تعدد زوجات در اسلام

تعدد زوجات در اسلام

شكى نيست كه جواز چند همسرى با رعايت شرايط آن ، يكى از احكام اسلام است و شيعه و سنى بر آن اتفاق نظر دارند . پيش از اسلام نيز به طور معمول در ميان قبايل مختلف ، وجود داشته است و حتى برخى از بت پرستان به هنگام مسلمان شدن ، بيش از ده زن و يا كمتر داشته اند . اسلام در مواجه با آن در صدد اصلاح و تعديل برآمد .

خداوند متعال مى‏ فرمايد ؛

“وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى‏ فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‏ أَلَّا تَعُولُوا”

و اگر می ترسيد كه [به هنگام ازدواج با دختران يتيم‏] عدالت را رعايت نكنيد [از ازدواج با آنان چشم پوشى كنيد] و با زنان پاك [ديگر] ازدواج كنيد دو يا سه يا چهار همسر و اگر می ترسيد عدالت را [درباره همسران متعدد] رعايت نكنيد ، تنها يك همسر بگيريد و يا از زنانى كه‏ مالك آنهاييد ، استفاده كنيد . اين كار از ظلم و ستم بهتر جلوگيرى مى ‏كند .

  • اسلام نه تعدد را آغاز نمود و نه واجب كرد بلكه آن را با شرايط خاصى ، مباح ساخت .

بنابراين اسلام نه تعدد را آغاز نمود و نه واجب كرد بلكه آن را با شرايط خاصى ، مباح ساخت . اين امر حكمت ها و عللى دارد ؛ كه با توجه به متون دينى و سيره معصومان عليهم السلام و منطق عقل ، می توان به مهم‏ترين آن‏ها اشاره نمود ؛

  1. فزونى تعداد زنان آماده ازدواج بر مردان .
  2. طولانى تر بودن عمر زندگى جنسى مردان در مقايسه با زنان .
  3. طولانى‏ تر بودن عمر توليد نسل در مردان در مقايسه با زنان .
  4. تمايل مردان به چند همسرى به ويژه در شرايطى مانند عقيم بودن زن اول .
  5. سرپرستى و در پناه قرار دادن زنان بيوه و تأمين نيازهاى عاطفى آنان .

بايد دانست چند همسرى در مورد مردان هيچ گونه مشكل حقوقى ايجاد نمى كند ، در حالى كه اين امر درباره زنان مشكلات فراوانى را به وجود مى‏ آورد . مهم ترين آنان مسأله مجهول بودن نسب فرزند است ؛ كه معلوم نيست مربوط به كدام يك از همسران مى‏ باشد .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .