نگهداری از مواد غذایی

نگهداری از مواد غذایی

هنگام قرار دادن خوراکی ها و مواد غذایی مختلف در یخچال بهتر است به فاصله طبقات با جایخی توجه شود . طبقات بالا سرمای بیشتری دارند و طبقات پایین که با جایخی فاصله بیشتری دارند از سرمای کمتری برخوردارند .

  • گوشت ، ماهی و سبزیجات :

ماهی را در ظروف درب دار و در سردترین قسمت یخچال قرار دهید .

گوشت را نیز در طبقه فوقانی گذاشته و بهتر است بیش از 24 ساعت در آنجا نماند . در صورت طولانی شدن ، لازم است در جایخی گذاشته شود . گوشت یخ بسته شده را پیش از مصرف در جایی بگذارید تا یخ آن آب شود و این کار با گذاشتن آن در هوای معتدل آشپزخانه در ظرف یکی دو ساعت انجام می شود . مراقب باشید تغییر حالت گوشت خیلی سریع انجام نشود ؛ زیرا سرعت در این کار باعث از میان رفتن مقدار زیادی از ویتامین ها می شود .

برای سبزی و میوه ها نیز از ظروف مخصوص استفاده کنید ؛ زیرا میوه و خصوصا سبزی در این ظروف بهتر می ماند .

هیچگاه غذای گرم را در یخچال نگذارید ، صبر کنید تا غذا کاملا خنک شود و سپس آن را در داخل یخچال قرار دهید .

  • کیک و شیرینی :

جهت نگهداری از شیرینی های تر ، شیرینی ها را در ظرف پلاستیکی کنار هم چیده و درب آن را بسته در فریزر نگهداری کنید .

جهت نگهداری از شیرینی های خشک و برای اینکه شیرینی خشک را مدتی نگهداری کنید باید از قرار دادن آن در جای مرطوب خودداری کنید . اگر چند عدد برنج در جعبه شیرینی بریزید باعث ترد ماندن شیرینی می شود .

برای نگهداری بیسکویت ، داخل جعبه آن چند حبه قند بیندازید . هیچ گاه بیسکویت را داخل یخچال ، پاکت پلاستیکی یا قوطی غیرقابل نفوذ قرار ندهید تا ترد و تازه بماند .

برای نگهداری از کیک های میوه ای ، اگر قسمتی از کیک را خورده اید و می خواهید بقیه آن را نگهداری کنید ، چند قاچ سیب کنار آن بگذارید و با جعبه داخل یخچال قرار دهید .

  •  رب گوجه فرنگی :

برای این که رب گوجه فرنگی تا مدتها تازه و خوشرنگ باقی بماند هنگامی که رب را در ظرف می ریزید روی آن کمی روغن بریزید تا هوا به رب نرسد بعد ظرف را در یخچال قرار دهید . اگر از رب گوجه فرنگی موجود در بازار استفاده می کنید پس از باز کردن درب قوطی تمام محتویات آن را خالی کرده و رب گوجه را ترجیحا در ظرفهای گلی  و سفالی نگهداری نمایید . زیرا آب اضافی آن جذب ظرف شده و هرگز خراب نمی شود . رب گوجه را در مکان خنک یا داخل یخچال نگهداری نمایید .

  • هویج :

قبل از گذاشتن هویج در یخچال سر هویج را ببرید تا خشک و پلاسیده نشود . همچنین می توانید هویج را در صندوقی قرار داده و روی آن شن نرم و خشک بریزید به طوری که هویج ها از هم فاصله داشته باشند . دقت کنید که شن خشک بماند .

  • لوبیا سبز :

نگه داشتن لوبیا سبز خام یا نیم پز در فریزر تندی زننده ای به آن می دهد . برای رفع این عیب لوبیا را کاملا پخته و سپس فریز کنید . اگر لوبیا سبز خریده اید و برای نگهداری از آن در فریزر جا ندارید لوبیاها را پاک کنید ، خرد کنید و در یک شیشه دهان گشاد بریزید و روی آنها نمک سرد بریزید به طوری که همه لوبیاها را در آب نمک غرق کنید . با این روش تا مدتی لوبیاها سالم خواهند ماند .

  • سیر :

بوته های سیر را بسته بندی کرده فریز کنید . هنگام مصرف پوست آن را کنده و قبل از اینکه یخ آن باز شود خرد کنید .

  • بلال :

پوست بلال تازه را بکنید و با یک مسواک خیس از بالا به پایین آن را مسواک کنید تا همه رشته ها از میان دانه های بلال خارج شود . دانه ها را به کمک چاقو جدا کرده بخار پز کنید سپس آن را بسته بندی کرده و در فریزر قرار دهید . در هنگام پختن دانه های بلال با آب از اضافه نمودن نمک خودداری نمایید زیرا نمک باعث سفت شدن آن می گردد .

  • میوه ها :

برای نگهداری انگور از خاک اره استفاده کنید . خاک اره ها را خوب بشویید تا گرد و خاک آن گرفته شود بعد آنها را خشک و خوب نرم کنید . انگورها را در ظروف درب دار قرار دهید سپس روی انگورها را خاک اره بپاشید . باید به اندازه یک بند انگشت روی انگورها خاک اره ریخته شود بعد در ظرف را ببندید . انگورها را می توانید در کیسه گذاشته و آویزان کنید .

برای نگهداری موز آن را در یخچال نگذارید . اگر موزی که خریداری کرده اید بیش از حد رسیده و فعلا به آن نیاز ندارید آن را در فریزر قرار دهید . البته در این صورت فقط می توانید برای درست کردن شیرموز از آن استفاده کنید . اگر میخواهید موز را در یخچال نگهداری کنید حتما موزها را به صورت تکی تکی درآورده و هر کدام را جداگانه در روزنامه ای بپیچید و تمامی موزهای پیچیده شده در روزنامه را در پلاستیکی قرار داده و درون یخچال بگذارید .

برای اینکه بتوانید انار را در مدت زمان طولانی تری نگهداری کنید پوست آن را با روغن نباتی چرب کنید و در جای خشک و خنک و به دور از نور آفتاب قرار دهید .

برای نگهداری خیار بدون آنکه آنها را بشویید در قابلمه فلزی چیده و درب آن را ببندید و سپس درون یخچال نگهداری نمایید .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .