تحقیق قبل از ازدواج

تحقیق قبل از ازدواج

تحقیق سنتی پیش از ازدواج به شکل یک رسم درآمده . رسمی که دیگر نه درست انجام می‌شود و نه روش جایگزینی برای آن پیدا شده و می شود . در این روش تحقیق معمولا برادر یا پدر دختر با قرار قبلی به محل کار داماد سر می زنند و از همکاران وی در مورد رفتار و خصوصیات پسر می پرسند و پر واضح و طبیعی است که جوابی جز تعریف و تمجید از زبان دوستان و همکاران وی نمی شنوند . حال اینکه با تغییر شکل آشنایی دختر و پسر در جامعه امروز ، شکل این تحقیقات هم می بایست عوض شود . تحقیقی که نه فقط خانواده دختر از پسر و خانواده وی ، بلکه خانواده پسر هم باید از دختر و خانواده اش انجام دهند . معمولا سؤالات مقدماتی مثل سن ، شغل و فرهنگ خانواده در جلسات اول آشنایی پرسیده می‌شود ؛ اما تحقیق اصلی که بعد از آن آغاز می‌شود ، سرنوشت یک عمر زندگی را رقم می‌زند و به همین دلیل باید جامع و کامل باشد و بیشترین شناخت را از همسر آینده به دست دهد . هر چند که همیشه وجهه ناشناخته ای از طرف مقابل باقی می ماند که فقط با زندگی زیر یک سقف و در طول زمان معلوم می‌شود .

  • آیا حرف های روزهای اول آشنایی موثق است ؟!!

همه در شروع ارتباط ناخودآگاه خود را به گونه ای نشان می دهند که برای طرف مقابل جذاب تر به نظر برسند ؛ اما در عمل گونه ی دیگری هستند و بعضا بسیار متفاوت با آنچه که در ظاهر و در برخوردهای ابتدایی نشان دادند . شناخت افراد از هم در دوره آشنایی خیلی گنگ است ؛ چون معمولا روابط منقطع و کوتاه است . یعنی طرفین هفته ای یک یا دو بار و به مدت زمان محدود همدیگر را می بینند و در این زمان کوتاه طبیعی است که فقط حرف های شیرین به هم می زنند . اما در رابطه تنگاتنگ و در زندگی زناشویی همه چیز فرق می‌کند . ما در زندگی از هم طلبکاریم و برای اینکه احساس آرامش و امنیت کنیم از یکدیگر سهم می خواهیم . بعنوان مثال اگر قرار باشد همسرمان ساعت 6 از محل کار به خانه بازگردد ، حتما ما وقت عصر او را برای خودمان می خواهیم اما حالا اگر او این زمان را برای دوستان یا خانواده اش اختصاص دهد ، همین آغاز بحران خواهد بود .

  • دخالت خانواده چقدر موثر است ؟!!

در دنیای امروز در بسیاری از موارد دختر و پسر با هم از قبل آشنا شده‌اند و پس از این آشنایی اولیه خانواده را در جریان می گذارند . ازدواج های این چنینی و آشنایی هایی که به شکل سنتی انجام نشده و خانواده حضور پررنگی در آن نداشته ‌است ، معضلات خودشان را دیر نشان می‌دهند . اما خانواده در این مرحله می تواند اقدام به انجام تحقیقات میدانی کند ؛ که البته باید بدانیم در اینگونه موارد خیلی از مسائل مثل بعضی بیماری های روحی – روانی ، ناکامی ها و ویژگی های شخصیتی و فردی که در موقعیت های بحران زا خودش را نشان می‌دهد جزء مسائل پنهان خانواده ها باقی می ماند . برای مثال افرادی هستند که ما به آن ها می‌گوییم انفعالی – انفجاری . این افراد فشار را تحمل می‌کنند و در یک نقطه منفجر می شوند . اگر شما حس کنید طرف مقابل همیشه منفعل است و یکدفعه با رفتار انفجاری روبه‌رو شوید ، به شدت دچار هراس و ترس خواهید شد . این خصوصیات فردی هرگز در تحقیقات میدانی صورت گرفته بر مبنای یک آشنایی که توسط خود دختر و پسر صورت گرفته است ، نمایان نخواهد شد .

  • دوستان و شبکه های اجتماعی می توانند منبع تحقیق باشند ؟!!

دوستان نمی توانند به اندازه‌ خانواده قابل استناد باشند . بهتر است برای شناخت به ستون های محکم و واقعیت ها تکیه کنیم . وقتی در جایگاه تحقیق هستید احساس امنیت در کسب اطلاعات کنید . ممکن است دوست بخواهد دید گاه شما را نسبت به دختر یا پسر طرف تحقیق خراب کند یا اینکه بیش ‌از حد او را در نظر شما بالا ببرد . شبکه های اجتماعی هم نمی توانند معیار شناخت خوبی باشند . چون افراد می توانند با هویت غیر واقعی در شبکه های اجتماعی حضور پیدا کنند .

  • به کدام ویژگی ها دقت کنیم ؟!!

بعضی از اطلاعات کلی که در چارچوب ها و نگاه خانواده مشخص می شود می تواند دلگرم کننده باشد . اینکه خواستگار معتاد نیست ، در کار فعال است یا خیر ، میزان پس انداز وی در طول زمانی که مشغول بکار بوده چه میزان است ، مدبر است یا خیر ، جهت خرید خانه ، ماشین و … تا چه میزان از کمک خانواده و همکاری آن ها استفاده نموده است ، جایگاه کاری و خانوادگی وی چگونه و کجا است و سوالاتی از این دست که همه برخواسته از چارچوب ها و دیدگاه های خانوادگی است می تواند باعث شناخت بیشتر و بهتر شوند . جایگاه فرد در خانواده یکی از مهم‌ترین نکاتی است که خانواده طرف مقابل می‌تواند روی آن دست بگذارد . هر قدر فرد قابلیت های تعهدی اش را در خانواده بیشتر نشان دهد در زندگی آینده هم متعهدتر خواهد بود . این در حالی است که علاوه بر موارد مذکور رفتارهای ناشایست ، منیت و خودخواهی‌ نیز از صفاتی هستند که تاثیرات منفی شان در زندگی مشترک مشهود و غیر قابل انکار است و چه بهتر که قبل از هر اقدام و اتفاقی این رفتارها شناسایی شوند .

  • تحقیقات محلی مفید است ؟!!

تحقیقات محلی می تواند تا حدی دل خانواده ها را نسبت به آینده روشن و محکم کند . ممکن است با آن ها به شناخت تمام و کمال نرسیم اما در این نوع از تحقیقات بخشی از ویژگی های فردی و خانوادگی طرف مقابل قابل دسترسی است . با این تحقیقات لااقل می توان فهمید که اجازه ادامه رابطه را به دختر و پسر بدهیم یا نه . اما خانواده ملاک ارجح تری از تحقیق در محل کار و بین همسایه هاست . وقتی خانواده ها با هم در ارتباط هستند پدرها و مادرها یکدیگر ، جایگاه و رفتار خانواده را با هم می بینند . در این ارتباط رازهای پنهان می توانند کشف شوند . رازهایی از فرهنگ خانوادگی ، دیدگاه های اجتماعی و عقیدتی ، جایگاه خانوادگی دختر و پسر و بسیاری موارد دیگر که به خصوص در ارتباط مکرر خانواده ها با همدیگر بیشتر و بهتر شناخته می شوند .

  • حرفه ای عمل کنید ؟!!

کاری که در مراکز مشاوره پیش از ازدواج درباره کسانی که می خواهند با هم ازدواج کنند انجام می‌شود ، با چیزی که در تحقیقات میدانی و محیطی درباره فرد انجام می شود متفاوت است . در این مراکز و در مشاوره ها یک سری فاکتورهای معمول روانشناسان بررسی می‌شود که بررسی آن ها از سوی خانواده‌ها ممکن نیست . بسیار اتفاق می افتد که دختر یا پسر فردی نباشند که در ابتدای آشنایی نشان داده اند . دو آدم با دو نگاه ، طبقه اجتماعی ، ایدئولوژی ، فرهنگ و تربیت متفاوت قرار است در زندگی همسو با هم قرار بگیرند . در مراکز مشاوره برای اینکه این چالش ها را حل کنند سعی می کنند در ابتدا اطلاعات مقدماتی را از دختر و پسر بگیرند . اطلاعاتی مثل اینکه طرفین چند خواهر و برادر دارند ، فرزند چندم خانواده هستند ، شغل پدر و مادرشان چیست ، چند وقت است که کار می کنند ، کجا آشنا شده اند ، چگونه آشنا شده اند و آشنایی شان چقدر طول کشیده ، چه انتظاراتی از هم دارند و چرا ؟!! اما در مراحل بعدی مشاور باید چالش هایی ایجاد کند که دو نفر به عنوان زوج مجبور شوند درگیر معضلات و تفاوتهایشان شوند و با این روش اختلافاتی که درباره خواسته هایشان از هم دارند مشخص شود . معمولا زوج ها در ابتدا فکر می کنند تمام خواسته هایشان مشترک است و توقعی خاص از هم نداشته و اختلاف نظری با هم ندارند . اما در حقیقت این گونه نیست . وقتی فرد با رابطه طرف مقابلش با خانواده و توقعات و وظایف متقابل رو به رو می شود ، مشکلات تازه ای مشخص می شود . مشکلاتی مثل اینکه چقدر از طرف مقابل توقع سهم دارد ؟!! اینکه آیا سهمی از او را برای خانواده خودش قبول دارد یا خیر ؟!! اگر به مشکل بخورد دوست دارد مشکل با کدام خانواده مطرح شود یا نمونه های مشابه دیگر . در مجموع این جزئیات هستند که می توانند باعث شناخت دو فرد به طور کامل برای یکدیگر شوند . بعد از آن به جای اینکه درباره کسب موفقیت یا عدم موفقیت ازدواج نظر داده شود ، دو طرف در جریان مشکلات و بحران هایی که ممکن است در زندگی با آنها رو به رو شوند قرار می‌گیرند و مهارت های ارتباط با همسر ، تشخیص بحران ها و کنترل زندگی را یاد می گیرند .

  • حرف‌های دختر و پسر قابل استناد است ؟!!

بیشتر سؤال هایی که دختر و پسر در دوره آشنایی از همدیگر می پرسند حول برنامه هایشان برای آینده می چرخد که معمولا به پاسخ های قابل استنادی ختم نمی شود . در واقع آن ها فقط درباره آرزوهایشان حرف می زنند نه واقعیت اهدافشان ، مخصوصا اگر بسیار جوان باشند . این محاورات بین دختر و پسر فقط می تواند برای این باشد که آن ها کمی به هم نزدیک شوند و توافقات آن ها نمی تواند قطعیت داشته باشد . اما وقتی دو نفر در سن بالا به همدیگر تعهد می دهند ، وضعیت فرق می‌کند . جایگاه اجتماعی آن ها در آن وضعیت تثبیت شده است . آن ها برای خود کار ، موقعیت ، قواعد و هنجارهایی دارند که به آن باور دارند و براساس آن حرف می زنند .

  • برای تحقیق چقدر زمان بگذاریم ؟!!

ملاک مشخصی برای زمان تحقیق وجود ندارد اما مشخص است که نمی توان به زمان رابطه دختر و پسر تکیه کرد . رابطه های معمولی که بین هم شاگردی ها و همکاران به وجود می آید شناخت چندانی به دست نمی دهد ، چون منقطع است . اما وقتی مراودات خانواده شروع می شود جریان متفاوت می شود و اگر 6 ماه تا یک سال برای این مراودات زمان بگذاریم معقول تر است . البته فراموش نکنید این به معنای افزایش دوره عقد نیست . زمانی که ذکر شد برای دوره قبل از عقد است . در دوره نامزدی دختر و پسر تعهد اخلاقی به هم دارند اما تعهد قانونی ندارند و اگر در دوره نامزدی به توافق نرسیم و جدا شویم ضرر کمتری متحمل خواهیم شد . اما این در حالی است که آ‌نها وقتی عقد می‌کنند زندگی زناشویی را با شکلی غیر از زناشویی و به صورت غیر رسمی شروع می کنند و دختر در زمان عقد حمایت مکرر شوهر را لازم دارد . درحالی که وقتی قبل از  ازدواج  دوران عقد به بهانه هایی چون شناخت طولانی شود ، نیازهای عاطفی دختر که به حمایت مکرر شوهر خود نیاز دارد ، هفته ای یک یا دو بار برآورده می شود و در نتیجه این جریان برای او مشکل ایجاد خواهد کرد .

منبع : حسن عسگری فر . روانشناس و مشاور خانواده .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .