رازداری در دوران نامزدی

رازداری در دوران نامزدی
یکی از مهمترین مشکلاتی که در زندگی مشترک حاصل می شود این است که ، دختر و پسری که به عقد یکدیگر در آمده اند و دوران نامزدی را سپری می کنند و به طبع در طی این دوران در منزل والدین خود زندگی می کنند ، هنوز بیش از آنکه خود را متعلق به همسرشان بدانند ، به والدین شان احساس تعلق دارند . همین امر باعث می شود که از سویی والدین و اعضای دو خانواده خواهان همان روابط قبلی با فرزند خویش باشند و انتظار داشته باشند که او نیز چون سابق اسرار زندگی خویش را با آنها در میان بگذارد . و از سوی دیگر نیز چون فرزند هم به مقدار زیادی خود را متعلق به خانواده اش می داند چنین انتظاری را طبیعی دانسته به بیان اسرار میان خود و همسرش با والدین و سایر اعضای خانواده می پردازد . همین امر ریشه بسیاری از اختلافات بوده و افق آینده زندگی زوجین را تیره و تار می کند .

متاسفانه بسیار اتفاق می افتد که هر یک از طرفین به محض دیدن یک نکته منفی جزئی در رفتار همسر خود بلافاصله آن را برای تمامی اعضای خانواده نقل می کنند . تکرار چنین امری باعث می شود که دید مجموعه خانواده نسبت به فرد مقابل بد و نامطلوب گردیده و در نتیجه موقعیت و جایگاه والای وی متزلزل شود . افشا نکردن اسرار و عیوب یکدیگر از آداب مشترک بین زن و مرد است .

خداوند متعال در قرآن می فرمایند ؛ “هن لباس لکم و انتم لباس لهن(بقره ، آیه 186) همسرانتان لباس شما و شما لباس آنها هستید” .

تعبیر لباس در این آیه تعبیر لطیفی است . همانگونه که لباس انسان را از سرما و گرما حفظ می کند ، زن و مرد نیز باید آبرو و حیثیت یکدیگر را حفظ نمایند . همانگونه که لباس زینت است زن و مرد نیز باید با ادب و کمال خود نسبت به هم زینت و مایه سربلندی هم باشند و از حرکاتی که باعث سرافکندگی فرد مقابل می شود جلوگیری نمایند . لباس عیب ها را می پوشاند . زن و مرد نیز باید چون لباس ، نسبت به هم ستارالعیوب باشند و از افشای اسرار یکدیگر شدیدا خودداری نمایند . البته برخی نیز تلاش می کنند که برخی از اسرار همسر خود را حفظ کنند و به دیگران نگویند ولی مهارت لازم برای کنترل چهره را فرا نگرفته اند و در اثر برخورد منفی همسر با چهره ای عبوس و اخم آلود وارد منزل می شوند . چنین افرادی با اینکه سخنی نمی گویند ولی رفتار غیر کلامی شان حکایت از واقعه ای ناگوار دارد و لذا اطرافیان را به شک و پرس و جو وادار می کند . بدین ترتیب رازی کوچک برملا می شود ، اما چون در دوران عقد مطرح می گردد دست خوش بزرگ نمایی می شود . زن و شوهر می بایست در دوران عقد بدانند و یاد بگیرند که ؛

  1. هر دو احتمالا دارای مشکلات و رفتارهای نامناسبی می باشند .
  2. رفتارهای نامناسب قابل اصلاح اند .
  3. اسرار آن ها باید مابین خودشان باقی بماند .
  4. آنها باید قدرت کنترل احساسات خود را داشته باشند و حتی الامکان احساسات منفی خود را از راه چهره و صورت نشان ندهند .
  5. بدانند که افشای اسرار مربوط به زندگیشان ، اطمینان و اعتماد طرفین به یکدیگر را از بین می برد .
  6. البته آنچه در این راستا شایان توجه می باشد این است که زن و مرد نباید برخی از مسائل بسیار مهم را از خانواده هایشان پنهان کنند . مثلا اگر کسی در دوران عقد بفهمد که همسرش اعتیاد دارد ، نباید آن را جزء اسراری بداند که نباید با خانواده اش در میان بگذارد . بلکه باید در اولین فرصت مسئله را با خانواده مطرح کند تا آنها تمهیدات لازم را فراهم نموده و تصمیم نهایی را اخذ نمایند .
  7. مسئله مهم دیگر توجه داشتن به این است که خود زن و مرد نیز می توانند در زندگی شخصی و خانوادگی خود دارای اسراری باشند که ممکن است بیان همه آنها مصلحت نباشد . اما برخی به بهانه صادق بودن ، درد و دل کردن و گلایه نمودن از شرایط و افراد خانواده ، این اسرار را بیان می نمایند . در حالی که همین امر زندگی آنها را به غروب نزدیک می کند . مثلا افرادی که از دوستی های قبل از ازدواج خود یا برخی مشکلاتی که برای برخی یا همه اعضای خانواده پیش آمده و … سخن می گویند در حالیکه نه تنها لزومی ندارد فرد مقابل آنها را بداند بلکه در بسیاری از موارد طرح آنها مشکل آفرین نیز می باشد .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .