ازدواج و آزادی های فردی

ازدواج و آزادی های فردی

آیا ازدواج کردنش آزادی های فردی او را از وی گرفته ؟ زمانی که لباس هایش را می پوشد و برای رفتن به بیرون از خانه آماده می شود ، همسرش سریع واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید ؛ “کجا ؟ تو دیگر همسر داری و اگر جایی بخواهی بروی ، باید با هم برویم !!!” .

  • آزادی های بعد از ازدواج .

یکی از مشکلاتی که بعد از ازدواج در زندگی زناشویی مطرح است ، محدود کردن آزاد ‎های فردی طرفین است . در این موارد افراد ، اولین واکنشی که نسبت به این محدودیت از خود نشان می‌دهند “مقاومت” است . برای مثال فردی قبل از ازدواج ، هر روز جمعه ها مطابق عادت با دوستان خود به کوه و یا تفریح میرفته و زمانی که ازدواج می کند ، همسرش با این موضوع مخالف است و در برابر او مقاومت می کند و زمانی که وی در حال حاضر شدن و پوشیدن لیاس هایش است و آماده برای رفتن به بیرون از خانه می شود ، همسرش سریع واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید ؛ کجا ؟!! تو دیگر همسرداری و اگر جایی بخواهی بروی ، باید با هم برویم !!! در ابتدا زوجین این نوع رفتار را می‌پذیرند و برای هم دیگر گذشت می کنند ؛ اما با مرور زمان مقاومت خود را آغاز کرده و می‌گویند ؛ “ما هم می خواهیم زندگی شخصی خود و آزادی فردی داشته باشیم” .

زمانیکه زوجین در زندگی مشترک خود مقاومت می کنند ، باعث می شود به تدریج در دید زن و شوهر یک مسابقه‌ای ایجاد شود که در کجا همدیگر را آزاد گذاشته و در کجا با هم به تفریح بپردازند . در نتیجه این رفتار باعث کلنجار و یا اختلاف بین زوجین می شود . مسئله اصلی این است که طرفین باید به همدیگر “اعتماد” داشته و همدیگر را در اینکه “رشد شخصی” داشته باشند ، یاری کنند . ازدواج پیوند بین دو نفر است ؛ اما دو نفر مستقل ، قرار نیست بواسطه آن همه چیزها به همدیگر وابسته و محدود باشد . در این گونه مسائل ، خیلی خوب است که همسران در زمینه تفریح ، با هم “علایق مشترک” داشته باشند . مثلا زن و شوهر دوست دارند با همدیگر برای تفریح به کوه بروند . این علاقه مشترک سبب می شود که با همدیگر به کوه بروند و اما اگر علایقشان با هم نخواند و مشترک نباشد ؛ مثلا اگر یکی از زوجین ، دوست نداشت به کوه برود ، خواه ناخواه زندگی خوبی نخواهند داشت . در این مواقع یک نفر باید ایثار کرده و قربانی علایق شخص مقابل شده و از خواسته و امیال خود بگذرد تا طرف مقابل خود را راضی نگه دارد . این گونه رفتار کردن در دراز مدت مشکل ساز شده و فرد احساس می‌کند که در زندگی مشترک به رشد شخصی خود نرسیده و به خود نپرداخته است و بعبارتی نادیده گرفته شده است . در بسیاری از زوج های جوان دیده می شود که این افراد بعد از سال ها که زندگی مشترک داشته اند ، خسته می شوند و می گویند ؛ “ما دوست داشتیم به کاری مشغول شویم و یا به کارهای هنری ، نقاشی بپردازیم و یا اینکه بتوانیم به کلاس های موسیقی برویم ، حتی می خواستیم ادامه تحصیل داشته باشیم ؛ اما فقط به صرف ازدواج نتوانستیم به هدفمان برسیم و کارهایمان بی نتیجه مانده است” . در نتیجه وجود این مشکلات در زندگی مشترک باعث می شوند که زندگی خوبی نداشته باشند و از زندگی مشترک خود لذت نبرند و می توان گفت ؛ “اگر در زندگی شخصی راضی نباشد ، مسلما از زندگی زناشویی هم لذتی نمی‌برد” . اکثر آدم ها از یک حقیقت کلی در مورد خود و دیگران غافل هستند و آن این است که بنا به گفته خیلی از روان شناسان ، خداوند از هر کدام از انسان ها فقط یک نمونه خلق کرده است . شاید کسانی باشند که از نظر ظاهر و یا طرز فکر با ما شباهت های بسیار داشته باشند ، اما هرگز هیچ انسانی نیست که از نظر اعتقادات ، روش زندگی ، طرز فکر و دیگر موارد زندگی به ما شباهت کامل داشته باشد .

  • محترم شمردن قانون آزادی فردی در زندگی زناشویی .

قانون آزادی های شخصی در قانون اساسی هر کشوری درج گردیده است و ما این قانون را برای خود محترم می شماریم و در ارتباط با دوستان و آشنایان تا حدودی رعایت می کنیم . اما متأسفانه در زندگی زناشویی خود را ملزم به رعایت این قوانین نمی دانیم و زیر پا گذاشتن این قانون ها را با خواندن نامه ها و گوش دادن به تلفن های یکدیگر آغاز می کنیم ؛ حتی در بسیاری موارد دیده شده که کیف های دستی و کمدهای شخصی دیگران را به صورت عادت می گردیم !!! و در پاره ای اوقات انجام این کارها را دلیل بر صمیمت در خانواده می دانیم . این گونه کارها نه تنها دلیل بر صمیمیت نیست بلکه موجب پایمال کردن آزادی های شخصی و در نظر نگرفتن فردیت افراد خانواده است . رعایت این قانون در مورد اوقات اشخاص هم صدق می کند . خارج از محیط خانه اگر بخواهیم با شخصی قرار بگذاریم ، سعی می کنیم از او بپرسیم چه ساعتی مناسب است تا حتی الامکان از برهم خوردن برنامه او جلوگیری کنیم . رعایت چنین مسائلی در زندگی خانوادگی به خصوص در زندگی زناشویی هم لازم و ضروری است . اما رعایت اوقات فراغت زن و شوهر شاید از نظر ظاهر کمی غیر عادی باشد ، زیرا طرز فکر حاکم بر اجتماع می گوید که آنها در هر صورت و در همه وقت باید از وظایف پدری ، مادری و همسری خود پیروی کنند ؛ ولی زنان می توانند علی رغم انجام وظایف مادری و همسری ، اوقاتی را برای برنامه های شخصی اختصاص دهند ؛ و رعایت چنین مسأله ای از طرف شوهران نیز بسیار ضروری است . همچنین زنان باید در مورد شوهران خود این مسأله را رعایت کنند زیرا کار و مسؤولیت پی در پی روح و جسم آدمی را خسته می کند و داشتن سرگرمی و تفریح ، لازم و ضروری است . گاهی بعضی از سرگرمی ها خانوادگی است و همه اعضا در آن شرکت می کنند و گاهی خصوصی و فردی است . گاهی اوقات شوهر شما مشغول مطالعه است و یا تلویزیون تماشا می کند . زمانی هم ممکن است گلدان ها را جابجا کند . در این هنگام  شما نمی بایست اخم کنید و بگویید ؛ لعنت به این زندگی !!! که از صبح تا شب سر کار هستی حالا هم که به خانه آمده ای ، این طور وقت می گذرانی” . نباید فراموش کنید که شوهر شما یک ماشین سخنگو نیست که بتواند دائما در حال گفتگو باشد .

متأسفانه اکثر آدم ها از یک حقیقت کلی در مورد خود و دیگران غافل هستند و آن این است که بنا به گفته خیلی از روان شناسان ، خداوند از هر کدام از انسان ها فقط یک نمونه خلق کرده است . شاید کسانی باشند که از نظر ظاهر و یا طرز فکر با ما شباهت های بسیار داشته باشند ، اما هرگز هیچ انسانی نیست که از نظر اعتقادات ، روش زندگی ، طرز فکر و دیگر موارد زندگی به ما شباهت کامل داشته باشد . این گفته بدان معنا است که نباید انتظار داشته باشیم همیشه و در هر زمان اطرافیان ما کاملا ما را درک کنند ، زیرا انجام چنین کاری برای خود ما هم غیر ممکن است . شاید شما مدت زیادی را با دوستی که از خیلی جهات با شما هم عقیده است زندگی کنید ، ولی روزی متوجه شوید که او قادر نیست کاملا شما را درک کند ؛ نباید فراموش کنید که او کپی شخصیت شما نیست ، گاهی شما از درک او عاجز هستید و زمانی او از درک شما . اگر سعی کنید در رابطه با دوستان و آشنایان به خصوص در زندگی زناشویی این مسأله را در نظر بگیرید ، هر روز زندگی شما بهتر و شیرینتر می شود . همچنین روان شناسان و مشاوران خانواده معتقدند ، برای اجتناب از این اتفاقات ناخوشایند و تفاوت سلیقه ها و علایق ، بهتر است زن و شوهر با همدیگر “مذاکره” کرده و به “توافق” رسیده و همدیگر را بپذیرند و بگویند ؛ “درست است که در زیر یک سقف زندگی می‌کنیم و زندگی مشترک خوبی هم داریم ؛ ولی زندگی خوب این است که سعی کنیم ، همدیگر را تشویق کرده و کمک کنیم که به علایق شخصی و آزادی های فردی خود بپردازیم” .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .