نشانه های عدم بلوغ عاطفی

نشانه های عدم بلوغ عاطفی

آیا می دانید بلوغ عاطفی موجب پیشبرد اهداف و بهبود روابط تان در زندگی می شود ؟ بلوغ عاطفی در واقع به معنای رهبری عواطف است به جای اینکه اجازه دهیم عواطف ما را هدایت کنند و طبعا مشخصه هایی دارد . روان شناسان ، بلوغ عاطفی را توانایی افراد برای پذیرش اشخاص و مسائل به همان شکلی که هستند و بدون نیاز به تغییر تعریف می کنند . فکر ما هر آنچه به او بگوییم باور می کند . بنابراین اگر شما افکار نادرست و منفی را با افکار درست ، مثبت و سازگار جایگزین کنید ، توانایی هدایت عواطف به طرز چشم گیری افزایش می یابد و این مسئله موجب می شود روابط شما بهبود یابد ، احساس شاد بودن کنید ، خود را بیشتر دوست داشته باشید و بیشتر به اهداف تان برسید .

  • نشانه های عدم وجود بلوغ عاطفی در فرد .
  1. نیازمند محبت ؛ اشخاصی که بلوغ عاطفی آن ها رشد نیافته ، نیازمند محبت و توجه هستند ، اما نشانه های ضعف خود را پنهان می کنند و در نشان دادن عواطف خود دچار مشکل می شوند .
  2. کج خلق ؛ این افراد انتقاد پذیر نیستند ، حسودند ، کسی را نمی بخشند ، خلق و خوی آن ها ثابت نیست و کج خلق هستند .
  3. نپذیرفتن واقعیت ؛ کسانی که بلوغ عاطفی ندارند ، از ارتباطات گریزان هستند یا آن را تکذیب می کنند و به دنبال سرزنش اشخاص در این موارد هستند . فرار از واقعیت ، بدبینی ، عصبانیت ، اضطراب و حمله به اشخاص دیگر هنگام ناامیدی نیز از ویژگی های کسانی است که به بلوغ عاطفی نرسیده اند .
  4. بخشیدن و دریافت نکردن ؛ تمایل به بخشیدن و بی میلی برای دریافت بخشش ، از خصوصیات دیگر نابالغان از نظر عاطفی است .
  5. نپذیرفتن مسئولیت شخصی ؛ این گروه از تجربیات خود درس نمی گیرند . آن ها معتقدند تجربیات خوب و بد به بخت و اقبال بستگی دارد و کمتر مسئولیت شخصی را بر عهده می گیرند .
  6. مضطرب ، بدبین و عصبانی ؛ فرار از واقعیت ، بدبینی ، عصبانیت و اضطراب و حمله به اشخاص دیگر هنگام ناامیدی نیز از ویژگی های کسانی است که به بلوغ عاطفی نرسیده اند .
  7. وابسته ؛ اشخاصی که از نظر عاطفی نابالغ اند ، وابسته بوده ، به آسانی تحت تأثیر قرار می گیرند ، تردید دارند و بدون فکر عمل می کنند و مسئولیت عیوب خود را بر عهده نمی گیرند .
  8. صحبت کردن بیش از گوش دادن ؛ نابالغان از نظر عاطفی بیش از اینکه گوش بدهند ، صحبت می کنند . گوش دادن به صحبت های دیگران به درک افکار و دیدگاه های آن ها نیازمند است . اما این اشخاص برای شنیدن حرف های دیگران وقت نمی گذارند و همین امر موجب می شود نتوانند به عمق هوشیاری عاطفی خود برسند .
  9. همیشه محور و مرکز بودن ؛ این اشخاص دوست دارند همیشه مرکز و محور توجه و تمرکز مکالمات و موضوعات باشند و با این مسئله که محوریت موضوع قرار نگیرند مشکل دارند .
  • روش هایی برای بهبود بلوغ عاطفی .

از آنجایی که بلوغ عاطفی تأثیر بسزایی در بهبود روابط و پیشبرد اهداف دارد ، اشخاص می توانند با به کار بردن نکات زیر ، بلوغ عاطفی خود را بهبود بخشند .

  1. خود را درک کنید و بپذیرید ؛ از اشخاص مهم در زندگیتان بخواهید در مورد رفتار شما بازخورد ارائه دهند ، خود را همان گونه که شما را می بینند ، ببینید . واقعیت را بپذیرید و با آن کنار بیایید .
  2. خودخواه نباشید ؛ اجتناب از خودخواهی را تمرین کنید و ببینید دیگران چه عکس العملی نشان می دهند . رفتار دیگران را در مقابل خودتان با زمانی که خودخواه نبودید مقایسه کنید . کدام رفتار را ترجیح می دهید .
  3. راه حل های برنده – برنده را برای کشمکش با اشخاص پیدا کنید ؛ از تسلط بر دیگران اجتناب کنید . اگر راه حل مسئله ای برای هر دوی شما خوب نیست حتما برای روابط و زندگی تان هم خوب نیست .
  4. روابط اجتماعی خود را ارزیابی کنید ؛ دوستان خود را ارزیابی کنید . به موقعیت هایی که بهترین و بدترین را برای شما می آورد ، توجه کنید . خود را در معرض افراد و موقعیت هایی قرار دهید که بهترین را برای شما به ارمغان می آورند .
  5. از تفکرات جادویی پرهیز کنید ؛ تفکر جادویی اعتقاد به این مسئله است که هر چیزی بدون ذره ای تلاش شما اتفاق می افتد . این روند فکری در بچه ها طبیعی است ، اما در بزرگسالان روند فکری متناقضی است .
  6. یاد بگیرید که در دو آسیب را تحمل کنید ؛ درد و آسیب از پیامدهای طبیعی زندگی است ، به دلیل این حقیقت ساده که زندگی پر از بالا و پایین و از دست دادن و به دست آوردن است ، عواطف ما نیز مستعد آسیب پذیری هستند . چنانچه به آن ها بیش از حد حساسیت نشان دهیم ، آسیب پذیرتر می شوند . در واقع در معرض درد و آسیب قرار گرفتن ، فرصتی را برای ما به وجود می آورد تا قوی تر شویم و مهارت های کنترل و رویارویی با این آسیب ها را توسعه دهیم .
  7. با احساس گناه خود رو به رو شوید ؛ همه ما گاه اشتباه می کنیم و ممکن است رفتاری خودخواهانه از خود نشان دهیم . بعضی مواقع این احساس گناه بر مبنای واقعیت است و مواجهه با آن به ما کمک می کند به فرد بهتری تبدیل شویم . اما برخورد غیر منطقی با این احساس گناه موجب می شود ما دوباره اشتباهمان را تکرار کنیم . پس بهتر است مسئولیت اشتباهمان را بر عهده بگیریم ، پشیمانی را در گفتار نشان دهیم و به اصلاح آن اقدام کنیم .
  8. با خود صادق باشید ؛ بهتر است برای خود این مسئله را روشن کنید که شما چه کسی هستید و از زندگی خود چه می خواهید . همیشه نقاطی در زندگی شما وجود دارند که نیاز به توسعه و پیشبرد آن ها دارید . بعضی مواقع تغییرات از درون شما آغاز می شود و وقتی شما تغییر کنید ، دنیای اطراف تان هم تغییر می کند . ما نباید در زندگی تحت کنترل چیزی باشیم . صادق بودن با خود موجب درک این نکته می شود که بعضی چیزها در زندگی اصلا ارزش نگران شدن ندارند .
  9. زندگی نه سیاه است و نه سفید ، بلکه خاکستری است ؛ هیچ چیز در این دنیا کامل نیست ، ما هم کامل نیستیم . برای رسیدن به بلوغ عاطفی هیچ گاه دیر نیست . پس بهتر است مسئولیت اشتباهات خود را بپذیریم و برای بهتر شدن اقدام کنیم . از به کار بردن کلمات همیشه و هرگز هم اجتناب کنیم .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .