درمان گیاهی خشکی پوست

درمان گیاهی خشکی پوست

برخی افراد دارای پوست خشک هستند . که این خشکی همیشگی بوده و در اثر کم کاری غده های مولد چربی پوست می باشد . پوست خشک مستعد چین و چروک زودرس است . ولی به ندرت دچار جوش ، دُمَل و کورک می شود . همچنین پوست قسمت های مختلف بدن بعضی افراد ، بخصوص پوست دست و صورت برخی افراد بویژه کودکان بعلت سرما دچار خشکی می شود . در اغلب موارد این نوع خشکی پوست با خارش همراه است که به راحتی منجر به عفونت ها و اِگزِمای پوستی می شود .

  • نکات مهم جهت کاهش خشکی پوست :
  1. جهت پیشگیری از خشکی پوست استفاده از کرم های مرطوب کننده ، بویژه در ایام سرد سال ضروری است . چراکه در صورت عدم مراقبت از پوست در ماه های سرد سال پوست بدن بویژه پوست دست و صورت خشک و شکننده می شود و ترک های ریز پوستی بر روی آن ایجاد خواهد شد . همچنین استفاده از کلاه ، شال و دستکش بویژه برای کودکان و سالمندان که پوست آنان در برابر سرما آسیب پذیرتر است ، ضرورت دارد .
  2. تعداد دفعات شستن پوست را با مواد شوینده کم کنید و در مواردی که نیاز به شستن باشد از صابون های ملایم استفاده نمایید و از صابون های قوی و قلیایی استفاده نکنید . در هنگام شستن از آب خیلی داغ استفاده نکنید .
  3. میزان مصرف آب و نوشیدنی های طبیعی را در طول روز افزایش دهید .
  • گیاهان مؤثر و نسخه های ترکیبی گیاهی جهت درمان پوست های خشک :
  1. گل و برگ ختمی بنفش(پنیرک) : یک قاشق غذا خوری از گیاه کوبیده شده را در یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دَم کنید . سپس آن را صاف کرده و بر روی صورت کُمپرس کنید . این کار را سه بار تکرار کنید . سپس پوست را با آب وِلَرم شستشو دهید .
  2. کاهو : چند برگ کاهو را خُرد کرده و با اندکی آب به مدت 5 دقیقه بپزید . سپس کاهوی پخته شده را بصورت بمالید و پس از 20 دقیقه آبکشی کنید .
  3. عسل (دو قاشق غذا خوری) ، روغن بادام شیرین (یک قاشق غذا خوری) ، گلاب (یک قاشق مُربا خوری) ، ژله رویال (یک گرم) : تمامی مواد را با هم مخلوط نموده و به مدت 2 دقیقه بر روی پوست ماساژ دهید . بگذارید 15 دقیقه بر روی پوست بماند . سپس آن را با آب وِلَرم بشویید .
  4. موز (کوچک رسیده یک عدد) ، روغن زیتون (یک قاشق غذاخوری) ، روغن بادام شیرین (یک قاشق مُربا خوری) : موز را رنده کرده با روغن زیتون و روغن بادام مخلوط نمایید . ماسک بدست آمده را به مدت 20 دقیقه بر روی پوست گذاشته و در پایان با آب وِلَرم شستشو داده و با آب سرد تمیز و پاک کنید .
  5. گل ختمی بنفش ، گل بابونه ، عسل ، روغن زیتون (از هر چهار مورد یک قاشق مُربا خوری) ، زرده تُخم مُرغ (یک عدد) : ختمی بنفش و بابونه را در یک فنجان آب جوش به مدت 15 دقیقه دَم کنید . سپس آن را صاف کرده و در حالی که وِلَرم است زرده ی تخم مرغ هم زده ، عسل و روغن زیتون را به آن اضافه نمایید و خوب مخلوط کنید . با مقداری پنبه این ماسک را بر روی صورت مالیده و پس از 30 دقیقه شستشو دهید .
  6. انگور ، روغن زیتون (هر دو به یک نسبت) : برای شادابی و لطافت پوست و برطرف کردن خشکی آن یک قاشق غذا خوری انگور له کرده را با یک قاشق غذا خوری روغن زیتون مخلوط کرده و روی پوست بمالید . پس از 30 دقیقه آبکشی نمایید .
  7. زردآلو (رسیده ، پنج عدد) ، روغن بادام (یک قاشق مُربا خوری) : زردآلو را له کنید ، روغن بادام را به آن بیافزایید و مخلوط کنید . ماسک حاصله را بر روی پوست بمالید و پس از 20 دقیقه با آب نیمه گرم بشویید .
  8. زرده تُخم مُرغ (یک عدد) ، آب پرتقال (یک قاشق مُربا خوری) ، روغن بادام (یک قاشق مُربا خوری) ، شیره نارگیل (یک قاشق غذا خوری) : مواد فوق را با هم مخلوط کرده و به صورت بمالید و پس از 20 دقیقه آن را بشویید . این ماسک موجب تقویت پوست و برطرف شدن خشکی آن می گردد .
  9. اسفناج (دو قاشق غذا خوری) ، روغن هسته انگور (یک قاشق غذا خوری) : اسفناج خُرد شده را با روغن هسته ی انگور مخلوط کنید و ماسک حاصل را بر روی صورت بمالید و پس از 20 دقیقه شستشو دهید . این ماسک برای پوست های کِدِر مفید است و باعث درخشش پوست و رساندن ویتامین ای کافی به آن می شود .
  10. موم سفید زنبور عسل (هشت قاشق غذا خوری) ، روغن زیتون (شش قاشق غذا خوری) ، بهار نارنج (پنج قاشق غذاخوری) ، روغن بادام شیرین (چهار قاشق غذاخوری) : ابتدا روغن زیتون را در ظرفی شیشه ای و قهوه ای رنگ بریزید . گل بهار نارنج را خُرد کرده و داخل آن بریزید . این مخلوط را در جای تاریک و گرم به مدت یک هفته قرار دهید . بعد از صاف کردن روغن حاصله را با روغن بادام شیرین مخلوط کرده و موم سفید را که روی حرارت ملایم و غیر مستقیم قرار داده اید(روی درب کتری و یا بخار پز) ، به مواد قبلی اضافه کنید . بعد از حل شدن ، آرام هم زده تا سرد شود و کِرِمی یکدست حاصل شود . این کِرِم تقریباً اکثر مواد مغذی لازم برای پوست شما را دارد و برای شفاف و درخشان نمودن پوست گرم بسیار مفید است .

منبع : گنجینه سبز درمان . تألیف میترا قاسمی .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .