پیش نیازهای ازدواج

پیش نیازهای ازدواج
حتما شنیده اید که بلوغ اولین شرط ازدواج است . چیزی که دختر و پسر را به این پختگی می رساند که مدیریت یک زندگی را در دست گرفته

و بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند . بلوغ جنبه های مختلفی دارد اما اغلب افراد تنها بلوغ جسمی را می شناسند و آن را پیش شرط ازدواج تلقی می کنند . در حالی که گاهی ممکن است ازدواج یک دختر و پسر به ظاهر بالغ ، درست همان نتیجه ای را داشته باشد که دو نوجوان نابالغ با همدیگر زیر یک سقف زندگی کنند . در مجموع نه بلوغ وجود دارد که افراد باید در هنگام ازدواج به وجود آنها در خود و فرد‌ مقابل توجه کنند ؛

  • بلوغ جنسی .

گذر از دوران کودکی و ورود به دوران بزرگسالی . بلوغ جنسی معمولا در دختران بین 9 تا 14 سال و در پسران بین 11 تا 15 سال اتفاق می افتد . زمانی که افراد به این بلوغ می رسند در رفتارها ، خواسته ها ، نگاه ها و جسم شان تغییراتی ایجاد می شود .

  • بلوغ عقلی .

فردی که به بلوغ عقلی رسیده است ، هر حرفی نمی زند و هر کاری نمی کند . امام علی (علیه السلام) می فرماید ؛ انسان عاقل اول فکر می کند ، بعد سخن می گوید و انسان جاهل اول سخن می گوید ، بعد فکر می کند . فردی که به بلوغ عقلی رسیده ، نصیحت پذیر است ، توانایی درک شرایط را دارد ، به قول و وعده هایش عمل می کند و همچنین نسبت به خود و خانواده‌اش مسئولیت پذیر است .

  • بلوغ نکاح .

کسی که دو بلوغ قبلی(جنسی و عقلی) را داشته باشد ، به بلوغ نکاح رسیده است . از این بلوغ در قرآن نام برده شده است .

خداوند در قرآن می فرماید (نساء/ 6) ؛ “وَابْتَلُواْ الْیَتَامَى حَتَّىَ إِذَا بَلَغُواْ النِّیَاحَ فَإِنْ آنَسْتُم مِّنْهُمْ رُشْداً فَادْفَعُواْ إِلَیْهِمْ أَمْوَالَهُمْ ، و یتیمان را چون به حد بلوغ برسند ، بیازمایید ! اگر در آنها رشد(کافى) یافتید ، اموالشان را به آن ها بدهید” .

  • بلوغ عاطفی .

فردی که قابلیت برقراری ارتباط  عاطفی با دیگران را داشته باشد و بتواند احساسات خود را ابراز و مدیریت کند به بلوغ عاطفی رسیده است .

  • بلوغ اجتماعی .

فردی که خود را در مقابل دیگران ، قوانین و دنیای پیرامون خود مسئول بداند ، بلوغ اجتماعی دارد .

  • بلوغ فرهنگی .

کسی که به زندگی با نگاهی پر امید می نگرد ، به بلوغ فرهنگی رسیده است . در مقابل کسی که زمین و زمان را لایق ایراد گرفتن می داند ، به این بلوغ نرسیده است . اگر در دوران نامزدی ، فرد مقابل به غیر از شما از همه چیز و همه کس ایراد ‌گرفت ، بفهمید که نگاهش منفی است . فردی که به راحتی همه را زیر سوال می برد ، در زندگی آینده نیز ، شما و خانواده تان را زیر سوال خواهد برد .

  • بلوغ اخلاقی .

فردی که خوش اخلاق ، صادق و راستگوست ، اخلاقش را کنترل می کند و به دیگران توهین نمی کند ، به بلوغ اخلاقی رسیده است . 

رسول خدا (صلی ‌الله ‌علیه ‌و آله) می فرمایند ؛ “بهترین مردان شما کسانی هستند که با تقوا ، خوش قلب و باسخاوت هستند . چشمانی پاک دارند و با پدر و مادر خود به نیکی رفتار می کنند . آن ها با همسر خود طوری رفتار نمی کنند که از دستشان به دیگران پناه ببرد” .

  • بلوغ اقتصادی .

فردی که دارای کاری مناسب ، آبرومندانه و ثابت است ، برنامه ریزی اقتصادی و قدرت مدیریت مالی دارد ، به بلوغ اقتصادی رسیده است .

  • بلوغ اَشَدّ .

فردی که به تمام بلوغ های ذکر شده در بالا رسیده باشد ، دارای بلوغ اَشَدّ است . از این بلوغ در قرآن نیز نام برده شده است .

خداوند در قرآن می فرماید (قصص/ 14) ؛ “وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَى‏ آتَیْنَاهُ حُیْماً وَعِلْماً وَیَذلِیَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ ؛ هنگامى که (موسى) نیرومند و کامل شد ، حکمت و دانش به او دادیم و اینگونه نیکوکاران را جزا می دهیم” .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .