شما کی باید ازدواج کنید؟

شما کی باید ازدواج کنید؟

این که با وجود بالا رفتن سنتان یا مشخص شدن وضعیت کار ، تحصیل و سربازی ؛ خانواده شما باز هم اصرار دارند که شما به سن ازدواج نرسیده اید و باید صبر کنید تا پخته شوید ، درباره دخترها هم وجود دارد و خیلی از والدین خواستگارهای دخترشان را با بهانه کم سن و کم تجربه بودن دختر رد می کنند . در واقع با این جمله ها می خواهند تاکید کنند که تا از نظر عقلی به تکامل نرسید ، بهتر است دست نگاه دارید . اما تا به حال فکر کرده اید نشانه های تکامل و رشد عقلی چیست ؟

بلوغ عقلی به معنی این است که شما بتوانید بدون وابستگی به دیگران تصمیم گیری صحیحی در موقعیت های مختلف داشته باشید . تصمیم گیری صحیح الزاما آن چیزی نیست که والدین شما فکر می کنند ؛ بلکه به معنی منطقی فکر کردن ، جلو رفتن بر مبنای واقعیات ، توانایی پیش بینی کردن و عبرت گرفتن از اتفاقات گذشته یا سرگذشت اطرافیان است . اما به جز این یک سری علامت های دیگر هم وجود دارد که نشان می دهد یک فرد به بلوغ عقلی رسیده و آمادگی ازدواج را دارد ؛

  1. مشورت با افراد آگاه و با تجربه و پیرو ، بی چون و چرای نظر دیگران نبودن .
  2. داشتن برنامه ریزی در زندگی .
  3. داشتن انتظارات منطقی و معقول در زندگی .
  4. عدم پافشاری بر افکار نادرست .
  5. تجزیه و تحلیل مسائل و انتخاب خط فکری متعادل و منطقی .
  6. مسؤولیت پذیری در قبال رفتار و کردار .
  7. کنترل زبان ، سنجیده رفتار کردن و رعایت حد اعتدال در بروز احساسات .
  8. سازگاری یا اطرافیان .
  9. استقلال فکری .
  10. برخوردهای صحیح اجتماعی .
  • چند نکته مهم …
  1. برای آنکه از وابستگی به دیگران در تصمیم گیری بکاهید می توانید ابتدا از اتخاذ تصمیم های کوچک بدون اتکا به دیگران شروع کنید .
  2. بهتر است در کارهایتان با افراد آگاه و با تجربه مشورت کنید ، در این صورت با شریک کردن عقل و تجربه دیگران تصمیمی منطقی و عقلانی خواهید گرفت .
  3. برای اینکه بی چون و چرا پیرو نظرهای دیگران نباشید ؛ بهتر است نظرات مختلف را خوب ارزیابی کرده و در صورتی که مطابق موازین شرعی و عرفی و خواسته های شما بود آن را قبول کنید .
  4. اهداف خود را در زندگی مشخص کنید و برای رسیدن به آن ها راهبردهای مناسبی پیش بگیرید ؛ لازمه ی این کار داشتن یک برنامه ی حساب شده است ، که شما را از سردرگمی و دور شدن از هدف رهایی می بخشد .
  5. تنش ها ، آسیب های روانی و برخوردها بیشتر در زندگی های بدون برنامه ظهور پیدا می کند . اگر خواهان آرامش هستید ، سعی کنید برنامه ریزی صحیح و اصولی در زندگی داشته باشید .
  6. پافشاری نمودن روی افکار نادرست و محروم ساختن خود از شنیدن نظرات دیگران می تواند بیانگر عدم رشد عقلانی باشد .
  7. در برخورد با مشکلات زندگی ، همه جوانب کار را بسنجید و شرایط را خوب درک کنید مطمئن باشید با تجزیه و تحلیل خوب و موضع گیری صحیح و اصولی ، انتخابی رضایت بخش خواهید داشت .
  8. شما در قبال پیامد رفتارها و کردارهای تان مسؤول هستید و باید پاسخ قابل قبول و قانع کننده ای برای آن ها داشته باشید . پس بهتر است ؛ اولا قبل از اینکه سخنی را به زبان بیاورید ، کمی راجع به آن فکر کرده و با درایت بیشتری صحبت کنید ، در واقع با کنترل زبان از پشیمانی های احتمال جلوگیری کنید ، هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد . سنجیده و با توجه به اقتضای شرایط رفتار کنید و سخن بگویید . ثانیا مواظب باشید در شادی ها ، خیلی مغرور و در مشکلات زیاد غمگین و ناامید نشوید و همواره حدّ تعادل در بروز احساسات را رعایت کنید .
  9. برای بالا بردن توان سازگاری ، خود را جای دیگران بگذارید و ببینید در آن موقعیت چه می کردید ، در این هنگام است که دیگران را بهتر می توانید درک کنید و راحت تر با آن ها کنار می آیید .
  10. سازگاری با سازش کاری یکسان نیست ، سازگاری کنار آمدن با اطرافیان است و سازش کاری کنار گذاشتن ارزش هاست .
  11. توجه داشته باشید افرادی که می خواهند همیشه مورد قبول دیگران واقع شوند و برای این منظور دست به هر کاری می زنند ، یکی از بزرگترین سرمایه های زندگی خود را که استقلال رأی و آزادی عمل است از دست می دهند .
  12. یادتان باشد عاقل بودن را با بعضی از زرنگی ها ، زد و بندها و حیله گری ها اشتباه نگیرید .
  13. آشنایی با سبک زندگی افرادی که به بلوغ فکری و عقلی رسیده و فهمیده و رشد یافته اند رسیدن شما به بلوغ عقلانی را امکان پذیرتر می کند .
  14. وقتی انتظاراتی دارید که برآورده نمی شوند ، احتمال بدهید که شاید بعضی از آن ها نامعقول باشند ؛ پس سعی کنید ؛ اولا انتظاراتتان را متعادل و منطقی سازید . ثانیا به تجزیه و تحلیل عقلانی و منطقی انتظاراتی که از خود و دیگران دارید بپردازید تا درگیری ها و سوء تفاهم های ناشی از انتظارات نامعقول را کاهش دهید . ثالثا با شناخت توانایی ها و استعدادهای خود ، هدف های دور از دسترس ، انتظارات و آرزوهای نامعقول را به حداقل برسانید .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .