درمان گیاهی شوره سر

درمان گیاهی شوره سر

پوست سر برای بازسازی پوست جدید لایه های قدیمی را از خود جدا می کند تا لایه ی جدیدی را جایگزین کند . زمانی که این حالت غیر طبیعی شود ، شوره بین موها ظاهر می شود .

  • علایم شوره ی سرد (رماتیت شوره ای) :

شوره ی سر یا سبوره با پوسته ریزی پوست سر مشخص می شود که همراه با خارش و گاهی اوقات همراه با قرمزی می باشد ، که گاه با خارش سر همراه است . شدت شوره ی سر در افراد مبتلا به آن متفاوت بوده و ممکن است بسیار خفیف یا شدید باشد .

  • دلایل شوره سر (درماتیت شوره ای) :

پوست سر به طور طبیعی در اثر لایه لایه شدن طبقه ی شاخی آن ، لایه های شاخی قدیمی را از دست داده و لایه های جدید جایگزین می گردد . این عمل آهنگ و ریتم طبیعی و مشخصی دارد . اگر آهنگ و سرعت ریزش پوسته های طبقه ی شاخی مو از حالت طبیعی خارج شده و تشدید و تسریع شود ، حالتی به نام شوره ی سر ایجاد می گردد . شوره ی سر به دلایل مختلفی از قبیل تغذیه ی نادرست ، هیجان و نگرانی ، هوای گرم و مرطوب یا سرد و خشک ، پوست چرب ، تعریق زیاد ، عدم تعادل هورمون ها بخصوص آندروژن ها ، مصرف بی رویه ی مواد آرایشی مو و عدم رعایت نظافت مو(شامپو نزدن مرتب ، عدم شستشو ی کافی سر پس از استفاده از شامپو و یا باقی ماندن بقایای صابون در پوست سر) ظاهر می شود . همچنین شوره علت میکرواُرگانیسمی و نیز قارچی داشته و نیز عوامل ذکر شده در بالا ، در ایجاد شوره سر مؤثرند . در مورد نقش عوامل قارچی در شوره ی سر نظرات مختلفی وجود دارد بطوریکه برخی علت شوره ی سر در تمام افراد را عوامل قارچی می دانند و گروهی دیگر از متخصصان زیبایی معتقدند ارتباطی بین عوامل قارچی و شوره وجود ندارد . اما در مجموع می توان گفت عوامل قارچی در کنار سایر عوامل در بروز و تشدید شوره ی سر نقش دارند و استفاده از داروهای ضد قارچ و ضد عفونی کننده در بسیاری افراد به کاهش و درمان شوره منجر خواهد شد .

  • درمان شوره سر (درماتیت شوره ای) :
  1. برس زدن مرتب موها در درمان شوره ی سر اهمیت زیادی دارد . زیرا سبب می‌شود که جریان خون سریعتر شود و سلول‌ها تغذیه شوند . هر شب پیش از رفتن به رختخواب با یک برس مویی ،‌ موهای خود را از جهات مختلف برس بزنید ، به طوری که در حدود صد بار برس روی سرتان حرکت کند و در تمام نقاط خون را به جریان بیندازد . شانه کردن مرتب موها بویژه در هوای آزاد و تمیز تأثیر بسیاری در درمان شوره سر دارد . زیرا این کار موجب افزایش جریان خون و سلولهای بافت پوست سر می‌شود .
  2. روزانه‌ یک‌ بار سر خود را به‌ خوبی‌ شامپو کنید . طریقه‌ شستن‌ سر با شامپو اهمیت‌ بیشتری‌ از نوع‌ شامپو دارد . هنگام‌ شامپو کردن ‌، پوسته‌ها را با ناخن‌هایتان‌ سست‌ کنید و سرتان‌ را حداقل‌ 5 دقیقه‌ مالش‌ دهید . برای تمیز کردن موها ، ‌از شامپوی متناسب با جنس موهایتان استفاده کنید . می‌توانید به این شامپو بر حسب نوع موها مقداری مواد تقویت کننده گیاهی یا حیوانی بیافزایید .
  3. رژیم غذایی مناسبی داشته باشید . به گفته بعضی متخصصین علل اصلی شوره سر بر اثر بد غذایی است . درصورتی که شوره سر در اثر بد غذایی باشد ؛ رژیم غذایی مناسب برای آن توصیه می‌شود . پرهیز از خوردن چربی‌های حیوانی ، پرهیز از زیاده‌روی در مصرف شیرینی‌ها ، شکلات ، ‌‌آجیل ، ‌غذاهای سرخ شده و پر ادویه سلامت را به موها باز می‌گرداند. برای کسانی که با مشکل شوره سر رو برو هستند ،‌ خوردن سبزیها ، میوه‌ها و مواد پروتئین‌دار به مقدار فراوان تجویز می‌شود . غذاهایی که ویتامینهای آ ، ب ، ای و پروتئین به حد کافی دارند ، از شوره سر جلوگیری می‌کنند .
  4. از شامپو های ضد شوره استفاده کنید . برای‌ رفع‌ شوره‌ مختصر سر می‌توانید از شامپوهای‌ طبی ضدشوره‌ از جمله سلنیوم سولفید ، کتوکونازول ، پیریتنیوم زینک(پریتیون روی) و انواع شامپوهای پلی‌تار و شامپو های آنتی سپتیک مانند شامپو ستاولون و نیز لوسیون‌های‌ نرم‌کننده‌ پوست‌ استفاده‌ کنید . برای مالیدن دارو روی پوست سر ، موها را در قسمت کوچکی از سر ، از یکدیگر باز کنید و پُماد یا لوسیون را به خوبی روی پوست سر بمالید . این کار را در سایر نقاط مورد نظر تکرار کنید .
  • گیاهان مؤثر و نسخه های ترکیبی گیاهی جهت درمان شوره سر (درماتیت شوره ای) :
  1. سیب : جهت کاهش شوره ی سر موهایتان را با آب سیب ماساژ دهید . اسیدهای طبیعی موجود در سیب سلول های مُرده را از سر جدا می کند . پس از چند دقیقه سرتان را با شامپو بشویید . سرکه ی سیب همراه با آب گرم نیز به عنوان ضد شوره و ضد چربی عمل می کند .
  2. حَنا(یک قسمت)،سِدر(دو قسمت) : گیاهان مذکور را با هم مخلوط کنید . یک قاشق غذاخوری از آن را در یک فنجان آب جوش ریخته و 15 دقیقه صبر کنید . سپس آن را به موها بمالید و 30 دقیقه بعد شستشو دهید .
  3. گَزَنه دو پایه : دو قاشق غذا خوری برگ گَزَنه ی خشک را در یک لیوان آب جوش ریخته و به مدت 30 دقیقه کنار بگذارید . سپس آن را بر روی پوست سر ماساژ داده و یک ساعت بعد سر را بشویید .
  4. ژل آلوئه ورا : پس از مرطوب نمودن مو ، آن را به مقدار کافی از ژل آلوئه ورا آغشته نموده و پس از یک ساعت شستشو دهید .
  5. آب جوش(دو لیوان)،سرکه(دو لیوان)،گَزَنه خُرد شده(چهار قاشق غذا خوری)،آویشن(دو قاشق غذا خوری)،الکل(سه قاشق غذا خوری) : گَزَنه و آویشن را با هم مخلوط کرده و به همراه دو لیوان آب به مدت 15 دقیقه روی حرارت قرار دهید . سپس از روی حرارت برداشته و پس از 2 ساعت صاف کنید . پس از آن الکل و سرکه را به آن بیافزایید . محلول حاصله را در یک بطری تمیز ریخته در یخچال بگذارید . هفته ای 2 مرتبه ، یک ساعت قبل از حمام با مقداری از محلول موهای سر را ماساژ دهید . این لوسیون تقویت کننده ی مو و ضد شوره می باشد . این محلول در یخچال تا دو هفته قابل نگهداری است . لازم بذکر است باید هر بار قبل از مصرف شیشه را تکان دهید .
  6. آب جوش(دو لیوان)،سرکه(دو لیوان)،بومادران(پنج قاشق غذا خوری)،الکل سفید(30% ، سه قاشق غذا خوری) : گل بومادران خُرد شده را به همراه آب در ظرفی درب دار ریخته و به مدت 30 دقیقه دَم کنیــد . سپس سرکه را به آن اضافه کرده ، هم بزنید و یک شبانه روز در یخچال بگذارید . سپس آن را صاف کرده ، الکل را به آن بیافزایید و درون یک شیشه ی تمیز در یخچال بگذارد . هفته ای 2 الی 3 مرتبه ، 30 دقیقه پیش از حمام ، با مقداری از محلول موهای سر را ماساژ دهید و در حمام با یک شامپوی ملایم شستشو دهید . این لوسیون علاوه بر خاصیت ضد شوره بودن ، تقویت کننده ی مو و کاهش دهند ه ی ریزش مو می باشد . محلول حاصله تا 2 هفته در یخچال قابل نگهداری است و باید هر بار قبل از مصرف شیشه را تکان دهید .
  7. گَزَنه(شش قاشق غذا خوری)،مریم گُلی(دو قاشق غذا خوری)،آویشن(دو قاشق غذا خوری)،سرکه(یک لیوان)،الکل سفید(30% ، چهار قاشق غذا خوری)،آب جوش(دو لیوان) : گیاهان فوق را با هم مخلوط کرده و بکوبید . سپس آن ها را در دو لیوان آب جوش ریخته و به مدت 30 دقیقه دَم کنید . مخلوط را صاف نمایید و الکل و سرکه را به آن افزوده و بخوبی هم بزنید . محلول حاصله را در یک بطری شیشه ای ریخته در یخچال بگذارید و هفته ای 2 مرتبه از آن استفاده کنید . شیوه ی استفاده بدین ترتیب است که ابتدا موها را اندکی مرطوب نمایید و پس از آن موها را با مقداری از این محلول ماساژ دهید و پس از 30 دقیقه با شامپوی ملایمی شستشو نمایید . این محلول به مدت 2 هفته در یخچال قابل نگهداری می باشد . ضمناً می بایست هر بار قبل از مصرف شیشه را تکان دهید .

منبع : گنجینه سبز درمان . تألیف میترا قاسمی .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد و تالار عروسی در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .