منزل تهیه کنید، می توانید بنا به سلیقه و میل اعضای خانواده یا مهمانهایتان خیلی ادویه ها یا چاشنی های مختلف اضافه را هم به آنها بیفزایید و از مواد اولیه تازه و بهداشتی هم در درست کردن شان کمک بگیرید .
  7. خوردن یک بستنی یخی بعنوان دسر در یک بعدازظهر داغ به همه می چسبد. اما تمام این بستنی ها با شکر فراوان و رنگ مجاز خوراکی تهیه شده اند که مصرف مداوم شان می تواند دردسرهایی را برای شما به دنبال داشته باشد. اگر به سلامت تان اهمیت می دهید و نمی توانید از خیر بستنی یخی هم بگذرید، قالب مخصوص تهیه بستنی را از نزدیک ترین فروشگاه منزل تان بخرید و آنها را با آب میوه یا شربت های کم شیرینی که دوست دارید پر کنید و درون فریزر بگذارید. در ضمن شما می توانید شیر ساده یا شیرکاکائو هم درون این قالب ها بریزید و به این ترتیب، عصرهای داغ تابستان را در کنار مهمانهایتان با یک بستنی یخی خانگی خوش مزه و البته سالم پشت سر بگذارید .
  8. به جای خریدن برنج و خورش آماده و پرنمک ، خودتان در خانه غذا درست کنید ، شاید بگویید که وقت مناسب برای این کار را ندارید! اما این بهانه ی خوبی برای خرج تراشی بی خود نیست . شما بالاخره یک روز از هفته را بی کار هستید. از این روز طلایی نهایت استفاده را بکنید و به اندازه چند وعده غذا بپزید و درون فریزر بگذارید. بدین شکل دیگر همیشه یک پرس غذای خانگی سالم دارید که برای آماده کردن آن لازم نیست وقت زیادی را صرف کنید.
  9. وقتی ادویه ها به صورت پودر درمی آیند، زودتر عطر و بوی شان را از دست می دهند و نسبت به شکل اولیه شان هم گران تر هستند. پس بهتر است که آنها را با شکل واقعی شان از عطاری بخرید و هر هفته به اندازه ی نیازتان در منزل آسیاب شان کنید؛ مثلا چوب دارچین ، دانه فلفل ، سماق ، موسیر و زنجبیل را درسته بخرید و خودتان خردشان کنید تا هم از خواص شان بیشتر بهره ببرید و هم غذای خوش عطر و بویی را بپزید. نکته دیگری که باید در مورد ادویه ها بگوییم این است که این روزها، قفسه فروشگا ه ها پر شده از ادویه های مخلوط و به مراتب گران تر از انواع ساده ی آنها! شما می توانید برای صرفه جویی در هزینه هایتان، هر ادویه ای را که دوست داشتید به صورت ساده بخرید و خودتان به راحتی در منزل آنها را با هم مخلوط کنید و پول زیادی هم برای خرید یک چنین کالایی نپردازید .
  10. هنگامی که قصد بیرون رفتن از منزل در این روزهای گرم به سرتان می زند و یا مهمان دعوت کرده اید، با قرار دادن بطری های کوچک و بزرگ در یخچال و فریزر از این بطری های آب یخ استفاده کنید و بدین ترتیب دیگر مجبور نمی شوید که بیرون از خانه هزینه ای را بابت مقدار اندکی آب یا یک پاکت آب میوه پر از شکر بپردازید .
  11. به جای خریدن یک بسته نسکافه یا قهوه حاضری یا همان کافی میکس برای پذیرایی از مهمانان ، یک شیشه پودر نسکافه بخرید و برای هر بار تهیه، دو قاشق چای خوری از آن را با مقدار اندکی شکر ، کمی آب جوش و شیر مخلوط کنید و بخورید. نسکافه های حاضری سرشار از شکر هستند که می توانند سبب چاق شدن شما در مدت زمان کوتاهی شوند .
  12. اگر نمی خواهید مدام نگران این موضوع باشید که آیا واقعاً تنها از گوجه فرنگی ، نمک و روغن برای تهیه رب یا از گوجه فرنگی ، شکر و روغن برای تهیه سُس استفاده می کنند یا نه ، هر بار که گوجه فرنگی می خرید ، آنهایی که نرم هستند جدا کنید ، پوست شان را بگیرید و پس از رنده کردن ، بگذارید خوب بپزند تا غلیظ شوند . سپس برای تهیه سس کمی به آن شکر و برای تهیه رب کمی به آن نمک اضافه کنید و با خیال راحت تا 4 ماه درون یخچال نگهداری کنید .
  13. خریدن قوطی های سس ماکارونی هم از آن دسته خرج های اضافه ای است که می توان به سادگی از کنارش گذشت. اگر شما ، فرزندتان و یا مهمانهایتان عاشق ماکارونی هستید و حوصله درست کردن سس ماکارونی را ندارید ، می توانید مقدار زیادی پیازداغ ، گوشت چرخ کرده ، ادویه ، در صورت تمایل قارچ ، رب و … را با هم تفت داده و آن را در بسته های کوچک درون فریزر نگهداری کنید تا بدین ترتیب ماکارونی به یک غذای سریع و کم خرج تبدیل شود .

Jashn1

تدارکات خود را روی کاغذ بنویسید :
این بخش از دفترچه ی شما شامل لیست جزء به جزء تمام مراحل آمادگی و تدارکات قبل از مهمانی است . برنامه ریزی از قبل به شما کمک می کند تا هیچ جزئیاتی از قلم نیافتد . چیزهایی که ممکن است باعث شود در آخرین لحظه به خرید بروید و برای چیزهای فراموش شده هزینه ی گزافی بپردازید. اطلاعات مورد نیازتان در مورد اینکه در چه زمانی می خواهید هر مرحله از کارها را انجام دهید در این دفترچه یادداشت کنید. شرح مراحل کار درست یک هفته قبل از شروع مهمانی از بیدارماندن بیش از اندازه و تا نیمه شب روز قبل از مهمانی و عقب افتادن کارهایتان جلوگیری می کند . لیست تدارکات را بر اساس موضوعات زیر تهیه کنید :

نظافت و آماده سازی خانه و حیاط
بررسی تجهیزات و لوازم مرتبط با مهمانی (ظروف ، مواد غذایی ، وسایل سرگرمی خصوصاً برای کودکان و … )
خرید
دکوراسیون
آشپزی

سعی نکنید در مهمانی های خود غذایی را برای اولین بار درست کنید . از غذاهایی که قبلاً آن ها را درست کرده اید و می دانید طرز پخت آن ها چگونه است استفاده کنید . چیزهایی که می توانید پیشاپیش آن ها را درست کنید منجمد کرده و در روز مهمانی از آن ها استفاده کنید.
تزیین خانه :
وقتی صحبت از دکوراسیون به میان می آید هر چه ساده تر بهتر . منظور دکوراسیون ارزان نمی باشد بلکه بسیاری از تزیینات ممکن است باعث هدر رفت بودجه ی شما شده و برخلاف انتظار خانه ی شما را شلوغ جلوه دهد و بعبارتی زیبایی لازم را نداشته باشد. یک دسته گل کوچک یا گلدانی با چند شاخه گل روی میز ، چندین شمع که در قسمت های مختلف خانه چیده شده اند کافی است تا خانه ی شما شکل مجلس جشن به خود بگیرد .
به موارد ارزان فکر کنید نه به موارد و وسایل کهنه چراکه مقتصد بودن لزوماً به معنای ملال آور بودن نیست . موارد زیر باعث زیبایی میز شما می شود :

  1. شمع ها .
  2. گل ها یا شاخه های گلی که از حیاطتان چیده اید .
  3. میوه ی درخت کاج و شاخه های آن .
  4. برگ های رنگارنگ پاییزی .
  5. صدف های دریایی .
  6. قوزه های رنگ شده ی گیاه پنبه .
  7. گل ها و گلبرگ های خشک شده .
  8. استفاده از تَرکه های خشک شده درختان در گلدان ها ی بلورین میانه ی میز .
  9. رومیزی دوخته شده از تکه پارچه های رنگارنگ .
  10. گلدان های کوچک .
  11. تخم مرغ های رنگی .
  12. گوی ها و مروارید های رنگی و سفید .
  13. می توانید یک گلدان بلور یا کریستال را از گل خشک یا ترکه های درخت حیاطتان پر کنید. یک کاغذ باریک بُریده و دورتادور گلدان بپیچید و با طناب های تزئینی ، طناب های پنبه ای و یا نخ چند لایه ، محکم آن را ببندید. سپس یک کاشی یا سرامیکی که سطح سنگی یا تزئینی دارد و یا حتی پارچه ای که با سنگهای زینتی تزئین شده را روی میز بگذارید و گلدان را در قسمت گوشه آن قرار دهید .
  14. به جای استفاده از دسته گل، داخل یک ظرف کیک خوری را پر از گل کنید طوری که از دور مانند کیک به نظر برسد. از یک اسفنج گلدار برای سطح زیری گلها استفاده کنید. میخک، رز یا گلهای خانگی تان را به صورت لایه لایه داخل اسفنج فرو کنید. سپس به آرامی به آنها آب بدهید.
  15. از گذاشتن گل هایی که درون گلدان میرویند برای تزیین وسط میز خودداری کنید زیرا که خاک گلدان می تواند حشرات را به خود جذب کند و این حشرات برای شما و مهمان هایتان مزاحمت ایجاد میکنند .
  16. از رنگهای شاد، ظروف فلزی یا استیل، و وسایل تزئینی مدرن برای میز شامتان استفاده کنید. ابتدا یک قالیچه زبر یا کرکی زیر میز غذا پهن کنید. با این کار فضاهای کوچک بزرگ به نظر می رسند. برای اینکه یک میز غذای شاد و پرانرژی تزئین کنید، از رنگهای مکمل برای ظروف و پارچه هایتان به کار ببرید. مثلا آبی و نارنجی، قرمز و سبز یا زرد و زرشکی.
  17. داخل یک گلدان بلور را با سنگها یا شنهای رنگی تزئینی پر کنید. داخل هر گلدان چند شاخه گل خشک بگذارید. اگر دوست داشتید می توانید داخل گلدان ها را مقداری آب بریزید و چند ماهی هم داخل آن بیندازید .

برای مهمانی های عصر ، می توانید از ایده های اقتصادی و نورپردازی های زیبا استفاده کنید :

  1. شمع های روشن را در مکان های ایمن در اطراف خانه بچینید.
  2. راهروی ورودی خانه یا حیاط خانه را با چراغ های روشنایی ارزان تزیین کنید .
  3. مقداری سنگ ریزه (گراویه) در گوشه هایی از حیاط ریخته و شمع های خود را بر روی آن ها چینده و روشن نمایید .
  4. برای تزیین حیاط در صورت امکان ، از فانوس های کوچک نیز می توان استفاده کرد .
  5. میتوان از ریسه های چراغ های کوچک بر روی گیاهان ، بوته ها و درختان استفاده کرد .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد و تالار عروسی در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .