نکاتی برای مصرف شیر

نکاتی برای مصرف شیر

شیر یکی از مواد غذایی مهم محسوب می شود ، شیر خالص بدلیل دارا بودن مقادیر زیادی کلسیم آماده جذب و دیگر مواد معدنی و ویتامین ها از مواد غذایی مهم بحساب می آید .  در این مطلب سعی شده نکاتی را که برای آماده ساز و مصرف شیر مهم و ضروری می باشد را به شما همراهان عزیز وبسایت عقدونه یادآوری کنیم .

  • چه کنیم تا شیر سر نرود …
  1. برای آنکه شیر به هنگام جوشیدن سر نرود ، می توانید از شیرجوش های مخصوص استفاده و اگر چنین ظرفی در اختیار ندارید ، لبه ظرف یعنی قسمت بالای آن را با کمی روغن یا کره چرب کنید .کف شیر بالاتر از آن نخواهد آمد .
  2. قاشق بزرگ و تمیزی مانند قاشق های بزرگ چوبی و یا ملاقه داخل شیر بگذارید به طوری که دسته آن روی لبه ظرف قرار گیرد .
  3. درپوش های توری یا مشبک از سررفتن شیر جلوگیری خواهند کرد . در گذشته ، از اینگونه درپوش ها و ظروف دو طبقه برای گرفتن سرشیر نیز استفاده می کردند . به این معنی که وقتی شیر کف می کرد ، سرشیر آن در محفظه ای واقع در طبقه بالا جمع می شد .
  4. و بالاخره اگر شعله چراغ را پایین بکشید و شیر را به آرامی و با حرارت ملایم بجوشانید ، احتمال سررفتن آنان بسیار کم می شود .
  • تشخیص شیرخالص …
  1. یک سوزن خیاطی پاکیزه را که از هرگونه چربی و دیگر آلودگی ها پاک شده است ، به طور عمودی در شیر فرو برده سپس بیرون بکشد . اگر نقطه ای از شیر در نوک سوزن باقی ماند ، شیرخالص است در غیر اینصورت اگر چیزی باقی نماند و به سرعت چکید ، آب قاطی دارد .
  2. استکان را تا نیمه از شیر پرکنید . یک قطره “تنتورید” در آن بریزید ، هرگاه رنگ آبی به خود گرفت ، شیر شما ناخالص است در غیر اینصورت خالص است .
  3. مقداری از شیر را بگذارید تا سرشیر ببندد . همین که سرشیر گرفت ، آن را از روی شیر بردارید ، اگر سرشیر به شیر چسبیده باشد ، شیر خالص است ولی اگر با آرامی جدا شود ، شیر آب دارد .
  • مشخصه شیر خوب …
  1. شیر طبیعی دارای طعم شیرینی خاصی است . شیر خوب از لحاظ رنگ سفید مایل به زرد است نه مایل به آبی .
  2. در اندک مدتی ، لایه ای از خامه روی آن تشکیل می شود و هرگاه ظرف حاوی شیر را تکان بدهید رنگ سفیدی از خود در اطراف ظرف باقی می گذارد که پس از مدت کمی دوباره جذب شیر می شود .
  3. شیر خوب هنگام جوشاندن ته نمی گیرد ، پس اگر ته گرفت نشانه آن است نشاسته قاطی دارد . البته منظور ما از ته گرفتن حالت طبیعی آن نیست . زیرا اگر شیر را بجوشانیم ته ظرف یک لایه نازک تشکیل می شود که سفید رنگ بوده دانه دانه است و این به خاطر کلسیم در شیر است . چنین لایه ای هیچ اشکالی ندارد ولی اگر شیر را جوشاندیم و به موقع از روی چراغ برداشتیم و مشاهده کردیم که ته ظرف ، لایه ای زرد رنگ مایل به قهوه ای تشکیل شده ، در این صورت شیرخالص نیست و احتمالا نشاسته به آن افزوده شده است .
  4. برای اطمینان گرفتن از بابت قاطی داشتن نشاسته می توان از تنتورید کمک گرفت . به این معنی که شیر را می جوشانیم ، پس از آنکه سرد شد چند قطره تنطورید در نعلبکی کوچکی که شیر در آن ریخته شده می چکانیم ، اگر شیر حاوی نشاسته باشد آبی رنگ خواهد شد .
  • اگر شیر بسوزد …
  1. اگر شیر روی چراغ ماند و ته گرفت و سوخت ، برای از بین بردن طعم سوختگی از شیر ، ظرف را درون آب سرد بگذارید و به اندازه یک نوک انگشت ، یعنی در حدود یک هشتم یک قاشق چایخوری یا مربا خوری نمک درون شیر بریزید ، طعم و بوی سوختگی برطرف خواهد شد .
  2. مقدار کمی شکر درون شیر بریزید ، ولی بهم نزنید . این کار به جلوگیری از سوختن شیر کمک خواهد کرد .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .