مهریه در کشورهای اسلامی

مهریه در کشورهای اسلامی

در این مطلب به بررسی اجمالی قوانین مهریه و نوع آن در کشورهای اسلامی می پردازیم .

  • از نظر اهل سنت ، مهریه عبارتست از مبلغی پول یا مقداری دارایی که پس از اجرای عقد ازدواج از طرف شوهر به زن به نشانه تزویج داده می شود . مهریه هدیه ای اجباری و شایسته از جانب مرد به زن برای بدست آوردن دل و ارزش بخشیدن به امر تزویج است .
  • قانونگذاری مراکشی ، مهریه را هدیه ای تلقی می کند که از جانب شوهر به زن داده می شود تا تمایل مرد را به ازدواج ، تشکیل خانواده و پایه گذاری محبت و همسری را به زن نشان دهد . به رغم برداشت نادرست غربی ها ، مهریه بهای زن نیست و در عمل چنین امری صراحتا در قوانین مراکش ممنوع شده است . براساس قوانین این کشور ، سرپرست زن اعم از پدر یا شخص ثالث از دریافت هر چیزی از داماد برای خود منع شده و حق دریافت شیربهاء از داماد را ندارد . همین ممنوعیت در قوانین اردن نیز علیه اخذ شیربهاء از جانب والدین و بستگان زن به هر نحو ممنوع است و داماد می تواند برای باز پس گرفتن شیربهاء به مراجع قضایی مراجعه کند و عین مال یا مثل آن را باز پس گیرد .
  • براساس قوانین کشور کویت ، مهر به صرف جاری شدن صیغه عقد بر عهده داماد تثبیت می شود .
  • قوانین سوریه علاوه بر ماده مذکور اضافه می کند ، مهر بر عهده داماد ثابت است . حال چه میزان یا جنس آن معین شده یا نشده و یا حتی از قلم افتاده و یا ذکری از آن به عمل نیامده است . براین مبنا شوهر صرفا در صورت رضایت زوجه یا پرداخت آن به زوجه از این دین رها می شود . چنانچه هنگام عقد ، مهر معینی تعیین نشده باشد . زن مستحق مهرالمثل (مهریه ای که به زنانی هم شان و موقعیت زوجه تعلق می گیرد) است .
  • براساس قوانین اردن مهریه به زن تعلق دارد و نمی توان او را به اجبار به خرید وسایل منزل از مهریه وادار کرد .
  • در تونس نیز مهر ملک مطلق زن است و او می تواند به هر نحوی که بخواهد از آن استفاده کند . در قوانین مراکش هر دو شرط ذکر شده فوق مندرج است .
  • حق زن نسبت به مهر خود صرفا به مرور زمان از او سلب نمی شود . این امر یک مسئله اساسی فقهی است که فقط در سوریه اجرا می شود . تا زمانی که حالت زوجیت برقرار است ، مهریه غیرنقدی شامل مرد و زن نمی شود حتی اگر به صورت تعهدی وعده دار درآید . براساس همین قوانین ، مهریه از دیون درجه اول حتی پس از پرداخت بدهی های ناشی از نفقه است .
  • قوانین تونس در مورد مهریه چنین پیش بینی می کند ؛ هر گونه متاع قانونی که قابل تقدیم بوده یا وجه نقد باشد ، به عنوان مهریه قبول است . از این رو مهریه می تواند اموال غیر منقول مانند منزل ، مزرعه و یا اجناس منقول مانند محصول و احشام یا چشم پوشی از مهریه اموال شخصی و یا اجناس با قیمت نا معلوم باشد .
  • شراب و خوک به سبب حرمت و نجاست دینی نمی تواند حتی برای زنان اهل کتاب مهریه باشد . علاوه بر این تعهداتی از قبیل تجدید فراش یا نقل مکان از شهری به شهر دیگر نکردن ، مهریه تلقی نمی شود .
  • متاع مورد استفاده به عنوان مهریه باید حتی الامکان برای شناسایی معلوم شود یا نشانه داشته باشد . مرد می تواند یک اسب ، یک دست لباس از جنس معین یا مقدار معلومی پنبه را مهر قرار دهد . در صورتی که قیمت متوسط آن معین شود . اما مهریه غیر معلوم یا مبهم ، مثل اسب یا منزل جز در صورت لغو عقد معتبر نیست ، اما مهریه هم شان مقبول و قابل پرداخت است .
  • براساس قوانین مراکش هر تعهد قانونی می تواند مهریه قانونی باشد .
  • قانون کویت اضافه می کند هر کالا یا خدمت به شرط عدم تضاد با سیادت مرد در منزل به عنوان مهریه قابل قبول است .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .