هشت قاعده مذاکره موفق

هشت قاعده مذاکره موفق

مذاکره موفقیت آمیز دارای قواعدی است که بدون رعایت کردن و در نظر گرفتن این نکات و قواعد شما نمی توانید به نتیجه دلخواه دست یابید . یک مذاکره موفق حداقل باید هشت قاعده داشته باشد که آگاهی از آن می تواند به مدیریت موثر تعارضات همسران بینجامد .

  1. بدانید تعارض امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است . با اختلاف زناشویی دنیا به پایان نمی رسد و خورشید به جای مشرق از مغرب طلوع نمی کند . اختلاف در زندگی مشترک فاجعه نیست و بیشتر بیانگر تفاوت باورها ، ارزش ها ، سلیقه ها و نیازهای همسران است . بنابراین تعارض به خودی خود فاجعه محسوب نمی شود ، بلکه شیوه های پاسخ و واکنش به تعارض است که آن را به یک تجربه لذت بخش یا رنج آور تبدیل می کند .
  2. از تهدید ، دشنام ، خشم و امثال آن استفاده نکنید . توهین ، تهدید و پرخاشگری کاری از پیش نمی برد . همسران ناتوان و درمانده از راهکارهای ناسازگار استفاده می کنند . فرد بالغ و مسلط برخود حتی با وجود اینکه گفتگویی ممکن است به ضرر او تمام شود از ادامه آن شانه خالی نمی کند و با تهدید ، دشنام و امثال آن مسیر تفاهم را نمی بندد . پیام های سمی و تحقیرکننده فقط به عزت نفس همسرتان لطمه می زند . همسر بدون عزت نفس مثل هوای آلوده است که تنفس در آن خسته کننده و ملال آور است تا نشاط آور . حمله به شخصیت همسرتان دودی است که ابتدا به چشم خودتان می رود .
  3. در مذاکره ، جهت مدیریت تعارضات ، قانون برنده – برنده حاکم است . نیازها و نظرات همسران به یک میزان مهم و ارزشمند است . اعتبار و اهمیت یک نیاز یا نظر ، ارتباطی با جنسیت ، تحصیلات ، پول و قدرت بیان ندارد . وقتی شما برنده اید که همسرتان هم برنده باشد . در خانواده هایی که همیشه مرد یا زن برنده اند ، چرخ خانواده روان نمی چرخد ؛ چون یکی از همسران به خاطر بازنده شدن دچار خشم و ناکامی است و برنامه های خانواده را مبتنی بر اهداف خود نمی داند .
  4. هیجانی عمل نکنید . اگر هیجان های خود را وارد مذاکره کنید به راه حل نمی رسید . در اینجا منظور از هیجان ها بار عاطفی است که حرکت شما را کند می کند . این درست مثل این است که روی پیست مسابقه اتوموبیل رانی ، روغن و آب بپاشید . در چنین حالتی انرژی راننده باید صرف خارج نشدن از پیست و جلوگیری از حادثه شود تا خوب رانندگی کردن .
  5. به جای موضع گیری ، اول ببینید چه میخواهید . به جای آنکه در سنگر خود موضع بگیرید و تیراندازی کنید یک لحظه به خود بگویید ، “اصلا من برای چه می جنگم ؟ راستی من چه می خواهم ؟” . یکی از نیازهای اساسی بشر ، نیاز به دانستن و خودشناسی است . هر انسانی نیاز دارد که یک بار از خودش یپرسد که چه می خواهد و برای خواسته هایش چه می کند ؟ گاهی همسران به خاطر تکرار مشاجره ها به جای گوش دادن به خود و همسرشان ، فقط قصد موضع گیری دارند و مشت شان را گره می کنند ، در حالی که برای مذاکره ای سازنده نیاز به مشت باز دارند .
  6. راه حل ما به جای راه حل من . اگر از همسرتان و علایق و نیازهای او به قدر کافی اطلاع داشته باشید ، بهتر می توانید به راه حل هایی دست پیدا کنید که پذیرفته هر دو نفر شما باشد . به یاد داشته باشید راه حلی درست است که زن و شوهر آن را بپذیرند .
  7. منعطف باشید . راه حل ها متعدد و بی شمار است . با کمی انعطاف پذیری می توانید بصورت خلاقانه به راه حل های موثرتری دست یابید . فقط کافی است به احتمالات بیشتری فکر کنید .
  8. پشتکار داشته باشید . ممکن است در گفتگوهای نخست به توافق نرسید اما باز هم ناامید نشوید . اگر پشتکار شما بی نتیجه بود کمک یک مشاور ممکن است راهگشا باشد . خسته شدن امری طبیعی است . شما می توانید خسته شوید و دوباره با تجدید قوا ادامه دهید ، اما ناامیدی کاری از پیش نمی برد .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .