اهمیت اختلاف سنی در ازدواج

اهمیت اختلاف سنی در ازدواج

دوره ای که مردها با زن های 10 یا 20 سال کوچک تر از خودشان ازدواج می کردند ، تقریبا گذشته است . امروزه ازدواج هایی که در آن زوج ها همسالند و یا ازدواج هایی که در آن زن بزرگ تر از مرد است بیشتر از قبل دیده می شود .

  • تفاوت سنی مناسب در ازدواج .

اگر تفاوت سنی میان زن و مرد سه تا چهار سال باشد ، از یک حد معمولی برخوردار است . این مورد بستگی به این دارد که چقدر زن و مرد بتوانند این فاصله را باور داشته باشند . این مساله را نمی توان به همه تعمیم داد و به این معنا نیست که همه کسانی که چنین اختلاف سنی ای دارند ، زندگی خوبی هم دارند . البته هر چه فاصله سنی زوجین کمتر باشد احتمال تفاهم بیشتر است . چراکه دو نفر با تفاوت سنی زیاد در دو مرحله متفاوت از زندگی هستند و نیازها و خصوصیات آنها مشخصا متفاوت است . فاصله سنی از 10 سال به بالا به دلیل اینکه تفاوت زمانی و یک دهه فاصله زندگی کردن بین دو فرد وجود دارد ، مشکلاتی برای هر دو زوج به وجود می آورد . مشکلاتی چون عدم درک صحیح و متقابل ، برآورده نشدن انتظارات دو طرف بعد از مدتی و بی حوصلگی فرد بزرگتر ، به خصوص احساس پشیمانی و بروز مشکلات بیشتر از عواملی هستند که بین زوج ها با فاصله سنی زیاد دیده می شوند . یکی از معیارهای انتخاب همسر هماهنگی و تناسب بین زوجین از نظر فاصله سنی است .

  • بزرگ تر بودن مرد .

مرد ایرانی با خاصیت مرد سالارانه ای که از گذشته در اطراف خود دیده و شنیده ، مدیر بودن در خانواده و حرف آخر زدن را تعریفی از خود می داند . از سوی دیگر بزرگتر بودن مرد نوعی توازن رفتاری را در خانواده به دنبال دارد . با این حال معیارها با گذشت زمان در حال تغییر و دگرگونی است . حضور زنان در جامعه و فعالیت های اجتماعی آنها ، توجه بیشتر آنها به تحصیلات و ارتقای علم و به دست آوردن موقعیت هایی برتر حتی بسیار معتبرتر از مردها تا حدودی باعث تغییر سن ازدواج شده و به همین خاطر است که در جامعه امروز زنانی که از همسران خود بزرگ تر هستند ، بیشتر از قبل دیده می شوند .

  • بزرگ تر بودن زن .

اگرچه هنوز مساله بزرگ بودن زن از مرد چه از نظر فرهنگی و چه از نظر اجتماعی در جامعه ما پذیرفته شده نیست اما نمی توانیم برای همه افراد ، نسخه های واحد و یکسانی بپیچیم . اگر دو نفر تفاهم فرهنگی و اخلاقی داشته باشند ، همسن بودن یا بزرگ تر بودن دختر از پسر ، مشکل خیلی حاد و پیچیده ای نیست . کسانی که مخالف بزرگ تر بودن زن هستند معمولا دلایل زیرا برمی شمارند ؛

  1. ترس از اینکه این ازدواج ها بعد از مدت کوتاهی با شکست مواجه شود ؛ به ویژه اگر این ازدواج به خاطر موقعیت مادی زن صورت گرفته باشد ، همیشه مورد توجه است .
  2. زنی که چند سال بزرگ تر باشد ، معمولا انتظار دارد همسرش هم همانند او فکر کند و مسائل را بسنجد ولی وقتی با چیزی غیر از این مواجه می شود ، این فاصله را بیشتر درک می کند .
  3. از سوی دیگر ، مردی که با زن بزرگ تر از خودش ازدواج می کند ، ممکن است پس از چند سال زندگی ، با تحلیل رفتن جسم زن ، احساس ناخوشایندی پیدا کند و شاید به فکر جدایی و یا ازدواج دوم بیفتد و شاید دلایلی دیگر .

درحالی که این احتمال ها تنها مختص به زن هایی نیست که از شوهرانشان بزرگ ترند ؛ بلکه ممکن است در رابطه سایر زن ها با شوهرانشان نیز اتفاق بیفتد . چنین ازدواج هایی جنبه های مثبتی هم دارد ؛ ازجمله اداره زندگی از سوی زنی آگاه و مدیر . البته به شرطی که خود فرد پذیرای شرایطش باشد و بتواند نگاه جامعه و مردم را تحمل کند . چراکه تاثیرهای منفی برخورد جامعه و اطرافیان ممکن است در زندگی بروز پیدا کند . می توان خانواده های زیادی را یافت که با بزرگ تر بودن زن از شوهر ، زندگی هایی شاد و زیبا دارند . این مساله در صورتی که عشق و علاقه طرفین به همدیگر زیاد باشد و زندگی خوبی داشته باشند مشکل ساز نخواهد شد .

  • همسن بودن یا نبودن .

تعریف تفاوت سن و پذیرش آن ، کاملا به فرهنگ و تربیت خانوادگی بستگی دارد . در مساله ازدواج در صورت فراهم بودن نیازهای اساسی و شناخت متقابل نمی توان فاصله سنی را از عوامل و عناصر اصلی دوام زندگی دانست . با این حال هر چقدر فاصله و اختلاف سنی بین زن و مرد کمتر باشد آنها به درک بهتری از یکدیگر می رسند . زن و مرد هر چقدر تناسب و سنخیت بیشتری داشته باشند پیوند و ازدواج مستحکم تری خواهند داشت . یکی از معیارهای انتخاب همسر هماهنگی و تناسب بین زوجین از نظر فاصله سنی است . به هر حال افرادی که در محدوده سنی نزدیک هم باشند ، تجربه ها و خاطره های یکسانی دارند و پیش زمینه فرهنگی مشابهی برای درک کردن هم خواهند داشت . دختر و پسری که در سن ازدواج قرار دارند باید از نظر فکری در یک سطح قرار گیرند . تفاوت سن در فرهنگ ما اهمیت دارد ولی میزان آن را هم هیچ علم و منطقی با قاطعیت تخمین نزده است .

  • آنچه از سن مهم تر است .

تفاوت در سن بلوغ دختر و پسر این روند را طوری نهادینه کرده که پسرها با توجه به دیرتر بالغ شدنشان باید از دخترها بزرگ تر باشند . با این حال فاکتور سن به تنهایی نمی تواند تضمین کننده یک ازدواج موفق باشد . انگیزه زوج ها برای ازدواج با یکدیگر در این زمینه بسیار دخیل است . هستند کسانی که با انگیزه های اقتصادی با افرادی ازدواج می کنند که تفاوت سنی بسیار زیادی با آنها دارند ؛ ازدواجی بدون پایه های عاطفی و شناخت که نبودن عامل علاقه در این نوع از ازدواج ها آنها را با شکست مواجه می کند . در این صورت نمی توان گفت شکست این زندگی تنها به خاطر بالابودن سن یکی از دو زوج بوده است .

منبع : سخنرانی دکتر مسعود وزیری .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .