درمان گیاهی موخوره

درمان گیاهی موخوره

موخوره از مشکلات شایع مو و از جمله آسیب هایی است که برس و سشوار به موی سر وارد می کنند . در این آسیب ، لایه و سطح محافظ مو در انتهای فیبرهای مویی(نوک مو) از بین می روند . موخوره بیشتر در موهای خشک و شکننده بوجود می آید . وقتی سطح محافظت کننده ی مو از بین می رود و امکان جایگزینی آن بوجود نمی آید ، سر مو چند شاخه می شود . هر چند سال ها قبل ، زنان برای مبارزه با موخوره نوک موهای خود را می سوزاندند ولی این عمل باعث می شود ، سلول های بیشتری نابود شوند .

  • دلایل بروز موخوره :

دلایل مهم موخوره عبارتند از : استفاده از شامپوهای اسیدی یا قلیایی ، فرهای دائمی ، رنگ کردن زیاد ، دِکُلُره کردن بیش از حد ، استفاده از برس های نایلونی و فلزی و شانه هایی که دندانه های نوک تیز دارند ، در بوجود آمدن و تشدید موخوره مؤثر هستند .

  • درمان موخوره :
  1. در ابتدای درمان ، نوک موها را چند سانتی متر کوتاه کنید و سپس هر شش هفته انتهای موها را چند میلی متر کوتاه کنید .
  2. از برس ها و شانه هایی با جنس مواد طبیعی مانند برس ها و شانه های چوبی استفاده کنید .
  3. از شامپوهای طبیعی که اسیدی و قلیایی نیستند استفاده کنید .
  4. هنگام شستشوی موها از آب خیلی گرم استفاده نکنید .
  5. کمتر از سشوار استفاده کنید .
  6. گاهی موهایتان را ببافید .
  7. در یک لَگَن آب چند قطره آمونیاک بریزید و انتهای موهایتان(نوک موها) را با آن بشورید .
  • گیاهان مؤثر و نسخه های ترکیبی گیاهی جهت درمان موخوره :
  1. شیرین بیان : یک لیوان شیرین بیان را در سه لیوان آب جوش بریزید و به مدت 10 دقیقه دَم کنید . سپس صاف کرده و هر روز از این مایع به موی سرتان بمالید و پس از یک ساعت شستشو دهید . پس از مدت کوتاهی موخوره درمان می شود .
  2. ریشه کنجــد : یک مشت ریشه ی کنجد کوبیده شده را در آب جوش بریزید و بگذارید 15 دقیقه به همین حالت بماند . سپس مخلوط آب و ریشه ی کنجد را به مدت 30 دقیقه بجوشانید و صاف شده ی آن را به موهایتان بمالید . پس از 30 دقیقه آبکشی کنید .
  3. تُخم پیاز : یک قاشق غذا خوری تُخم پیاز را در یک لیوان آب سرد ریخته و روی حرارات ملایم گذاشته ، تا 2 دقیقه بجوشد . سپس آن را 20 دقیقه دَم کنید ، صاف شده ی محلول را به موها و بویژه بخش انتهایی(نوک مو) بمالید و پس از 15 دقیقه آبکشی نمایید .
  4. بابونه،گل خَتمی بنفش : گیاهان مذکور را به نسبت مساوی با هم مخلوط کرده و بکوبید . دو قاشق غذا خوری از مخلوط را با یک لیوان آب جوش به مدت 10 دقیقه دَم کنید . صاف کرده ی آن را به موهایتان مالیده و پس از 30 دقیقه آبکشی نمایید .
  5. قهوه خام،نخود خام،روناس(هر سه مورد به نسبت مساوی)،زرده تُخم مُرغ(یک عدد) : گیاهان فوق را با هم مخلوط کرده و بکوبید . دو قاشق غذا خوری از مخلوط کوبیده شده را با یک زرده ی تخم مرغ به موها بمالید و با یک حوله ی پارچه ای موها را ببندید تا گرم بماند . پس از 2 ساعت با یک شامپوی ملایم ، موها را شستشو دهید . سپس موها را با اندکی روغن زیتون چرب کنید .
  6. گل ریواس،شاه تره،سدر : گیاهان مذکور را به نسبت مساوی با هم مخلوط کرده و بکوبید . دو قاشق غذا خوری از آن را به مدت 2 ساعت در یک لیوان آب خیس کنید . سپس روی حرارت ملایم گذاشته و به مدت 10 دقیقه دَم کنید . محلول صاف کرده را به موها بمالید و پس از 1 ساعت شستشو نمایید .
  7. آرد نخود خام(پانصد گرم)،حنا(پانصد گرم)،برگ مورد(دویست گرم) : مواد مذکور را با هم مخلوط کنید ، به پنج قسمت تقسیم نمایید و به مدت پنج شب ، هر شب یک قسمت را با زرده ی تخم مرغ مخلوط کرده ، به موها بمالید . با یک حوله ی پارچه ای موها را ببندید تا گرم بماند و پس از 2 ساعت با یک شامپوی ملایم شستشو دهید .
  8. روغن بادام(یک قاشق غذا خوری)،روغن بنفشه(یک قاشق چای خوری)،کتیرا(یک قاشق چای خوری)،آب(یک فنجان) : کتیرا را در یک فنجان آب داغ بریزید و صبر کنید تا به حالت لعاب دار درآید . سپس روغن بنفشه و روغن زیتون را به آن اضافه نمایید و روی موها بمالید . پس از 30 دقیقه موها را شستشو دهید .
  9. گل پنیرک،تُخم شنبلیله،اسفرزه،تُخم کتان،کتیرا(هر پنچ مورد به نسبت مساوی)،سرکه سیب(دو قاشق غذاخوری) : گیاهان فوق را بجز اِسفَرزه و تُخم کَتان ، با هم مخلوط کرده و پودر نمایید ؛ سپس اِسفَرزه و تُخم کَتان را به آن بیافزایید . دو قاشق غذا خوری از مخلوط حاصله را در یک لیوان آب جوش به مدت 20 دقیقه دَم کنید . سپس آن را صاف کرده و دو قاشق غذا خوری سرکه سیب را به آن بیافزایید . مخلوط را به موها مالیده و ماساژ دهید . سر را با یک حوله ببندید و 1 ساعت بعد موها را شستشو دهید . این سرشوی گیاهی ضد موخوره را تا 2 مرتبه در هفته استفاده نمایید .
  10. شنبلیه(تازه ی خُرد شده،پنج قاشق غذا خوری)،کتیرا(یک قاشق مُربا خوری)،آب(دو لیوان) : شنبلیله ی تازه ی خُرد شده را در آب ریخته و به مدت 5 دقیقه بجوشانید . سپس از روی حرارت برداشته ، صاف کنید و کتیرا را به آن بیافزایید . سپس صبر کنید تا کتیرا لعاب دار شود . مخلوط بدست آمده را به موها مالیده و ماساژ دهید . سر را با یک حوله ببندید و 1 ساعت بعد شستشو دهید . این سر شوی گیاهی ضد موخوره به مدت 1 هفته در یخچال قابل نگهداری می باشد . از این سر شوی تا 4 مرتبه در هفته استفاده نمایید .

منبع : گنجینه سبز درمان . تألیف میترا قاسمی .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد و تالار عروسی در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .