درمان ریزش مو

درمان ریزش مو

درمان ریزش مو بر اساس علت های آن می باشند که در صورت درمان این علل زمینه ای باید برطرف شوند . امروزه درمان های بسیاری جهت ریزش مو توصیه می شود که گاه این توصیه ها از طرف افراد غیر متخصص می باشد . به عنوان مثال در بازار انواع مختلفی از شامپوها تبلیغ می شود که کمترین اثری در جهت درمان ندارد و یا محلول ها و آمپول های موضعی تبلیغ می شود که شاید درصد کمی از آن ها موثر باشد . باید توجه نمود که در استفاده از این نوع درمان ها باید با متخصص مو مشورت کنید و در صورت تایید از آنها استفاده نمایید . برخی تمهیدات درمانی جهت درمان ریزش مو به صورت تجربی و علمی مورد تایید قرار گرفته اند که در ذیل به معرفی آن ها می پردازیم .

  • بهترین کار برای کسی که ریزش مو را تجربه کرده ، این است که دلیل اصلی ریزش مو را شناسایی و درمان کند . یکی از بهترین کارها در این خصوص انجام آزمایش خون است . تا از این طریق میزان آهن ، هورمون های تیروئید و وضعیت استروژن خون و نیز مشکلات و کمبودهای احتمالی مشخص گردد . اگر پزشک علتی قابل درمان را برای ریزش مو تشخیص نداد احتمالاً ریزش مو نتیجه ی فاکتورهای ژنتیکی می باشد که غیر قابل اجتناب است . البته با این حال داروهایی وجود دارد که رشد مو را دوباره تحریک کند .
  • تحت نظر پزشک از داروهای مؤثر جهت درمان ریزش مو استفاده کنید . داروهای رایج مؤثر جهت درمان ریزش مو :
  1. روگان(ماینوکسیدیل) : این دارو به صورت موضعی مصرف می شود . یعنی به صورت مستقیم روی پوست سر مالیده می شود و با اتساع رگ های خونی پوست سر ، خون رسانی به پوست سر را افزایش می دهد و در نتیجه فولیکول های مو مواد مغذی و اکسیژن بیشتری دریافت می کنند و پس از مدتی موها پُرپُشت تر می شود . البته قابل ذکر است که زنان باردار و شیرده نمی بایست از این دارو استفاده کنند .
  2. پروپسیا(فناستراید) : این دارو به صورت قرص بفروش می رسد و مانع تبدیل تستوسترون به دِهیدروتستوسترون می شود . دِهیدروتستوسترون هورمونی است که به تدریج باعث کم شدن فولیکول های مو و در نتیجه کم شدن چرخه ی رشد مو می شود . این دارو برای درمان ریزش مو در مردان تجویز می شود . اما ممکن است مانع ریزش مو در زنان نیز شود . البته زنان باردار و یا زنانی که قصد باردار شدن دارند و همچنین زنان شیرده نمی بایست از این دارو استفاده کنند . لازم بذکر است مطالعات در مورد خاصیت مصرف این دارو در زنان به نتایج متفاوت و گوناگونی رسیده . بنابراین مصرف این دارو در مورد تمامی زنان سازگار نیست .

البته در مورد دو داروی ذکر شده لازم است یادآور شویم ، تا مادامی که این دارو مصرف می شود ریزش مو قابل درمان و کنترل است و اگر مصرف دارو قطع شود ، وضعیت به حالت قبل باز میگردد .

  • در صورتی که مبتلا به کم خونی فقر آهن هستید با مصرف داروهای حاوی آهن ، این مشکل را بر طرف کنید و بهتر است قبل از اینکه خودسرانه از مکمل های آهن استفاده نمایید با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید تا در صورت تشخیص مکمل های لازم تجویز شود . زیرا آهن بیش از اندازه در بدن منجر به بروز برخی مشکلات می شود .
  • در مواردی که ریزش مو ، شدید بوده و از وضعیت موهای خود بسیار ناراضی هستید از روش های جراحی استفاده کنید . پیوند مو و کاهش پوست سر ، روش های موجود جراحی در درمان ریزش موی هورمونی می باشد . طی پیوند متخصص پوست یک پلاک پوستی حاوی مو را از عقب یا دو طرف پوست چدا نموده و به نواحی طاس شده ی وسط سر پیوند می زند . روش جراحی کاهش پوست سر همانطور که از نامش پیداست عبارتست از کاهش نواحی پوستی فاقد مو در پوست سر . پس از برداشتن پوست سر فاقد مو ، این فضا توسط پوست مودار پوشیده می شود . این دو روش جراحی هر دو به یک اندازه تأثیر گذارند . روش های جراحی در درمان طاسی گران و دردناک می باشند . خطرهای احتمالی آن عبارتند از عفونت و باقی ماندن اثر زخم .
  • در درمان ریزش موی آندروژنیک می توان از داروهای موضعی محرک رویش مو مانند ماینوکسیدیل سود برد و یا در موارد شدید تر از داروهای ضد هورمون مردانه تحت نظر پزشک متخصص استفاده کرد . البته روند پاسخ به درمان کند بوده و درمان تنها شدت ریزش را کاهش می دهد و می تواند سرعت پیشرفت به سمت طاسی را در آقایان کم کند . در خانم ها پاسخ به درمان کمتر بوده و وضعیت هورمونی آن ها می تواند در پاسخ دهی به درمان مؤثر باشد . لذا بررسی هورمونی در خانم ها بیشتر توصیه شده و گاهی لازم است از همکاری متخصص غدد نیز بهره برد .
  • در ریزش موی منطقه ای ، درمان بیماری در اوایل ریزش مو خیلی مؤثر نیست ، تا زمان به ثبات رسیدن بیماری . درمان های موضعی رایج شامل استفاده از استروئید ها و محرک های ریزش مو مانند ماینوکسیدیل می باشد . همچنین داروهایی وجود دارد که می تواند با ایجاد حساسیت جلدی باعث بهبودی بیماری شود . که این داروها توسط متخصص پوست تجویز و استفاده می شود . درمان های خوراکی نظیر استروئید خوراکی با مقادیر بالا و داروهایی مانند متوترکسات نیز در درمان استفاده می شود . اما بعلت عوارض دارویی بهتر است جز در موارد خاص از این داروها استفاده نشود .

منبع : گنجینه سبز درمان . تألیف میترا قاسمی .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .