مراسم عروسی در اردبیل

مراسم عروسی در اردبیل
  • خواستگاری :

ابتدا دختر و پسر همدیگر را می بینند ، اگر از همدیگر خوششان آمد مادر و یا خواهر و یا یکی از اقوام نزدیک پسر به خواستگاری می رود ، در صورتی که جواب خواستگاری مثبت باشد صبح روز بعد برای عروس ، لباس و حلقه می خرند . آنگاه شب خانواده عروس برای صرف چای به خانه داماد دعوت می شوند ، پس از نوشیدن چای همگی به خانه عروس می روند و لباس و حلقه را به دختر می دهند و مبارک باد می گویند . چند روز بعد زن هایی از طرف داماد به خانه عروس رفته و روی سر او چارقد می بندند ، در این مراسم تمام دوست های عروس خانم شرکت می کنند . بدین وسیله دختر و پسر با هم نامزد می شوند .

  • دوارن نامزدی :

رسم است در عید نوروز داماد برای عروس عیدی ببرد و هر میوه ای که رسید باید برای عروس تهیه کند ؛ که به آن “نوبر” می گویند . پس از تهیه مهریه برای عروس لباس می خرند و از نوازندگان برای برگزاری مراسم دعوت می شود . این نوازندگان را “عاشق” می گویند . عروسی سه شبانه روز طول می کشد و در این سه شبانه روز عاشق ها پیوسته ساز و ضرب می زنند و به زبان محلی آواز می خوانند .

  • مراسم عروسی (حنابندان . سیب زدن) :

مراسم روز اول عروسی حنابندان نام دارد . مراسم حنابندان در شب اول روز عروسی صورت می گیرد ؛ بدین ترتیب که زنی حنا درست می کند و دست و پای عروس و داماد را حنا می گیرد . در طرفین داماد دو نفر وجود دارند که از دوستان صمیمی او هستند ، طرف راست داماد “ساقدوش” و به دوست سمت چپ “سولدوش” می گویند .

روز دوم که شد مادر عروس سه تکه قند تهیه می کند که یکی از آن ها سه تکه قند سوراخ دار است و این تکه را به سر و صورت عروس می مالند ، مردم عقیده دارند با این کار عشق طرفین را به هم عمیق تر می کنند . دو تکه دیگر قند را در یک سینی قرار می دهند . زنی این سینی را به حضور داماد می برد ، در حالی که ساقدوش و سولدوش نیز تکه های دیگر را بر می دارند و می خورند .

عصر روز سوم مراسم سیب اندازی است ، در این مراسم عروس را آرایش نمی کنند و بر اسب می نشانند . در این هنگام داماد به پشت بام می رود . زنی یک سینی در مقابل داماد می گیرد که سه عدد سیب سرخ بزرگ در آن وجود دارد . داماد سیب ها را به طرف عروس پرتاب می کند . بعضی از دامادها غرور دارند و سیب را به شدت به طرف عروس پرتاب می کنند . سیب های پرتاب شده را هر کس که برداشت می خورد و گاهی اوقات عروس ها زرنگی کرده و سیب را در هوا می گیرند .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .