نقش خانواده ها در ازدواج

نقش خانواده ها در ازدواج
ازدواج با یک فرد ، مساوی است با پیوند با یک خانواده و فامیل . به همین دلیل خانواده دختر و پسر باید با هم از لحاظ دینی ، فرهنگی و اخلاقی سنخیت و تناسب داشته باشند . البته این سنخیت به طور کامل ممکن نیست ؛ اما باید به صورت نسبی بدان توجه کرد . در مسئله انتخاب همسر معقول نیست که فرد بگوید ؛ “من می خواهم با خود این فرد ازدواج کنم و کاری به خانواده اش ندارم” ، زیرا ؛
  1. فرد مقابل (همسر) جزئی از همان خانواده و فامیل و شاخه ای از همان درخت است و این شاخه از ریشه های همان درخت تغذیه کرده است و بر این اساس بسیاری از صفات اخلاقی ، روحی ، عقلی و جسمی آن خانواده از طریق وراثت ، تربیت ، محیط و عادت به او منتقل شده است .
  2. اگر فرد با خانواده و فامیل همسرش کاری نداشته باشد ، آنان با او کار دارند . هرگز نمی توان همسر را از آنان و آنان را از همسر جدا دانست .
  3. بدنامی و خوشنامی خانواده همسر ، تا آخر عمر همراه انسان بوده و در زندگی زناشویی و اجتماعی وی تاثیر می گذارد و تحمل بدنامی برای انسان بسیار مشکل خواهد بود .
  4. صفات و خصوصیات همسر و خانواده اش در فرزندان آینده نیز تاثیر خواهد گذاشت . پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره می فرمایند(مکارم الاخلاق، ص 80) ؛ “با خانواده شایسته ازدواج کنید زیرا عرق(نطفه و زن ها) تاثیر می گذارند” . به عبارت دیگر ، نیک بنگر که فرزندانت را در چه خانواده ای قرار می دهی . زیرا خصوصیات ارثی افراد به فرزندان شان منتقل می شود و در آنها تاثیر می گذارد .
  5. از آنجایی که رفت و آمد و صله رحم امری اجتناب ناپذیر می باشد و در هر صورت فرزندان با بستگان پدر و مادر رفت و آمد خواهند داشت ، دقت در خانواده همسر ضروری به نظر می رسد .

باید توجه داشت که زمینه و بستر اصلی ؛

  • ایجاد رفتارهای متعالی .
  • منش نیکو و صفات برتر اخلاقی .
  • معرفت دینی .
  • تعهدات و مسئولیت پذیری های اجتماعی.

در دختران و پسران ، بیش از همه در محیط خانه و با تاثیرپذیری از نظام خانوادگی والدین فراهم می شود . از این رو ضمن تاکید بر استقلال فکری و توان و مهارت فردی فرد ، توجه به وضعیت خانوادگی وی ، ارزش های حاکم بر خانواده و تعهدات اخلاقی آنان در تربیت فرزندان سالم ، می تواند در ارزیابی تناسب و هم کفو بودن ، مهم و ارزشمند باشد .

بهتر آن است که افراد هنگام بررسی وضعیت خانوادگی فرد مقابل و احراز تناسب و هم خوانی خانواده ، با محور قراردادن استقلال فکری و هم کفو بودن ایمانی و اخلاقی به شناخت تناسب در رفتارهای خود و فرد مقابل بپردازند . البته جوانان عزیز علاوه بر این مورد باید به برخی همخوانی های دیگر در مسائل خانوادگی بیشتر توجه نمایند که در ذیل به مهم ترین آنها اشاره می شود .
  1. ارزش ها و گرایش های عقیدتی ، فرهنگی و سیاسی .
  2. نوع تربیت خانوادگی .
  3. عادات و آداب گروهی .
  4. سطح ثروت و در آمد .

تفاوت سطح اقتصادی خانواده ها ، تفاوت در محل تولد و زندگی مثلا تهرانی بودن یا شهرستانی بودن و حتی تفاوت در گویش ها و لهجه های خانواده ها لزوما نمی تواند به عنوان معیار عدم هم کفوی یا همسانی تلقی شود و امکان زوجیت دو جوان واجد شرایط ، متعهد و مسئولیت پذیر را که با اندیشه و شخصیت مستقل خود از بیشترین هم کفوی یا همسانی برخوردارند و می توانند زندگی آرامش بخش و موفقی داشته باشند را منتفی کند ولی توجه به این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که بررسی تبار اقتصادی و اجتماعی و نظام تربیتی و فرهنگی خانواده ها هنگام ارزیابی تناسب زوج ها ، باید به دور از تعصبات شخصی ، پیش داوری های ناسنجیده و غیر منطقی و نگرش های کلیشه ای اطرافیان بوده و ازدواج با محور قرار دادن قابلیت ها ، شایستگی ها و تعهدات دو جوان صورت پذیرد .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .