مراسم عروسی کردها

مراسم عروسی کردها
  • خواستگاری (خوازبینی) :

در قدیم خواستگاری بدین شیوه بود که از جانب خواستگاران ، اسبی با تمام وسایل آرایشی به خانه دختر می فرستادند و بعد از گرفتن جواب مثبت ، مراسم شیرینی خواران و تعیین مهریه صورت می گرفت . مراسم خواستگاری در حال حاضر با قدیم تنها این فرق را دارد که اسب تزیین شده را به خانه عروس نمی برند .

  • حنابندان (خه نه بندان) :

در این مراسم حنا از طرف خانه عروس درست می شود و داماد نیز مقداری تنقلات را در چیزی می گذارد و در هنگام پایکوبی به طرف آنان می گیرند . پسران از تنقلات بر می دارند و دختران نیز مقداری حنا را برداشته و به کف دست خود می زنند و معادل فارسی این مراسم حنابندان است .

  • انتقال دادن (گویستنه وه) :

معادل فارسی این کلمه انتقال دادن است ، در این مراسم سرانجام عروس پا به خانه بخت می گذارد . یکی از قسمت های این مراسم شرکت تعداد زیادی ماشین است که به دنبال ماشین عروس ردیف شده و عروس را به جاهای دیدنی شهر می برند و بعد از این کار هنگام پیاده شدن عروس ، دو نفر از خویشاوندان عروس دست عروس را گرفته و عروس را تحویل خانواده داماد می دهند .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .