اهمیت رشد عاطفی در ازدواج

اهمیت رشد عاطفی در ازدواج
ازدواج مهم ترین قدمی است که در زندگی برمی دارید . برای برداشتن این قدم ، شما نیاز دارید که کفش مناسب داشته باشید . کفشی که اندازه پایتان باشد ، راحت باشد ، سالم باشد و مهم تر از همه متناسب با مسیری که باید طی کنید انتخاب شده باشد . این کفش چیست ؟ شخصیتی که شما تا وقتی به سن ازدواج می رسید ، برای خود دست و پا کرده اید !!!
  • رشد عاطفی چیست ؟!؟

شخصیت شما ، ترکیبی از ویژگی های روحی ، عاطفی ، منطقی و خصوصیات اخلاقی شما است . وقتی این خصوصیات به بلوغ کافی رسیده باشند ، می توانیم بگوییم که شما یک کفش تمام عیار برای طی کردن یک مسیر مهم و احتمالا دشوار را دارید . یکی از مهم ترین این ویژگی ها ، رشد یافتگی عاطفی شماست .

کسی که در برخورد با دیگران رفتارها و واکنش هایی منطقی و معقول از خود نشان دهد و توانایی کنترل احساسات خود ، توانایی داد و ستد عاطفی و تبادل مهر و محبت با دیگران را داشته باشد ، به رشد عاطفی رسیده است . عاطفه امری فطری است . به همین دلیل بسیاری گمان می کنند که باید در همه افراد به یک میزان وجود داشته باشد و در زمانی خاص مثلا پس از رسیدن به بلوغ یا در بزرگسالی به نهایت رشد خود برسد . در پاسخ به این افراد باید گفت که رسیدن به رشد عاطفی تنها به سن بستگی ندارد ، زیرا افرادی هستند که در سنین بالای بزرگسالی قرار دارند ، اما از لحاظ عاطفی رشد نکرده‌اند و توانایی ابراز علاقه به خود و دیگران و حتی کنترل احساساتشان را ندارند .

دقیقا به همین دلیل است که افراد باید در ازدواج به رشد عاطفی بسیار توجه کنند . یعنی ابتدا باید وجود آن را در خود و سپس در فرد مقابل بررسی نموده و میزان رشد آن را(در خود و فرد مقابل) بسنجند . زندگی با افرادی که به رشد عاطفی نرسیده اند با مشکلات عدیده ای(به خصوص برای خانم ها) چون مورد توجه و علاقه نبودن ، درک نشدن و … همراه بوده و حتی گاه ادامه زندگی را غیرممکن می کند . پس بررسی فرد مقابل و حتی تحقیق و پرس و جو از او در این زمینه از ملزومات اصلی موفقیت در ازدواج محسوب می شود .

همه متخصصان بر این باورند که جنبه عاطفی انسان ها علاوه بر این که درونی و فطری است ، تحت تاثیر عواملی چون ؛
  1. یادگیری .
  2. تجارب فرد .
  3. و از همه مهم تر تعامل عاطفی با اطرافیان است.
و به وسیله آنها به رشد مناسب خود می رسد . مثلا افرادی که در خانواده هایی مملو از عشق ، صفا و صمیمیت بزرگ می شوند ، بهتر و راحت تر به رشد عاطفی می رسند . اینگونه افراد به دور از هر گونه خودخواهی و خودپرستی محبت را حس می کنند و آن را به دیگران بویژه همسرشان انتقال می دهند . در مقابل افرادی اند که هیچ محبت و عاطفه از والدین و اطرافیان ندیده اند و با آن ناآشنایند .
  • نشانه های بلوغ عاطفی .
  1. فردی که در ابراز احساساسات و عواطف خود به ثبات رسیده است . یعنی احساسات عاطفی غیر معقول و کودکانه اش را کنار گذاشته و واکنش های معقول عاطفی را جایگزین واکنش های هیجانی دوران کودکی کند . در این حالت فرد به صورت طبیعی و متعادل به اطرافیان ابراز احساسات می نماید . توجه داشته باشید که ابراز احساسات افراطی ، خود یکی از مهمترین نشانه های عدم رشد عاطفی فرد است .
  2. شخصی که در مقابل بینش ها ، تفکرات و وقایع زندگی انعطاف پذیر است .
  3. فردی که در خانواده ای با روابط عاطفی متعادل بزرگ شده است .

اگر مطابق مطالب بالا به این نتیجه رسیدید که به رشد عاطفی نرسیده اید ، تلاش کنید احساسات خوشایند یا ناخوشایند خود و عواملی که شما را در ایجاد آنها تحریک می‌کنند بشناسید . سپس سعی کنید از دفعه بعد آنها را کنترل و به سمت احساسات مناسب تغییر دهید . مثلا یکی از احساسات ناخوشایند ما حس عصبانیت بیش از حد است . پس از بررسی به این نتیجه می رسیم که برخی عوامل چون بدقولی اطرافیان ، توهین و … محرکان اصلی ایجاد این حس ناخوشایند هستند ، به همین دلیل سعی می کنیم که از این پس در مواجهه با هر یک از این موارد بیشتر دقت کرده تا بتوانیم عصبانیت خود را کنترل نموده و امور مناسب تری چون ابراز حس ناراحتی به فرد مقابل با لحنی آرام را جایگزین ابراز حس عصبانیت به وی نماییم .  در این صورت این حس ناخوشایند کم کم و با تمرین در ما به حد تعادل و کنترل می رسد .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .