نسخه های ترکیبی گیاهی جهت افزایش وزن و درمان کم اشتهایی

نسخه های ترکیبی گیاهی جهت افزایش وزن و درمان کم اشتهایی

کم اشتهایی مشکلی است که در بسیاری افراد به چشم می خورد و به مرور زمان به سوء تغذیه و لاغری شدید منجر می شود . بی میلی به غذا خوردن ، عدم احساس گرسنگی حتی پس از گذشت چندین ساعت از صرف غذا ، سیر شدن خیلی سریع و کاهش وزن شدید مهمترین علائم کم اشتهایی هستند . افسردگی ، یبوست ، عدم تحمل به سرما ، هراس بیجا از چاق شدن ، برداشت های نادرست ذهنی از شکل بدن و تاخیر یا توقف قاعدگی در زنان از علائم کم اشتهایی به شمار می روند .
• مکانیسم عمل گیاهان موثر در بی اشتهایی :
جهت درمان بی اشتهایی می توانید از گیاهان موثر زیر استفاده نمایید :
گیاهان دارای ترکیبات تلخ : نظیر ریشه ی کاسنی ، ریشه ی جنتیانا ، ریشه ی گل قاصد و گل گندم .
گیاهان آروماتیک(معطّر) : نظیر اِکسیر تُرکی ، شوید ، بادیان رومی ، زردچوبه ، رازیانه ، زنجفیل ، جوز هندی و میخک .
گیاهان دارای ترکیبات تلخ معطّر : نظیر افسنتین (گیاهی است که برگ آن شبیه برگ مرزه و دارای تلخی و گیرندگی و سوزش است) ، پوست نارنج و مریم گلی .
گیاهان دارای ترکیبات گوگردی فرّار : نظیر سیر ، خردل ، ترب و کلپوره .
علاوه بر گیاهان اشتهاآور فوق می توان در نسخه ها از گیاهان کمکی زیر نیز استفاده کرد .
گیاهان آرامبخش : نظیر گل سرخ ، بادرنجبویه ، به لیمو ، بهار نارنج و سُنبُل الطیب که در کاهش تحریکات عصبی نقش دارند .
گیاهان ملیّن و مسهل : نظیر سنا ، صبر زرد ، روغن زیتون ، تخم اسفرزه و تخم کتان . از این گیاهان تنها در صورتی استفاده می شود که فرد مبتلا به کم اشتهایی ، دچار یبوست مزمن نیز باشد .
• گیاهان موثر و نسخه های ترکیبی گیاهی جهت افزایش وزن و درمان کم اشتهایی
1. زنجفیل تازه خُرد شده(یک قاشق مربا خوری)،لیمو ترش(1 عدد)،عسل(یک قاشق غذا خوری) : آب لیمو را بگیرید زنجفیل و عسل را به آن بیافزایید ، آن را هم زده و مصرف نمایید .
2. پوست میوه نارنج،نعناع،بهار نارنج : گیاهان مذکور را به نسبت مساوی با هم مخلوط کرده و خُرد کنید . یک قاشق مربا خوری از آن را در یک فنجان آب جوش ریخته به مدت 5 دقیقه دَم کنید . سپس آن را با اندکی عسل شیرین کرده و مصرف نمایید .
3. اِگِر تُرکی(اِکسیر تُرکی یا اِگیر تُرکی) : گیاه را کاملاً کوبیده ، یک قاشق مربا خوری از آن را در یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دَم کنید . سپس آن را صاف کرده و قبل از غذا بنوشید و یا 5 الی 10 قطره از تَنتور(ماده دارویی حل شده در الکل که به صورت آماده می توانید تهیه کنید) آن را در یک لیوان آب سرد ریخته و قبل از غذا بنوشید . همچنین میتوانید کپسول های 250 میلی گرمی را از آن پر کنید و قبل از هر وعده ی غذایی دو الی سه عدد میل نمایید .میزان مصرف مجاز حداکثر 12 کپسول یا سه فنجان دَم کرده و یا 30 قطره تَنتور در یک شبانه روز می باشد .
4. جنتیانا : گیاه را کاملاً بکوبید ، سه قاشق غذا خوری از آن را در یک لیوان آب جوش ریخته و تمام طول شب دَم کنید . صبح روز بعد آن را صاف کرده و به تدریج در طول روز و قبل از وعده های غذایی مصرف نمایید و یا قبل از هر وعده ی غذایی 30 قطره از تَنتور آن را در یک لیوان آب سرد ریخته و بنوشید . این گیاه و فرآورده های آن طعم بسیار تلخی دارند و حتماً باید قبل از مصرف آن را شیرین نمایید .
5. بذر شنبلیله : بذر های شنبلیله را کاملاً بکوبید ، کپسول های 250 میلی گرمی را از آن پر کرده و قبل از هر وعده ی غذایی دو عدد مصرف کنید و یا یک قاشق مربا خوری از آن را در یک لیوان آب اندکی جوشانده و به مدت 10 دقیقه دَم کنید . سپس آن را صاف و کمی شیرین کرده و قبل از غذا بنوشید . میزان مصرف مجاز حداکثر 6 کپسول یا 3 لیوان جوشانده در یک شبانه روز است .
6. یونجه : یک قاشق غذا خوری بذر یونجه ی کوبیده شده را در یک فنجان آب جوش نیم ساعت دَم کرده سپس آن را صاف کرده و قبل از غذا بنوشید . همچنین می توانید از جوانه ی یونجه بعنوان یک مکمل غذایی استفاده کنید . جهت تهیه جوانه ی یونجه بذرهای یونجه را با مقداری آب خیس نمایید . پس از 24 ساعت آن ها را از آب خارج کرده و در لابلای یک پارچه تمیز و خیس قرار دهید و مراقب باشید رطوبت پارچه حفظ شود(شبیه درست کردن سبزه برای عید نوروز) . پس از جوانه زدن یونجه ها آن ها را از لابلای پارچه خارج کرده آب بکشید در یک سبد ریخته در سایه بگذارید تا خشک شود . پس از خشک شدن جوانه ها آن ها را آسیاب کنید و در یک قوطی با درب محکم نگهداری کنید و آن را به انواع غذاها از جمله سوپ ، سالاد و ماست بیافزایید . میزان مصرف مجاز 3 قاشق مربا خوری تا 3 قاشق غذا خوری در یک شبانه روز است .
7. هِل،دارچین،برگ بو : گیاهان مذکور را به نسبت مساوی با هم مخلوط کرده و خُرد نمایید . از این ادویه اشتها آور به چند شیوه می توا استفاده کرد .
شیوه اول : روزانه 1 تا 3 قاشق غذا خوری از آن را در حد فاصل وعده های غذایی مصرف نمایید .
شیوه دوم : کپسول های 250 میلی گرمی را از این مخلوط پر کرده و یک ساعت قبل از هر وعده ی غذایی 2 کپسول با یک لیوان آب مصرف کنید .
شیوه سوم : نمکدانی با منافذ نسبتاً دُرُشت را از این ادویه پر کرده و روی میز غذا خوری قرار دهید . در زمان صرف غذا گهگاه از این ادویه بر روی آن بپاشید .
شیوه چهارم : مقداری عسل هم وزن ادویه مخلوط شده به آن اضافه کرده و هم بزنید . روزانه 2 تا 4 قاشق مربا خوری از آن مصرف کنید .
8. فلفل سیاه،زنجفیل خشک،عسل : فلفل سیاه و زنجفیل را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنید و به آن مقداری عسل به حدی بیافزایید که مخلوط سفتی حاصل شود . مخلوط به دست آمده را به صورت گلوله هایی به اندازه ی فندق درآورید ، اگر برای مدتی هر یک از این گلوله ها را در دهان نگاه دارید بی اشتهایی شما درمان خواهد شد .
9. سیاه دانه،دارچین،زنجفیل،زنیان(خوردانه) : گیاهان مذکور را به نسبت مساوی با هم مخلوط کرده و خُرد کنید . کپسول های 250 میلی گرمی را از پودر پر کنید و یک ساعت قبل از هر وعده ی غذایی دو عدد از آن را مصرف نمایید . این دارو برای افرادی که لاغری ناشی از کمی اشتها و یا کم بودن جاذبه ی بدن رنج می برند مفید می باشد .
10. نعناع : نعناع با متوقف کردن فعالیت باکتری های زیان آور گوارشی مانع از بی اشتهایی می شود . یک قاشق مربا خوری نعنای خُرد شده را در یک فنجان آب جوش به مدت ده دقیقه دَم کنید . سپس آن را صاف کرده و یک قاشق مربا خوری عسل به آن افزوده و بنوشید . میزان مصرف دو تا سه فنجان در یک شبانه روز می باشد .
11. جنتیانا(بیست قسمت) ، زنجفیل(پنج قسمت) ، گل گندم(ده قسمت) ، بهار نارنج(بیست قسمت) ، اُسطوخودوس(بیست قسمت) : گیاهان فوق را به نسبت های داده شده با هم مخلوط کرده و خُرد کنید . یک قاشق غذا خوری از آن را در یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دَم کنید سپس آن را صاف کرده و بنوشید . میزان مصرف دو تا سه فنجان در یک شبانه روز است . مواد تلخ موجود در این نسخه موجب افزایش اشتها و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود . همچنین گیاهان آرامبخش آن به رفع مشکلات عصبی که در بی اشتهایی نقش بسزایی دارند کمک شایانی می کند .
12. بابونه،میخک،نعناع،رازیانه،بادرنجبویه : گیاهان مذکور را به نسبت مساوی مخلوط کرده و خُرد نمایید . یک قاشق مربا خوری از آن را در یم فنجان آب جوش به مدت 5 دقیقه دَم کنید . سپس آن را صاف کرده و بنوشید . میزان مصرف دو تا سه فنجان در یک شبانه روز است .
13. جنتیانا،جوزبویا،میخک،نعناع : گیاهان مذکور را به نسبت مساوی با هم مخلوط کرده و خُرد نمایید . یک قاشق مربا خوری از آن را در یک فنجان آب جوش به مدت 5 دقیقه دَم کنید و بنوشید . میزان مصرف دو تا سه فنجان در یک شبانه روز است .
14. نارنج : یک قاشق چای خوری ، پوست خشک شده ی نارنج را در یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دَم کنید . سپس آن را با اندکی عسل شیرین کرده و مصرف نمایید .
15. تَرخون : تَرخون از سبزیجات اشتهاآور بوده و می توانید ترخون تازه را به همراه انواع غذاها مصرف کنید . یا از دَم کرده ی آن استفاده کنید . بدین منظور یک قاشق غذاخوری ترخون را در یک فنجان آب جوش به مدت 15 دقیقه دَم کنید . سپس آن را صاف کرده و قبل از غذا بنوشید . میزان مصرف مجاز حداکثر سه فنجان در یک شبانه روز می باشد .
16. رازیانه،زیره سیاه،تخم گشنیز،انیسون : گیاهان مذکور را به نسبت مساوی مخلوط کرده و خُرد نمایید . یک قاشق غذا خوری از مخلوط را در یک لیوان آب جوش ریخته به مدت 20 دقیقه دَم کنید سپس آن را صاف کرده و قبل از غذا بنوشید . میزان مصرف روزانه یک تا سه لیوان می باشد .
17. انیسون،تخم شوید،رازیانه،زیره سیاه،نعنای خشک : گیاهان مذکور را به نسبت مساوی مخلوط کرده و خُرد کنید . یک قاشق مربا خوری از مخلوط را در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دَم کنید . سپس آن را صاف کرده و قبل از غذا بنوشید . میزان مصرف روزانه یک تا سه فنجان می باشد .
18. معرفی چند مکمل غذایی ، گیاهی و طبیعی جهت افزایش وزن :
1) شیر پر چرب(یک لیوان)،پودر شیر خشک(سه قاشق غذا خوری)،بستنی(دو قاشق غذا خوری)،شکلات مایع(یک قاشق غذا خوری) یا موز(یک عدد)،عسل یا شکر(دو قاشق غذا خوری) : همه ی مواد را در مخلوط کن ریخته ، با هم مخلوط نمایید به این ترتیب یک نوشیدنی مناسب برای میان وعده هایتان تهیه نمایید . اگر روزانه یک لیوان از این نوشیدنی را مصرف نمایید 400 کالری به انرژی مصرفیتان افزوده اید .
2) مواد بخش های “الف،ب،ج و د” را به خوبی با هم مخلوط نمایید . یک قاشق غذا خوری از مخلوط بدست آمده را در یک لیوان شیر بریزید و یک قاشق غذاخوری عسل به آن بیفزایید . آن را هم زده و بنوشید . میزان مصرف روزانه بسته به تحمل بدن یک تا سه بار است . مصرف این معجون به مرور زمان ضعف و لاغری را برطرف می کند . توصیه می شود مخلوط بدست آمده را در ظرف درب بسته و در جای سرد ، دور از نور و رطوبت نگهداری کنید .
الف) مغز بادام درختی خام خُرد شده،مغز پسته خام خُرد شده،مغز فندق خام خُرد شده،مغز بادام هندی خام خُرد شده و پودر نارگیل(از هر کدام از مواد دو قاشق غذا خوری)
ب) انیسون،کنجــد،رازیانه،بذر شنبلیله،بذر یونجه (از هرکدام از مواد یک قاشق غذاخوری)
ج) آرد ذرّت،پورد جوانه گنــدم،پودر مُخَمِر و شکر (از هر کدام از مواد سه قاشق غذا خوری)
د) زنجفیل،دارچین،هِل،وانیل،نمک و کاکائو (از هر کدام از مواد یک قاشق مربا خوری)
3) آرد برنج(دو لیوان)،شکر(یک لیوان)،روغن کنجد(یک لیوان)،گلاب(یک لیوان)،عرق بیدمشک(یک لیوان)،مغز گردوی خُرد شده(یک فنجان)،مغز بادام درختی خُرد شده(یک فنجان)،مغز پسته خام خُرد شده(یک فنجان) و مغز فندق(یک فنجان) : آرد برنج را در روغن سرخ کنید ، شکر ، گلاب و عرق بیدمشک را به آن افزوده و روی شعله ی ملایم به آرامی هم بزنید تا به غلظت حلوا درآید . مغزهای گیاهی خُرد شده را به آن بیافزایید و روی شعله هم بزنید ، سپس آن را از روی حرارت برداشته و پس از سرد شدن در شیشه ی تمیز و درب داری ریخته و در یخچال قرار دهید . روزانه یک تا سه قاشق از آن را مصرف نمایید .

منبع : گنجینه سبز درمان . تألیف میترا قاسمی .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد و تالار عروسی در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .