درمان گیاهی ریزش موی سر

درمان گیاهی ریزش موی سر

تمام افراد ممکن است ریزش مو را در مقطعی از زندگی خود تجربه کرده باشند . بد نیست بدانید در هر زمانی ده درصد موهای سر شما در حال استراحت هستند . بعد از گذشت دو الی سه ماه موهای استراحت کرده می ریزند و موهای جدیدی بجای آن می رویند . این رویش حدود 2 تا 6 سال بعد تمام می شود . در این حالت هر تار مو ماهیانه 1 سانتی متر رُشد می کند .

  • علایم ریزش موی سر :

برای اینکه متوجه شوید میزان ریزش موی شما طبیعی و یا غیر طبیعی است می توانید از آزمایش کشیدن مو استفاده کنید . بدین ترتیب که حدود 50 الی 100 تار مو را با انگشتان گرفته و ملایم بکشید . در حالت طبیعی 4 تا 5 تار مو کنده می شود ولی اگر موی بیشتری کنده شد حاکی از آن است که ریزش مو غیر طبیعی است .

  • دلایل ریزش مو :
  1. کم خونی فقر آهن : در بسیاری از خانم ها ریزش مو به علت کم خونی حاصل از فقر آهن است .
  2. اختلالات غدۀ تیروئید : در هر دو حالت کم کاری یا پرکاری غده ی تیروئید ریزش مو اتفاق می افتد .
  3. مصرف برخی از داروها : مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد انعقاد خون(وارفارین و هپارین) ، داروهای ضد افسردگی ، داروهای ضد نقرس ، شیمی درمانی ، استفاده ی بیش از حد ویتامین آ و قرص های ضد حاملگی موجب ریزش مو می شود . قطع این داروها به کاهش ریزش مو کمک بسیاری می کند . بنابراین اگر این مسئله برای شما نگران کننده است بهتر است با پزشک خود در مورد مصرف داروهای جایگزین مشورت کنید .
  4. مصرف دُخانیات : مواد مخدر و مشروبات الکلی نیز موجب ریزش مو می گردد .
  5. بیماری یا جراحی : ممکن است حدود سه تا چهار ماه پس از یک بیماری شدید و یا جراحی مهم تعداد زیادی از موهای خود را از دست بدهید که به علت استرس بیماری یا جراحی بوده و موقتی می باشد .
  6. اختلالات هورمونی : ممکن است هورمون های زنانه یا مردانه دچار عدم تعادل شده و منجربه ریزش مو شوند . که در این صورت متعادل کردن این هورمون ها موجب برطرف شدن ریزش مو می شود . به عنوان مثال عدم تعادل هورمون مردانه(تستوسترون) ، که می تواند به دی هیدرو تستوسترون تبدیل شود یکی از دلایل اصلی ریزش مو در مردان است . این هورمون علاوه بر غدد جنسی ، توسط غدد فوق کلیوی و پوست سر هم ساخته می شود . همچنین کاهش مقدار استروژن در زنان نیز ممکن است باعث ایجاد ریزش مو شود . بسیاری از زنان ریزش مو را در دوران یائسگی و بعد از آن تجربه می کنند . چراکه در آن زمان ترشح مقدار استروژن در بدن کاهش میابد .
  7. رژیم غذایی نامناسب : یکی از مهمترین عومل ریزش مو رژیم غذایی نامتعادل است . رژیم غذایی باید حاوی انواع مواد غذایی باشد . برای کاهش ریزش مو مواد غذایی سرشار از پروتئین و آهن کافی ، نیاز است . همچنین مصرف میوه ها و سبزی های تازه به مقدار فراوان مورد نیاز است . هنگامی که تغذیه ی فولیکول مو به طور کامل باشد موی سالم ایجاد می شود ولی در زمان تغذیه ی ناقص این بخش ، سلول ها دُچار سوء تغذیه شده و بتدریج می میرند و یا وظیفه ی خود را به درستی انجام نمی دهند . کاهش نمک مصرفی ، حذف یا محدود کردن مصرف اسید های چرب اشباع ، کاهش مصرف آجیل ، شکلات و غذاهای سُرخ کردنی و سرشار از ادویه جات و مصرف فراوان آب ، سبزی و میوه ی تازه در جلوگیری از سفید شدن مو و ریزش آن ، همچنین جلوگیری از ابتلا به شوره ی سر و شکنندگی مو مفید می باشد . مصرف ماءالشعیر(دلستر) به دلیل داشتن ویتامین های مورد نیاز برای رشد مو مفید می باشد .
  8. استرس : از دیگر عوامل مهم ریزش مو اضطراب ، نگرانی و شوک ناگهانی می باشد .
  9. عفونت : برخی از عفونت ها مانند عفونت های قارچی باعث ریزش مو می شوند که با درمان آن ، با داروهای ضد قارچ می توان از ریزش مو جلوگیری کرد .
  10. بیماری : بعضی از بیماری ها مانند لوپوس ، سیفلیس ، تیفوس ، آنفولانزا ، سرماخوردگی مُزمِن و کم خونی(دیابت) می تواند موجب ریزش مو شود و از سوی دیگر می توان گفت ریزش مو یکی از علائم این بیماری ها می باشد . تشخیص و درمان علت ریزش مو سبب کشف بیماری و درمان بموقع آن می شود .
  11. حاملگی و زایمان : بسیاری از زنان با گذشت سه ماه از زایمان خود متوجه ریزش مو شدیدی می شوند . این موضوع به این دلیل اتفاق می افتد که در زمان حاملگی افزایش مقدار هورمون های زنانه سبب می شود تا بدن از ریختن موهای مرده جلوگیری نماید و پس از زایمان سطح هورمون ها نُرمال و طبیعی شده و موهای اضافه دُچار ریزش می شوند .
  • پیشگیری از ریزش مو :

در مورد پیشگیری از ریزش مو  باید یادآور شویم که برخی از ریزش موها با ریشه ی وراثتی می باشد از جمله طاسی مردانه که با هیچ روشی نمی توان از ریزش مو جلوگیری کرد . فقط می توانیم با رعایت نکات زیر پیشرفت ریزش مو را کند کنیم .  

  1. کلیه ی نکات بهداشتی مربوط به مو را رعایت کنید . از چرب شدن زیاد مو جلوگیری کنید . شستشوی صحیح مو و استفاده از شامپو های ملایم را فراموش نکنید .
  2. عوامل تشدید کننده ی ریزش مو مثل افسردگی ، استرس های روحی و کم خونی را تا حد امکان برطرف کنید .
  3. همواره یک برنامه ی غذایی صحیح داسته باشید و از مصرف بی رویه ی نمک و شیرینی خودداری کنید . مصرف میوه جات و سبزی جات را افزایش دهید و از گرفتن رژیم های غذایی سخت لاغری دوری کنید .
  • گیاهان مؤثر و نسخه های ترکیبی گیاهی جهت درمان ریزش مو :
  1. ژل آلوئه ورا : موها را مرطوب کرده و مقداری از ژل آلوئه ورا را به موها و پوست سر بمالید .
  2. روغن خَردل،روغن زیتون : یک قاشق مربا خوری روغن خردل را در یک قاشق غذا خوری روغن زیتون مخلوط کنید و بر روی موها و پوست سر بمالید و پس از 30 دقیقه شستشو دهید .
  3. تُخم مُرغ(یک عدد)،برگ عناب(چهار قاشق غذا خوری) : چهار قاشق غذا خوری برگ عناب کوبیده را در یک لیوان آب جوش جوشانده و به مدت 30 دقیقه دَم کنید . سپس یم تُخم مُرغ به آن بیافزایید و مخلوط بدست آمده را بدون جدا کردن برگ ها به سر بمالید و پس از 30 دقیقه شستشو دهید .
  4. گَزَنه دو پایه : سه قاشق غذاخوری سرشاخه ها ، برگ ها و ریشه ی گَزَنه را در یک لیتر آب جوش بجوشانید تا حجم مایع به نصف برسد . هنگام شب مقداری از مایع را به پوست سر بمالید ، سر را با یک پارچه ببندید و پس از دو ساعت سر را بشویید .
  5. روغن نارگیل : روغن نارگیل تقویت کننده ی موی سر بوده و از ریزش آن جلوگیری می کند . روغن نارگیل اصل و غیر تقلبی را تهیه کرده و به موهای سر بمالید و پس از یک ساعت شستشو دهید .
  6. کَلَم : ضُماد کلم ، تقویت کننده ی مو و درمان کننده ریزش مو می باشد . بدین منظور مقداری برگ کلم سفید را رنده کرده و بر روی پوست سر بمالید ، پس از 30 دقیقه شستشو دهید .
  7. کاهو : مقداری برگ تازه ی کاهو را آبگیری کنید . آن را بر پوست سر بمالید و پس از 30 دقیقه شستشو دهید . آب کاهو تقویت کننده ی پوست و پیاز مو است و باعث رویش موها می شود .
  8. فندق : روغن فندق ، تقویت کننده ی پوست و برطرف کننده ی اختلالات پوستی است . بنابراین استفاده از روغن آن بسیار مؤثر است .
  9. تُخم مُرغ(یک عدد)،روغن کرچک یا روغن زیتون و یا روغن ذرت(یک قاشق مُربا خوری)،گلیسیرین(یک قاشق غذا خوری )،سرکه انگور(یک قاشق چای خوری) : کلیه مواد فوق را با هم مخلوط کرده و پس از شامپو زدن سر ، به مدت 30 دقیقه روی سر بگذارید و پس از آن شستشو دهید .
  10. شنبلیله : مقداری شنبلیله ی تازه را آبگیری کنید ، آب شنبلیله را به پوست سر و موهایتان بمالید و پس از 30 دقیقه شستشو دهید . این گیاه باعث تقویت موها شده و از ریزش آن جلوگیری می نماید .
  11. تُرب(متوسط،یک عدد)،کاهو(ده برگ)،شلغم(متوسط،یک عدد) : گیاهان مذکور را آبگیری کنید ، عصاره ی بدست آمده را به موها و پوست سر بمالید و پس از 30 دقیقه شستشو دهید .
  12. روغن زرده ی تُخم مُرغ : روغن زرده ی تخم مرغ ، برای رویاندن مو بسیار مفید است . برای این کار بدین ترتیب عمل کنید که ، چند عدد زرده ی تخم مرغ را در ظرفی انداخته و روی حرارت قرار دهید تا زرده کاملاً بسوزد . پس از آن از تخم مرغ ها روغنی خارج می شود که برای مو بسیار مفید است .
  13. رُزماری : می توانید از لوسیون رُزماری که در داروخانه ها موجود است استفاده نمایید . برای این کار ابتدا ناحیه مورد نظر را شسته و خشک نمایید . سپس ده الی پانزده قطره از محلول را در محل ریخته و ماساژ دهید . این کار 2 مرتبه در روز قابل تکرار است .
  14. ریشه باباآدم،ریشه گَزَنه(هردو به نسبت مساوی) : دو قاشق غذا خوری از مخلوط گیاهان کوبیده شده ی مذکور را در یک لیوان آب ، اندکی جوشانده و به مدت 30 دقیقه دَم کنید . سپس برای تقویت پوست سر و جلوگیری از ریزش مو آن را روی سر بمالید .
  15. بهارنارنج(دو قاشق غذاخوری)،گَزَنه(چهار قاشق غذاخوری)،پَر سیاوشان(چهار قاشق غذا خوری)،مورد(یک قاشق غذا خوری)،سرکه سیب(یک لیوان)،آب(دو لیوان) : گیاهان فوق را با هم مخلوط نموده و خُرد کنید . سپس دو لیوان آب را به آن افزوده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوش آید . به مدت 20 دقیقه آن را دَم کنید و پس از صاف کردن سرکه ی سیب را اضافه نموده و بخوبی هم بزنید . مواد حاصله را به موها و پوست سر مالیده و ماساژ دهید . سر را با یک حوله و پارچه ی نخی ببندید و پس از 30 دقیقه شستشو دهید .
  16. آویشن(دو قاشق غذا خوری)،سرکه سیب(یک قاشق غذا خوری)،کتیرا(یک قاشق مُربا خوری)،زرده تُخم مُرغ(دو عدد) : آویشن را در یک لیوان آب ریخته و روی حرارت ملایم بگذارید تا بجوش آید . به مدت 20 دقیقه آن را دَم نمایید ، محلول را صاف کنید ، زرده های تخم مرغ هم زده را به آن اضافه کنید ، سرکه ی سیب و کتیرا را به آن افزوده و مخلوط نمایید . مقداری از آن را بر موها و پوست سر بمالید و پس از 30 دقیقه شستشو دهید . این محلول تا سه روز در یخچال قابل نگهداری است . این لوسیون یک مکمل بسیار قوی برای رشد موها می باشد .

منبع : گنجینه سبز درمان . تألیف میترا قاسمی .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد و تالار عروسی در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .