وظایف مرد نسبت به زن

وظایف مرد نسبت به زن

امام سجاد(ع) ؛ حق زن و همسر تو آن است که بدانی حق تعالی اورا از بهر آسایش و آرامش و موانست و مصاحبت تو مقرر فرموده و بدانی که این نعمت بزرگی است که خدای عزوجل بر تو ارزانی داشته ، پس وی را گرامی بدار .

یکی از مسائلی که به پیشگری از مشکلات زندگی مشترک کمک می کند شناخت صحیحی از وظایفی است که باید بعنوان یک شوهر و یا یک همسر در زندگی مشترک ایفا کنیم . در این مجال به بررسی وظایف مرد نسبت به زن می پردازیم .

زن و شوهر در زندگی زناشویی دارای حقوق اختصاصی نسبت به هم می باشند . حق زن بر مرد و یا بعبارتی وظایف مرد نسبت به زن با الهام از ارزشهای اسلامی و حقوق مدنی عبارتند از ؛

  • حق نفقه و تامین معیشت ؛ از اولین و مهمترین وظایف مرد نسبت به زن که در قانون مدنی نیز بدان تاکید شده است حق نفقه می باشد . در قانون مدنی در مورد نفقه آمده است که “در عقد دائم نفقه زن به عهده شوهر است” و “نفقه عبارت است از مسکن و البسه و غذا و اثاث خانه که به طور متعارف با وضعیت زن متناسب باشد و خادم در صورت عادت زن به داشتن خادم یا احتیاج او به واسطه مرض یا نقصان اعضا” . بنابراین رعایت این حق از وظایف شوهر است . به نظر می رسد که توجه به این حق ، کانون خانواده را آرام می سازد و سکون و تعالی در زندگی پدید می آورد و فرصت بیشتری به زنان برای انجام وظایف طبیعی خود می دهد . زنان نیز لازم است توانایی شوهران را از نظر مالی مورد توجه قرار دهند و به گونه ای رفتار نکنند که آنان در رنج و فشار قرار گیرند و گرفتار قرض و محدودیتهای شدید مالی شوند . طبق مفاد قانون مدنی زن می تواند مستقلا در دارایی خود تصرفی را که می خواهد بکند و در آمد خویش را در راهی که صلاح می داند به مصرف برساند . هرگاه زن بدون مانع شرعی ، از ایفای وظایف همسری خودداری کند مستحق نفقه نخواهد بود .
  • برخورد خوش و احترام به زن و تکریم شخصیت او ؛ از وظایف شوهر این است که نسبت به زن برخورد مناسب داشته باشد . خوش اخلاق باشد و برای همسر خود احترام قائل شود . همانطور که پیامبر گرامی اسلام(ص) پیرامون این بخش از وظایف مرد نسبت به زن ها فرموده اند ؛ کسی که زنی را به همسری می گیرد باید احترام او را نگهدارد .
  • ارضای جنسی ؛ به دلیل وجود غریزه جنسی در زنان و مردان از جمله وظایف مرد نسبت به زن این است که در بستر زن بخوابد و نیاز او را در این زمینه پاسخ دهد .
  • رعایت عدالت ؛ از مهمترین وظایف مرد نسبت به زن رعایت عدالت است . مرد باید از استبداد و اعمال قدرت خودداری کند .
  • ابراز محبت و ایجاد فضای گرم و توام با صمیمیت ؛ از دیگر وظایف مرد نسبت به زن توجه به عواطف و احساسات زن و ابراز محبت و علاقه به او و مساعد کردن شرایط خانه برای آسایش و آرامش همسر و توجه به نیازهای مشروع او از وظایف مهمی است که هر مرد باید مورد توجه قرار دهد .
  • همراهی مرد ؛ پاکدامنی مرد ، کمک به رشد زن از طریق آموزش ، مدارای با او در زندگی ، استفاده از کلمات گرم و خودداری از تندی و بد زبانی از دیگر وظایف مرد نسبت به زن است که هر مرد در ارتباط با همسر خود لازم است رعایت نماید .

منبع : خانواده متعادل ؛ حقوق ، وظایف و نحوه رفتار همسران با یکدیگر . تالیف احمد صافی . انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .