معیارهای ازدواج موفق

معیارهای ازدواج موفق

هر اندازه دختر و پسر از نظر ویژگی های گوناگون به یکدیگر نزدیک باشند زندگی آن ها پایدارتر و استوارتر خواهد بود . این مجموعه ویژگی ها در اسلام با عنوان “کفویت” عنوان شده است که در ابعاد گوناگونی چون سن ، وضعیت روانی ، فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و تحصیلی قابل بررسی است .

  1. برای یک ازدواج خوب و موفق ، لازم است چشم انداز واضح و روشنی از اقدام خود داشته باشید . باید دقیقا بدانید هدفتان از ازدواج چیست ؟!! چه خواسته های عینی و واقعی ای دارید ؟ و در واقع معیارهای مشخص شما برای انتخاب همسر کدام است ؟ بنابراین قبل از هر انتخابی ، خودتان را بشناسید و شرایط زندگی تان را مرور کنید . مطالعه ، مرور داستان زندگی افراد ، مشاوره ، اجرای تست های خودشناسی ، شرکت در کارگاه های خودشناسی و … می تواند مفید باشد .
  2. بخش مهمی از خودشناسی ، شناخت شرایط زندگی ، اصول و هنجارهای خانوادگی ، اعتقادی و فرهنگی است . نمی توانید این شرایط و اصول را نادیده بگیرید ، بنابراین قبل از شروع روند ازدواج ، با اعضای مهم خانواده مشورت و موارد مهم از دید آنها را بررسی کنید .
  3. در شروع یک رابطه ، خانواده را از تصمیم خود مطلع کنید . شاید در آغاز ، این کار سخت به نظر برسد و نگران دخالت یا ممانعت از سوی آنها باشید اما بدانید این کار بسیار آسان تر از این است که بعدا آنها را در برابر کار انجام شده قرار دهید و شاهد شوک و نگرانی شدید آنها باشید . ضمنا بدانید والدین شما به هیچ وجه دوست ندارند آنها را در نظر نگرفته و برای مهم ترین تصمیم زندگیتان اقداماتی به دور از چشم آن ها انجام دهید . قطعا بعدا مخالفت آنها شدیدتر خواهد بود .
  4. اگر خانواده ها اصرار بر رسمی کردن رابطه دارند ، آنها را توجیه کنید که لازم است برای شناخت بیشتر یکدیگر ، وقت بیشتری بگذارید . خوشبختانه امروزه حتی خانواده های خیلی سنتی ضرورت کسب این شناخت را احساس می کنند و تا آنجا که تجربه کاری مشاوران ازدواج نشان می دهد ، کمتر با آن مخالفت می کنند . البته هر خانواده ، اصول و خط قرمزهای خود را هم دارد که باید به آن توجه کنید .
  5. برای شناخت بهتر و بیشتر ، حتی الامکان سعی کنید ملاقات هایی را در بطن و با حضور خانواده دوطرف فراهم کنید . سفرها و دیدارهای خانوادگی طولانی می تواند فرصت فوق العاده ای برای شناخت یکدیگر فراهم کند .
  6. برای شناخت بیشتر یکدیگر ، وجود میزانی از ارتباط قبل از ازدواج مفید است اما لازم نیست این رابطه حتما طولانی یا خیلی نزدیک باشد . اگر مدت زمانی را صرف شناخت همدیگر کرده اید ، برای تصمیم نهایی لازم است یک بررسی همه جانبه انجام دهید . در این خصوص شرکت در جلسه های مشاوره قبل از ازدواج (به اتفاق همدیگر) می تواند مفید باشد .
  7. قبل از رسیدن به تصمیم قطعی ، رابطه عاطفی عمیقی برقرار نکنید . هرچند وجود علاقه و زمینه ارتباط عاطفی برای انتخاب درست لازم است ، اما دختر و پسری که در یک رابطه عاطفی عمیق درگیر می شوند ، قدرت تصمیم گیری منطقی را از دست خواهند داد .
  8. تا زمانی که با حفظ چارچوب های ارزشی اشتیاق عاطفی و جسمانی نسبت به طرف مقابل ، در خود احساس نکرده اید ، ازدواج نکنید . امروزه دارا بودن حداقلی از علاقه و اشتیاق عاطفی و جسمی ، لازمه یک ازدواج صحیح است . چراکه همسران امروزی ، انتظارهای عاطفی و جنسی بالایی از یکدیگر دارند و وجود کاستی هایی در این زمینه ، همیشه قابل جبران نیست . پس اگر اطرافیان شما صرفا به خاطر اینکه فلان دختر یا پسر شرایط خوبی دارد و … شما را به ازدواج با او ترغیب می کنند و می گویند ، “عشق بعدا ایجاد خواهد شد” باور نکنید . ممکن است این اشتیاق ، هرگز ایجاد نشود و شما بمانید و یک ازدواج سرد و بدون اشتیاق .
  9. در گفتگوهای هنگام خواستگاری ، به علاقه ، انتظارات و دیدگاه های عاطفی و جنسی ، حتما اشاره کنید . سعی کنید ، چشم انداز واضحی از رابطه جنسی آینده به دست بیاورید (که با کمک مشاور ازدواج هم می توانید این اطلاعات را کسب کنید) . هر فرد از لحاظ فیزیولوژیکی و هورمونی دارای سیستم انرژی منحصر به فردی است و تمایل جنسی منحصر به فردی دارد که در بیشتر موارد این میزان قابل تغییر نیست . البته نگرش و مهارت های فرد برای رابطه جنسی قابل تغییر و اصلاح است ولی وضعیت مزاجی ، تغییر پذیری خیلی کمی دارد . پس اگر نمی خواهید بعد از ازدواج با همسری روبرو شوید که از لحاظ تمایل جنسی خیلی با شما متفاوت است (و متاسفانه قابل تغییر هم نیست) ، قبل از ازدواج ، خجالت را کنار بگذارید و در این زمینه با طرف مقابل گفت وگو کنید . البته قبول دارم این کار به ویژه در جامعه ما کمی دشوار است با این حال در این مورد می توانید از مشاوران ازدواج کمک بگیرید .
  10. حتی در دوران نامزدی از برقراری رابطه خودداری کنید و رابطه زناشویی را به بعد از رسمی شدن ازدواج موکول کنید .
  11. اگر درست یا غلط ، وارد یک رابطه نزدیک و طولانی مدت شده اید و در حال حاضر می خواهید با این فرد ازدواج کنید ، نحوه تعامل شما در این مدت ، اطلاعات مفیدی در اختیارتان می گذارد که می توانید براساس آن تصمیم درستی بگیرید . پس به اتفاق یکدیگر ، محاسن و مشکلاتی را که در این مدت با هم داشته اید ، مرور کنید . در واقع ترازویی در مقابل خود بگذارید و لحظه های خوب و دشوار رابطه را تفکیک کنید . از خود و طرف مقابل بپرسید ؛ “کدام یک سنگین تر بوده است ؟ لحظه های خوب یا نه چندان خوب ؟” . برای ارزیابی بهتر وجود فرد سومی مانند یک دوست با تجربه ، عضو عاقل خانواده یا مشاور مجرب می تواند مفید واقع شود . البته برخی از مشکلات قابل حل و اصلاح هستند اما برخی دیگر به خصوصیات شخصیتی شما و طرف مقابل مربوط است و متاسفانه در طول زندگی مشترک با آن دست و پنجه نرم خواهید کرد . بنابراین اگر رابطه دشواری با هم داشته اید ، شاید صلاح این است که این رابطه را ادامه ندهید .
  12. فراموش نکنید عشق شرط لازم برای یک ازدواج موفق است ؛ اما هرگز کافی نیست . پس هیچ گاه صرفا به خاطر عشق و بدون در نظر گرفتن شباهت شخصیتی ، خانوادگی و … ازدواج نکنید . بسیارند دختران و پسران عاشقی که به خاطر خصوصیات شخصیتی خاص خود نمی توانند با هم سازگار شوند و رابطه پرفراز و نشیبی با هم برقرار می کنند . به علاوه ، در ازدواج های بدون شباهت خانوادگی و فرهنگی ، عشق و علاقه دوامی نخواهد داشت .
  13. یک عامل مهم که رضایت زناشویی بعد از ازدواج را تضمین می کند ، سلامت روانی و شخصیتی همسر است به خصوص بین بعضی از اختلالات روانی و شخصیتی با مشکلات زناشویی رابطه زیادی وجود دارد که البته از حوصله این بحث خارج است . پس قبل از تصمیم گیری نهایی ، از سلامت روانی خود و همسر آینده تان مطمئن شوید . بدین منظور می توانید در جلسه های مشاوره قبل از ازدواج شرکت کنید . اگر مشاور صلاح ببیند ، اجرای تست روان شناختی را به شما پیشنهاد خواهد داد .
  14. خصوصیات شخصیتی همسران می تواند روی موفقیت ازدواج آنها تاثیر بگذارد . مثلا مطابق با تحقیقات پیشین ، افراد انعطاف پذیر همسران راضی تری دارند و برعکس ، همسران افراد خودشیفته ، از ازدواجشان ناراضی تر هستند.  از سوی دیگر ، هماهنگی یا شباهت شما و همسرتان از لحاظ ویژگی های شخصیتی ، در آینده ازدواجتان تعیین کننده خواهد بود . حال با پذیرش این نکته که این خصوصیات ، در طول زندگی افراد تغییر زیادی نخواهد کرد ، این موضوع مهم تر خواهد شد . پس ، قبل از ازدواج ، حتما از خصوصیات شخصیتی خود و طرف مقابل ، اطلاعات دقیقی به دست بیاورید .

به طور خلاصه باید گفت که معیارهای ازدواج موفق عبارتند از ؛

  • ایمان و دیندار . پایبندی به ارزش های دینی یکی از عوامل خوشبختی در زندگی زناشویی است .
  • اصالت خانوادگی . شناخت خصوصیات و وضعیت تربیتی فرهنگی خانواده همسر آینده ، در ایجاد تفاهم بین دختر و پسر در زندگی زناشویی نقش مهمی را ایفا می کند . این مساله باعث می شود بتوانید سازگاری بهتری و بیشتری با همدیگر پیدا کنید .
  • سن . تناسب سنی بین و زن و مرد ، تشابه نیازها و علایق ، توقعات و انتظارات را تا حدودی به دنبال دارد . کارشناسان خانواده ، اختلاف سنی بین 2 تا 6 سال بین زن و مرد را توصیه می کنند .
  • تحصیلات . تشابه تحصیلی نیز در ایجاد تفاهم بین زن و مرد نقش مهمی را ایفا می کند و این نکته را باید متذکر شد که کسب علم و دانش به خودی خود یک مزیت و ارزش است و در رشد فکری و تعالی افراد نقش بسزایی را ایفا می کند .
  • وضعیت اجتماعی – اقتصادی خانواده . یک اصل مهم در ایجاد تفاهم های آتی در بین زن و مرد داشتن تشابه های خانوادگی بین دختر و پسر از نظر وضعیت اجتماعی و اقتصادی است . به این ترتیب در زندگی هیچ کس نسبت به دیگری احساس برتری نخواهد داشت .
  • وضعیت فرهنگی . ارزش های فردی و اجتماعی ، آداب و رسوم ، رفتار و سلوک ، حتی آداب لباس پوشیدن و غذا خوردن زن و مرد می تواند زمینه های همدلی بیشتر را بین آن دو پدید آورد .

نکته ای که یادآوری آن در این قسمت ضروری به نظر می رسد این است که ملاک های فوق هیچ یک به تنهایی نمی تواند عامل موفقیت در زندگی زناشویی باشند . افراد باید مجموعه عوامل گوناگون موثر بر انتخاب خود را اولویت بندی کنند و با این اعتقاد که هیچ کسی کامل نیست به نوعی مصالحه دست بزنند .

  • رمز ازدواج موفق .

ازدواج یک پدیده اجتماعی است . بدون شک انتخاب همسر یکی از مهمترین تصمیم های زندگی هرفردی است و در حقیقت همه چالش های آینده زندگی ما به آن بستگی دارد . ملاک های ازدواج موفق را می توان چنین خلاصه کرد ؛

  • داشتن علایق مشترک بین طرفین .
  • داشتن سرگرمی های مشترک .
  • اظهار محبت نسبت به همدیگر .
  • اعتماد داشتن به یکدیگر .
  • موفقیت در روابط جنسی .
  • داشتن زمینه های خانوادگی یکسان .
  • احترام به عقاید دوستان و آشنایان یکدیگر .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .