ازدواج با افراد وابسته

ازدواج با افراد وابسته
  • شخصیت افراد وابسته در زندگی مشترک .

ازدواج تحولی زیبا در زندگی هر فرد است و تغییرات زیادی در روح و روان انسان ها پدید می آورد . شاید همین تغییرات ، مهیج بودن آن و میل به داشتن شریک زندگی و پدر یا مادرشدن است که زن و مرد را وامی دارد برای یافتن جفت مناسب برنامه ریزی کنند اما برخی از رفتارهایی که در درون آنها وجود دارد مانع رسیدن به خوشبختی شود . حتما شما هم با افرادی مواجه شده اید که به طرف مقابل به شدت وابسته هستند و همین وابستگی ، گور زندگی مشترکشان را می کند . گاهی شدت وابستگی در زندگی فردی و اجتماعی این افراد بسیار اثر گذار است و حتی به روابط شان لطمه میزند . حال چطور می توان در اوج عاشقی ، مستقل بود ؟

وابستگی وقتی اتفاق می افتد که ما به فرد دیگری اجازه می دهیم که روی رفتار و احساسات مان تاثیر بگذارد و ما را کنترل کند . در این حالت حاضریم هر کاری بکنیم تا توجه طرف مقابل را به دست بیاوریم و وضعیت برایمان جوری رقم می خورد که توجه آن شخص به خصوص را برای خودمان نوعی پاداش می دانیم و نیازهای او را برآورده می کنیم تا خودمان احساس خوبی پیدا کنیم . از این نظر وابستگی همیشه یک فرایند دونفره است و همیشه باید دو طرف ماجرا حاضر باشند تا این فرایند شکل بگیرد و جلو برود . در واقع وقتی دو نفر به نحوی رفتار می کنند که انگار با هم به یک شکل انسانی یا یک ساختار شخصیتی واحد رسیده اند ، معنایش این است که این افراد به هم وابسته شده اند .

  • بی تو می میرم !

افرادی که دچار وابستگی می شوند یا اساسا شخصیت های وابسته دارند همیشه با خودشان فکر می کنند که اگر طرف مقابل شان نباشد ، آنها نمی توانند روی پای خودشان بایستند و از عهده امورات شان بر بیاید و یا در مقابل چالش های زندگی مقاومت کنند . این جمله را از افراد وابسته زیاد می شنویم که ؛ “اگر او نباشد من می میرم !” یا “بدون تو من هیچم !” . زندگی با یک فرد وابسته ، کار وحشتناکی است . شاید در روزهای آشنایی یا نامزدی این وابستگی به چشمتان شیرین و دوست داشتنی بیاید اما در دراز مدت ، زندگی با چنین فردی زیر یک سقف برایتان بسیار جانکاه و آزار دهنده خواهد شد . بنابراین باید وابسته ها را بشناسید و از آنها دور کنید .

  • خصوصیات افراد وابسته .
  1. افراد با هم متفاوت هستند و بر اساس الگوهای تربیتی ، خانواده ای که در آن رشد کرده اند و هزاران عامل دیگر ، رفتارهای متفاوتی دارند ، بنابراین نمی توان گفت فردی که برای همه کار هایش منتظر تصمیم گیری پدر و مادر (یا دیگران) می ماند ، دچار اختلال شخصیتی خاصی است ، اما شاید بتوان گفت این افراد شخصیت وابسته ای دارند و در مورد همه چیز از غذا ، رنگ و مدل لباسشان گرفته تا انتخاب همسر ، هیچ نظری ندارند و همیشه منتظرند تا والدینشان برایشان تصمیم بگیرند و این قضیه تا بعد از ازدواج هم ادامه دارد .
  2. در تاریخچه زندگی آنها می توانید قطع ارتباط هایی را ببینید که بلافاصله با یک رابط دیگر جایگزین شده اند . چون این افراد به شدت از تنهایی و به حال خود رها شدن واهمه دارند .
  3. این افراد همه تصمیم گیری ها را به شما محول می کنند و سعی می کنند پشت تصمیمات شما پنهان شوند . حتی وقتی به رستوران می روید ، انتخاب رستوران ، انتخاب غذا و … را به شما می سپارند .
  4. او در طلب محبت و حمایت دیگران (شما یا پدر و مادر و اطرافیانش) افراط می کنند ، تا حدی که داوطلب انجام کارهایی می شود که برای بیشتر آدم ها یا حتی برای خودش ناخوشایند است .
  5. این افراد مدام برای تصاحب ، کنترل و در تله انداختن شما نقشه می کشند .
  6. این افراد بدون نظر دادن شما قادر به اخذ تصمیمات روزمره نیستند یا حداقل خودشان اینطور فکر می کنند .
  7. افراد وابسته احتیاج دارند که شما مسئولیت بیشتر زمینه های مهم زندگی آنها را بپذیرید .
  8. این افراد در ابراز مخالفت با دیگران به دلیل ترس از قطع حمایت و مقبولیت آنها دچار اشکال هستند .
  9. افراد وابسته در شروع برنامه ها و انجام کارها به تنهایی به مشکل بر می خورند .
  10. افراد وابسته وقتی تنها هستند به دلیل ترس مبالغه آمیزشان از ناتوانی برای مراقبت از خود ، احساس ناراحتی و درماندگی می کنند .
  11. افراد وابسته عموما عزت نفس پایینی دارند و به همین دلیل بیش از سایر افراد در معرض خطر وابسته شدن به دیگران قرار دارند .
  • ازدواج با وابسته ها .

در تاریخچه زندگی افراد وابسته می توانید قطع ارتباط هایی را ببینید که بلافاصله با یک رابط دیگر جایگزین شده اند . چون این افراد به شدت از تنهایی و به حال خود رها شدن واهمه دارند . هر دختر یا پسری که قصد تشکیل خانواده دارد ، باید به سطحی از استقلال رسیده باشد و اگر فردی از هر نظر ، وابستگی شدید داشته باشد ، قطعا در زندگی مشترک با مشکل مواجه خواهد شد . معمولا وقتی بچه ای از همان کودکی هیچ وقت نظرش مهم نبوده و هرگز از او نظرخواهی نشده، حتی در مورد نیازهای خاص خودش و طبق خواسته پدر و مادرش رفتار کرده ، همیشه مطیع نظرات والدینش خواهد ماند و ازدواج نمی تواند این الگو را تغییر دهد .

بعضی ها شاید فکر کنند ازدواج با فردی که هیچ حرفی برای گفتن ندارد و همیشه چشمش به دهان والدینش بوده ، می تواند به نفعش باشد ! چون می تواند این فرد را با نظرات خودش همسو کند و هر تصمیمی که خودش بخواهد ، برای زندگی مشترکشان بگیرد . یا شاید بعضی ها فکر کنند بعد از ازدواج می توانند همسرشان را عوض کنند و رفتارهایی را که در او دوست ندارند (مثلا همین وابستگی) تغییر دهند که هر دوی این گروه در اشتباه اند !

تغییر ، آن هم چنین تغییرات بنیادی که در مورد نوع زندگی یک انسان است ، اصلا چیزی نیست که بخواهیم بر اساسش یک زندگی را شروع کنیم ، وقتی افراد خودشان متوجه مشکلات خلقی و شخصیتی خود شده و آن را می پذیرند و دوست دارند خود و شیوه زندگیشان را تغییر دهند ، به متخصصان حوزه روان مراجعه می کنند و با وجود اینکه خودشان خواهان چنین تغییری هستند ، باز هم راه سخت و پرپیچ و خمی را پیش رو دارند تصور اینکه فرد دیگری بخواهد او را تغییر دهد ، کاملا اشتباه است چراکه تا فرد خودش نخواهد ، دیگری نمی تواند او را تغییر دهد .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .