مراسم عروسی در کرمان

مراسم عروسی در کرمان
  • خواستگاری تا عقد کنان :

برخلاف عادت معمول برخی از شهرها و روستاها که داماد ، عروس را تا شب عروسی نمی بیند ، در اینجا آزادی بیشتری نصیب دختران و پسران می گردد ؛ با توجه به این رویه زمانی که عروس و داماد یکدیگر را خواستار شدند بقیه کارها به دست زن ها می افتد تا خواستگاری رسمی را در روز معینی بریده و دوخته و اولین شیرینی را به نزدیکان عروس بخورانند و آن روز خجسته را “روز رخت برون” می نامند . رفته رفته که روزهای عروسی نزدیک شد ، داماد چند الاغ برای آوردن هیزم می فرستد ، پس از مراجعت ، پرچم قرمز رنگی بر روی اولین بار هیزم نصب نموده و به خانه عروس روانه می کند . علاوه بر مخارج عروسی مبلغی هم به عنوان شیربها به مادر زن تقدیم می کند .

پس از تهیه مقدمات و دعوت اهل محل ، بر بالای سردری که عروس است پرچم قرمز رنگ به اهتزاز در می آید و صدای سرنا و دایره آغاز عروسی را اعلام می کند . سپس چند اسب سوار در حالی که پیاپی تیرهایی را به هوا شلیک می کنند ، تاخت و تاز را در میدان خارج روستا شروع کرده و رقص دسته جمعی زن و مرد با لباس های محلی و چوب بازی آغاز می شود . در اين گير و دار داماد را در وسط ميدان برده و لباس هاى کهنه وى را خارج کرده و به حمامى مى دهند . لباس هاى عروس را که هم نو و هم خوش آيند هستند بر تن او مى پوشانند و دو دستمال بر دو بازو و يک دستمال بر گردن وى بسته و عروس و داماد را به خانه شان روانه می کنند و در آنجا با نواختن آهنگ های محلی و فریادهای “کللوشباش” نقل بر سر آن ها ریخته و کندر بر آتش نهاده و داماد را بر تخت می نشانند . در این موقع هرکس به فراخور حال و مال خود به داماد پول می دهد و یک نفر از نزدیکان داماد پول را جمع می کند ، به اهداء کنندگان “خانه آبادان” می گویند . پول که جمع آوری شد دیگر کارها رو به راه شده و موضوع عقد به میان می آید و قضیه مهر مطرح می گردد . در مورد دخترانى که مهريه نذرى داشته باشند قضيه مهریه مطرح نمى شود . در مورد مهريه نذرى بايد گفته شود که در بعضى خانواده ها وقتى که طفل نوزاد چشم به جهان مى گشايد براى اين که از بلايا مصون مانده و در صباوت (کودکی) دست مرگ به دامن او نرسد اگر ذکور باشد او را نذر حضرت عباس مى کنند تا در روزهاى عاشورا و تاسوعا به سر تيغ زده ”يا عباسي“ بشود و اگر دختر شد چون اين کارها از دست او بر نمى آيد ، نذر مى کنند مهريه او ”سه تومان سى شاهي“ باشد . گاهى هم اين نذر به طور ارثى در بعضى خانواده ها باقى مى ماند . حالا اگر دختر نذرى نبود بين افراد دو طايفه عروس و داماد بر سر چند و چون مهريه گفتگو مى‌شود و پس از حصول توافق عروس را براى بردن به خانه شوهر آماده مى‌کنند ؛ که در اين زمان آوازهاى مخصوصى توسط زنان زمزمه مى شود .

عروس که کردند خبرت *** ببوس اجاق پدرت *** نونى ببند ور کمرت *** امروز پسين مى‌برنت

عروس خانم به طور معمول در بين راه ‌گاه گاهى توقف مى کند تا از داماد و خانواده داماد “پاانداز” دريافت کند . مسلما داماد و خانواده او رضايت خاطر عروس را جلب کرده تا وى را به خانه داماد و از آنجا به حجله گاه ببرند .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .