عمل همسرتان را قضاوت کنید نه خود او را

عمل همسرتان را قضاوت کنید نه خود او را

شما می بایست عمل شایسته و ناشایسته همسرتان را مورد تشویق و توبیخ قرار دهید نه کل وجود او را . یکی از رمزهای موفقیت زوجین در این نهفته است که آن ها بتوانند رفتارهای نادرست و اشتباهی را که از همسرشان سر می زند ، شناسایی و اصلاح نمایند تا بدین وسیله در جهت اصلاح اخلاق و منش یکدیگر موثر واقع شوند . بدون شک تمام زوج ها و زن ها و مردها در این جهت اقدام می نمایند و آنچه را به نظرشان نادرست می آید به همتای زندگی خویش تذکر می دهند . اما نکته ای که وجود دارد ، برخی از زنان و مردان نحوه و راهکار مناسب اصلاح رفتار را مدنظر قرار نمی دهند و در نتیجه این امر منجر به برخورد و بروز مشکلاتی در روابط آن ها می شود .

در این مطلب کوتاه قصد آن داریم که به زنان و مردان ، بخصوص زوجین جوان یکی از تکنیک های اصلاح رفتار را یادآوری نماییم و آن این است که ؛

زوجین باید در برخورد با رفتار ناشایست همسرشان ، صرفا همان عمل را تقبیح نمایند .

به کرات شاهد این موضوع بوده و هستیم که زنان و مردان به نیت تذکر و اصلاح رفتار ناشایست همسر خویش کل وجود او را و بعبارتی عزت نفس او را زیر سوال می برند . فرض کنید در خانواده ای یکی از زوجین بی نظمی را مرتکب شده است . همسرش از عمل بی نظمی او خوشنود نیست و برعکس بسیار ناراضی است و قصد دارد این رفتار همسرش را تذکر دهد و یا اصلاح کند و برای اینکار از عبارات و کلماتی نظیر ؛ “تو اصلا اینگونه هستی” ، “تو ذاتا اینطوری هستی” ، “تو شایستگی نداری” و … را به کار می گیرد .

اگر دقت نماییم هیچ یک از جملاتی که او به کار برده است به عمل ناشایست همسر اشاره ندارند ، بلکه کل وجود او را نشانه گرفته است . نتیجه به کارگیری چنین کلمات و عباراتی آن خواهد بود که همسر این فرد دچار ضعف شخصیتی شده ، عزت نفس خود را از دست داده و خود پنداری منفی در او شکل می گیرد . در صورتی که نیت همسرش ، بی نظمی بوده است و شاید قصد او نیز تخریب شخصیت وی نبوده است . برای اینکه دچار چنین موردهایی نشویم بهتر است به عمل نادرست اشاره کنیم و علت اشتباه بودن و اثرات عمل را با فروتنی بیان نماییم و این را بدانیم که این امر نیز طبیعی است که از ما و همسرمان اشتباه و خطایی سربزند . بنابراین زوجین جوان نباید با حساسیت بیشتر به اعمال و رفتار همسرشان بنگرند . چون معمولا در اوایل زندگی هرکس زمانی لازم دارد تا کلیه مهارت های لازم زندگی را کسب کند . در خصوص حمایت و تایید اعمال و رفتار نیز باید به همانگونه که آمد عمل کرد و رفتار فرد را یادآوری کرد و بعد از آن حمایت نمود تا به بروز و شکل گیری رفتارهای پسندیده در او کمک کرده باشیم نه اینکه توقعات بی جا را در او بوجود آوریم .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .