مراسم عروسی ایل بختیاری

مراسم عروسی ایل بختیاری
  • خواستگاری :

مراسم عروسی در ایل بختیاری با مقدماتی چند همراه است . بعد از اینکه خانواده پسر به خواستگاری دختر می روند و موافقت خانواده عروس را جلب می کنند روزی را برای تعیین شیربهاء در نظر می گیرند که باید به جز شنبه و دوشنبه باشد .

  • بارزی برون :

به بهای برگزاری عروسی و میزان شیربهاء می گویند . در این روز چند اسب و قاطر لوازم خواروبار و وسایل دیگر را بار می کنند و به منزل عروس می برند . پس از مراسم نهار یا شام دو خانواده به گفتگو می نشینند که سرانجام به مصالحه می انجامد .

  • کاغذ گرونی :

برای گرفتن امضاء و خواندن صیغه محرمیت برای پسر و دختر شبی را تعیین می کنند که به اصطلاح محلی “کاغذ گرونی” نام دارد و عروس و داماد به منظور نشان دادن پیوندشان سندی را امضاء می کنند . پیش از امضاء داماد باید مقداری پول نقد یا طلا به عروس پیش کش کند .

  • عوزی بروزن فوزی :

در این مرحله داماد برای گرفتن هزینه عروسی در میان ایل حرکت می کند و خانه به خانه شیرینی عروسی خود را طلب می کند و از آن ها برای برگزاری مراسم عروسی خود یاری می طلبد . پس از این امر ، مراسم عروسی بلافاصله انجام می پذیرد و داماد تمامی طایفه را به شام دعوت می کند . تمامی افراد دعوت شده باید با هدایایی در مراسم شرکت کنند ، در پایان این مراسم عروس را بر اسبی سوار می کنند و بقیه زنان و مردان سواره او را همراهی می کنند .

  • گرزنون :

توقف عروس را در جلوی خانه داماد به اصطلاح محلی “گرزنون” (هنگام لرزیدن) می گویند . قبل از این به عروس گفته اند که در مقابل خانه داماد مبلغی را به عنوان گرزنون از داماد بگیرد و آنگاه حرکت کند .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .