مراسم عروسی عشایر جنوب

مراسم عروسی عشایر جنوب
  • خواستگاری :

پس از خواستگاری نوبت به باشلوق می رسد . “باشلوق” عبارت است از مقداری مال یا پول یا چیز دیگری که خواستگار و خانواده او به پدر یا خانواده دختر می دهند . رسم بر این است که خانواده عروس در وصلت با نزدیکترین و خویشاوندان نیز از اخذ باشلوق غافل نمی شوند و در این حال تخفیف کلی در مقدار آن داده می شود . همین که در مورد تاریخ عروسی توافق حاصل شد خانواده داماد بار سنگینی را بر عهده خواهد داشت و باید آنچه می تواند و قادر است به عمل آورد تا از این جشن پر زحمت و پر خرج فاتح و رو سفید بیرون آید .

  • عروسی :

جشن حداقل سه روز به طول می کشد و در تمام این مدت ورود و شرکت برای عموم آزاد و بلکه اجباری و جزء تکالیف است . در ساعات اولیه جشن ، بیرق های رنگی برفراز خانه داماد و همسایگان بالا می رود و دختران و زنانی که همه لباس فاخر و سنگین پوشیده اند با دستمال های گلگون و ابریشم وارد “میدان” می شوند . میدان عبارت از محوطه وسیعی است به شکل دایره که در مرکز آن برخی از سنگ های سفید را به صورت برجی برافراشته اند و آن را در بیشتر ایلات “چر” می نامند و وجود این برج برای آن است که شبانگاه آتش پر شعله را برفراز آن برپاکرده و در پرتوی آن به جشن ادامه دهند . در آغاز عروسی ، عده ای از بستگان داماد ، از زن و مرد به طایفه های اطراف برای دعوت می روند ، از این سواران که در میان قشقایی ها “اخچه” نام دارد ، در تمام طوایف استقبال گرمی به عمل آمده و تحفه هایی از قبیل لباس و اسب و قوچ به آن ها داده می شود . تحفه متداول افراد طوایف برای عروسی بره هایی است که پشم آن ها را رنگین می کنند . از جمله مراسم جالب و دیدنی ، رقص های محلی و اسب دوانی است که به جشن زیبایی فوق العاده می دهد .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .