آیا شبکه های اجتماعی باعث خیانت می شوند ؟

آیا شبکه های اجتماعی باعث خیانت می شوند ؟

چندین ماه پیش خبر رسید که 98 درصد از زنان تهرانی گوشی موبایل همسر خود را چک می‌کنند . این خبر که ماه ها پیش از این تیتر بسیاری از جراید و خبرگزاری‌ ها شد ، توسط دکتر فرشته روح‌افزا عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در هفدهمین مراسم ازدواج دانشجویی دانشگاه پیام نور استان اصفهان بیان شد . اکنون در این مطلب سعی شده به باید ها و نبایدهای این بدبینی ها و نحوه برخورد با آن ها پرداخته شود .

  • کنجکاوی یا بد بینی ؟!!

عوامل متعددی در کنترل کردن گوشی همسران ، چه آقا و چه خانم دخیل است . این اقدام که حکایت از احساس عدم امنیت خانوادگی و مشکلاتی از قبیل اعتماد به نفس پایین اشخاص دارد می‌تواند ناشی از کنجکاوی و یا بدبینی او باشد . برخی از همسران بار اول بر اثر کنجکاوی گوشی همسر خود را کنترل می‌کنند و اکثرشان بعداز اینکه مورد نامناسبی می‌بینند ، به این عمل روی می‌آورند .
در یک مثال خانمی 28 ساله و مهندس برق می گوید ، پس از گذشت بیش از یک سال از زندگی مشترکشان بسیار اتفاقی در گوشی همسرش مورد نامناسبی را دیده و این اتفاق باعث شده است تا گاهی گوشی همسرش را کنترل کند . اگرچه کنترل کردن گوشی همسرش مشکلاتی را بین آنها رقم زده ، ولی او می‌گوید با توجه به اینکه آن مورد مجددا تکرار شده ، ذهن او را بسیار بدبین کرده است و این تکرار مجدد بدبینی او را افزایش داده است .

  • ارتباطات بیش از اندازه تلفنی و شکاکیت .

شاید بتوان گفت کسی که خیانت می‌کند ، فرد مقابل را دچار پارانویا و شکاکیت می‌کند و خود او مسئول به وجود آمدن این برخورد است . محققان ، به طور عمده مواردی تحت عنوان شک و تردید را منجر به وجود آمدن رفتاری همچون کنترل کردن گوشی می‌داند و می‌گوید ، شک و تردید تحت تاثیر رفتارهای مختلف از قبیل بیش از اندازه ارتباطات تلفنی داشتن ، حضور بسیار در فضاهای مجازی و انجام بیش از اندازه بازی های تلفن‌ همراه و از طرف دیگر بی ‌توجهی به سیستم خانه و خانواده می‌تواند منجر به این شود که در همسران احساس روانی ناخوشایندی مبنی بر اینکه شاید از طرف همسرشان توجه به جاهای دیگری معطوف شده و یا مباحثی از نوع خیانت اتفاق افتاده باشد ، به وجود آید و در نهایت رفتارهایی از قبیل کنترل کردن گوشی رخ می‌دهد .

  • نمود بی اعتمادی در عرصه خانواده .

امروزه بی اعتمادی در بخش هایی از جامعه رخنه کرده است و یکی از کانون هایی که بی اعتمادی بیشتر در آن نمود پیدا می‌کند و بیشتر از همه آسیب می‌بیند ، عرصه خانواده است .

در مثال دیگری خانمی 33 ساله و کارمند می گوید ، وقتی گوشی همسرش زنگ می‌خورد ، ولی او با دیدن شماره پاسخ نمی‌دهد ، کنجکاو می‌شود . او با اینکه هیچ گاه برخورد نامناسبی از همسرش ندیده است ، ولی اینگونه مواقع حساس می‌شود .

  • زنانی که احساس امنیت خانوادگی ندارند !!!

برای بی اعتمادی همسران به یکدیگر نمی‌توان دلیل مطلقی بیان کرد . گاهی افراد بر اثر کنجکاوی تمایل دارند اطلاعات بیشتری نسبت به ارتباطات همسرشان داشته باشند ، ولی از آنجا که سطح طلاق افزایش یافته و مناسبات فرا خانواده ای نیز بیشتر شکل گرفته است و به صورت فرهنگی و تاریخی زنان تمایل دارند نسبت به همسر خود انحصار داشته باشند در مقایسه با آقایان بیشتر نگران می‌شوند و دست به چنین رفتاری می‌زنند . همچنین محققان و جامعه شناسان در این زمینه معتقدند ، بیشتر بی اعتمادی شکل گرفته در جامعه باعث بی اعتمادی در خانواده شده است و حتی امکان دارد زن مورد نامناسبی را نیز از همسرش ندیده باشد ولی نسبت به وی اعتماد کافی را نداشته باشد . این جامعه شاناسان ، احساس عدم امنیت خانوادگی در زنان را علت این نوع رفتار آن‌ها می‌داند و می‌گویند ، دلیل بی اعتمادی ریشه در واقعیت‌هایی که در اجتماع رخ می‌دهد دارد و بخش اندک تری واقعیت هایی که افراد در رابطه زناشویی خود یا خانواده تجربه کرده‌اند و بخشی در زمینه‌ اخباری که در جامعه و بخش بسیار بزرگتری از بی اعتمادی عمومی که همه جا شکل گرفته‌ است ناشی می‌شود . با توجه به شرایط شکل گرفته در اجتماع ، نگرانی های متقابلی بین همسران ، تحت عنوان خیانت زناشویی وجود دارد که این نگرانی ها در قالب کنجکاوی و یا بدبینانه ترین صورت ممکن یعنی شکایت نمود پیدا می‌کند . البته اگر همسران در رابطه با معاشرت های طبیعی ای که دارند با زن یا شوهر خود وارد گفت‌وگو شوند ، این کنجکاوی شکل نمی‌گیرد و هرگز به شک مبدل نمی‌شود .
در ی مثال خانمی 31 ساله و کارشناس ارشد علوم اقتصاد معتقد است ، از آن جا که همیشه گوشی همسرش در دسترسش بوده هیچ گاه برای کنترل تلفن همراه او کنجکاو نشده است . او می گوید ، همسرم رفتاری متعادل و معقول دارد و هیچ‌گاه احساس نکردم رفتارهایش برای زنی جذاب و قابل توجه باشد .

  • شریک زندگی یکدیگر باشید .

اگر روابط و رفتارهای همسران شفاف باشد ، بدون شک نیازی به این چک کردن های پر اضطراب نیست . بی شک احساس در حاشیه قرار گرفتن از طرف هر یک از همسران در آن ها ایجاد کنجکاوی و در نهایت بد بینی می‌کند . اگر همسران اعتماد فرد مقابل را جلب کنند ، در میهمانی ها و جمع های دوستانه با همسر خود همراه باشند ، یکدیگر را در شبکه های ارتباطی خود شریک کنند و مدام در حال پنهان کردن تلفن همراه و رویدادهای روزانه خود نباشند ، حس کنجکاوی و شکاکیت‌ فرد مقابل را تحریک نمی‌کنند تا ارتباطاتی که باعث فاصله میان او و همسرش شده است را کنترل کند .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .