درمان قطعی آکنه

درمان قطعی آکنه

آکنه چیست ؟

آکنه  یا جوش صورت  یک اختلال پوستی است که در سنین نوجوانی شروع می شود و تا آخر جوانی ادامه می یابد . جهت درمان ابتدا باید از این که ضایعات بوجود آمده واقعاً جوش صورت هستند اطمینان حاصل کرد ؛ چراکه خیلی از ضایعات پوستی شبیه جوش صورت بروز می کنند . جوش صورت بیشتر در نواحی از بدن که دارای غدد سباسه(غدد چربی پوست) فراوان است همچون اطراف بینی ، پیشانی ، چانه ، قسمت های فوقانی پشت و سینه و شانه ها دیده می شود) . جوش های غرور به صورت دانه های قرمز ، جوش های سر سیاه و توده های سفتِ زیر پوستی در ناحیه گونه ، بینی ، پیشانی ، پشت گردن ، قسمت فوقانی پشت و سینه ظاهر می شوند . این جوش ها در پایه یك مو به وجود می آیند و ناشی از آماس ، التهاب و انسداد مجرای غده چربی كنار مو هستند .

علت پیدایش آكنه یا جوش صورت چیست ؟

پیدایش آكنه یا جوش صورت ناشی از یك علت خاص نیست بلكه چندین عامل در پیدایش و شدت آن نقش دارند . عواملی وراثتی ، میكروب ها ، نوع غذا ، مشكلات عصبی و روحی ، تغییرات غددی هورمونی ، نوع پوست ، بهداشت صورت ، مصرف برخی داروها و بعضی از بیماری ها از جمله عواملی است كه در ایجاد این بیماری نقش دارد . غدد سباسه یا بعبارتی همان غدد چربی پوست به طور طبیعی در تمام سطح پوست گسترش دارند و مسئول چرب نگاه داشتن سطح پوست می باشند . همچنین به علت دارا بودن بعضی مواد دارای خاصیت ضد میکروبی و قارچی نیز هستند . این غدد در کف دست و پا و لـب وجود ندارند و بیشترین تراکم آنها در صورت ، سر ، سینه و قسمت بالای پشت است . به طور کلی شستشوی مکرر نواحی جوش به ویژه با صابون هایی که اسیدیته می باشند و از خود بقایایی به جا نمی گذارند در جلوگیری از تشکیل جوش جـدید تا حـد زیادی مؤثر است و در درمان نیز کمک کـننده می باشد .

جوش بیشتر در صورت دیده می شود و شکل های متفاوت دارد که در زیر به آن اشاره می کنیم .

  1. کومدون (جوش های ریزی که به صورت سر سیاه و سر سفید دیده می شوند) .
  2. پاپول (جوش های برجسته و قرمز رنگ) .
  3. پاسچول (جوش های چرکی ) .
  4. ندول ( تورم التهابی که در عمق بیشتری نسبت به پاپول قرار گرفته اند) .
  5. کیست ( فضاهای بسته ای در زیر پوست حاوی ماده نیمه جامد یا مایع ) .

با بسته شدن دهانه خروجی غدد چربی به علت های گوناگون جوش به وجود می آید . علت های بسته شدن این دهانه ها می تواند :

  • تولیـد و ترشح زیادی چربی در این غدد باشد که خود این می تواند به علت ارثی بودن یا عدم تنظیم هورمونی باشد .
  • البته گاهی میزان هورمون در سطح طبیعی می باشد ولی پوست به این مقدار طبیعی نیز حساس است .
  • مصرف خارجی هورمون هایی مثل هورمون مردانه (تستوسترون) و کورتیکواستروئیدها (کورتن) می تواند باعث ایجاد و تشدید آکنه شود .
  • افرادی که دارای جـوش هستند باید از مصـرف هرگـونه کـرم یا پـماد اجـتناب کنند ، چون باعث بدتر شدن جوش ها می شود .

جوش صورت یك بیماری است كه برای درمان آن باید به پزشك مراجعه و داروهای مناسب را مصرف كرد . درمان جوش صورت حداقل 6 ماه طول می كشد و پس از گذراندن طول درمان احتمال عود آن نیز وجود دارد . در حقیقت آكنه یا جوش صورت بیماری بسیار سمجی است و مثل كنه به پوست می چسبد . اما در كنار دارو یك سری اقدامات و توصیه های بهداشتی ساده نیز وجود دارد كه با انجام آن می توان آسانتر از بیماری كنه ای مثل آكنه (جوش صورت ) راحت شد .

  1. دستكاری نكنید . سعی كنید جوش ها را دستكاری نكنید و نخواهید با فشار دست آنها را خالی كنید .
  2. آرام باشید . سعی كنید خواب مرتب داشته باشید . استراحت كافی داشته باشید و حتی الامكان از فشارهای روحی و عصبی بپرهیزید .
  3. صورت خود را بشویید . برای شستشو از صابون اسیدی (گوگردی) كه پزشك توصیه می كند استفاده كنید . ابتدا صورت خود را خوب صابون بزنید تا از كف پوشیده شود و سپس با آب ولرم آبکشی نمایید .
  4. پوست را ماساژ دهید . هفته ای یك یا دو بار ماساژ با مواد اسیدی نظیر سركه سیب در كاهش چربی پوست و بهبود جوش ها موثر است .
  5. چربی نخورید . از مصرف غذاهای چرب ، سس مایونز ، خامه ، شكلات ، گردو ، فندق ، موز ، تخم مرغ و نارگیل ، خودداری كنید .
  6. میوه و سبزی بخورید . سعی كنید سبزی و میوه بخصوص سبزی های حاوی ویتامین A مثل هویج ، اسفناج ، شاهی و گوجه فرنگی را زیاد مصرف كنید .
  7. داغ نشوید . گرما میزان جوش های آكنه را بیشتر می كند پس زیاد در محیط های گرم نمانید .
  8. ضد آفتاب بزنید . در مورد آفتاب نظرات متفاوت است برخی معتقدند اشعه آفتاب تاثیر خوبی در بهبود جوش های غرور جوانی دارد و برخی معتقدند كه نور آفتاب پس از مدتی موجب تشدید آكنه می شود . اما مطمئن باشید از زدن ضد آفتاب ضرر نمی كنید .
  9. ورزش كنید . ورزش حتی جوش صورت را نیز خوب می كند . ورزش و استحمام باعث باز شدن منافذ پوست ، بهبود جریان خون آن و رفع چربی می شود كه نتیجه آن شادابی پوست و بهبود جوش هاست .
  10. نقاشی نكنید . مصرف مواد آرایشی و كرم های چرب ، آكنه را تشدید می كند . پس سعی كنید صورت خود را كمتر نقاشی كنید .

ماسک های مناسب جهت رفع جوش های صورت (درمان جوش صورت) :

  • پیاز و درمان جوش صورت : دو سه عدد پیاز متوسط را پس از پوس کندن خرد کنید و در مقدار کمی آب بپزید ، به طوری که پیاز کاملا پخته شود و آب در ته ظرف باقی نماند . پیاز پخته شده را درون یک تکه پارچه  نخی نازک تمیز بپیچد و روی جوش ها بگذارید و پس از چند دقیقه موضع را بشویید .
  • دانه های سر سیاه و سفید برای درمان جوش صورت : گیاهانی چون بو مادران ، بابونه ، رازیانه و گزنه سفید (از هر کدام یک قاشق غذا خوری) را در آب جوش بریزید ، سپس حوله ای به سر ببندید و به مدت ده دقیقه پوست را روی بخار آن نگاه دارید . در این هنگام منافذ پوست شما باز شده و شما به آسانی می نوانید با یک پارچه تمیز و یا دستمال کاغذی پوست را در ناحیه دانه های سر سیاه به آرامی بفشارید و دانه ها را بیرون آورید و بعد صورت را با آب سرد بشورید تا منافذ پوست تنگ تر شده و بسته بشود .
  • عسل و دانه های سر سیاه برای درمان جوش صورت : عسل افزون بر تقویت پوست و شفا بخشی ، پاک کننده خوبی است . یک قاشق غذا خوری عسل را به آرامی حرارت دهید و روی قسمت هایی از پوست که دارای دانه های سر سیاه است بگذارید ، پس از 15 دقیقه با یک تکه پنبه و آب نیم گرم پوست خود را تمیز کنید و بعد بشویید . اگر لک نیز دارید از محصول حاصل شده از جوانه گندم (دو قاشق) و عسل استفاده کنید . این دو را به خوبی با هم مخلوط کرده و به نحو بالا عمل کنید .
  • روغن ماهی و درمان جوش صورت : لکه های قرمز پوست را تمیز کنید و بعد با مقداری روغن ماهی لایه ای از چربی رویش بکشید . یکی دو ساعت بعد پوست را با آب نیم گرم بشویید .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .