نیمه مشابه یا نیمه مکمل ؟

نیمه مشابه یا نیمه مکمل ؟

ازدواج فقط پیوند دو نفر با یکدیگر نیست . ازدواج یعنی گره خوردن با فرهنگ ها ، ارزش ها ، اخلاقیات ، روحیات و آداب و رسوم متفاوت . آنچه ازدواج را به سمت جاده خوشبختی سوق می دهد ، همتایی طرفین در امور متفاوت زندگی است . همتایی و شباهت میان زن و مرد باعث کمرنگ شدن تفاوت ها و پررنگ شدن شباهت هایشان می شود . اما فکر می کنید این شباهت ها در چه زمینه هایی باید باشد .

  • همتایی در اعتقادات .

مردی از پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) پرسید(وسائل ، ج 7 ، ص 51) ؛ با چه کسی ازدواج کنیم ؟ . ایشان فرمودند ؛ کفوها ، هم سان ها و هم شان ها . مرد دوباره پرسید ؛ کفوها چه کسانی هستند ؟ حضرت فرمودند ؛ مومنان کفو  و همشان هم اند . منظور از همتایی در اعتقادات زن و مرد این است که دو طرف بایستی در میزان دینداری ، نوع نگاه به مسائل دینی ، سخت گیری ، وسواس یا اعتدال در امور دینی و … متناسب باشند‌ . همتایی در امور مذهبی و دینی از مهمترین همتایی ها و تناسبات محسوب می شود ، زیرا زن و مرد ممکن است با تحمل سختی بتوانند با عدم همتایی در مسائل دیگر کنار بیایند اما نمی توانند عدم همتایی مذهبی شان را تحمل نمایند .

  • همتایی در اخلاق .

همتایی زن و مرد در امور اخلاقی نیز برای رسیدن به سعادت در زندگی زناشویی لازم و ضروریست . پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود ؛ “با کسى که اخلاق و دینش مورد پسند است ، ازدواج کنید . اگر چنین نکنید ، فتنه و فساد بزرگى در زمین به وجود خواهد آمد” .

فردى از امام رضا( علیه السلام) سؤال کرد ؛ براى دخترم خواستگارى آمده که بد اخلاق است . آیا دخترم را به او بدهم ؟ حضرت فرموند ؛ “اگر بد اخلاق است ، دخترت را به او نده”

زندگى مشترک زناشویى ، داراى فراز و نشیب هایى است که برخورد صحیح با آن ها نیاز به روحیه اى قوى و اخلاقى پسندیده دارد . زن و مرد اگر از این مزیّت بهره اى نداشته باشند ، نمى توانند با تفاهم و همیارى متقابل ، بر مشکلات زندگى چیره شده ، بار سنگین آن را به مقصد برسانند .

  • همتایی ادراکی .

همتایی ادراکی در دو سطح معنا می یابد .

  1. سطح اول و مهمتر تناسب دختر و پسر در میزان فهم و شعور است .
  2. و سطح دوم تناسب آن دو در مدرک تحصیلی است .

بیشتر کارشناسان بر این باورند که همتایی تحصیلی در ازدواج یعنی اینکه یا دختر و پسر مدرک تحصیلی یکسان داشته باشند یا تحصیلات دختر یک مرحله پایین‌تر از پسر باشد .

  • تناسب در زیبایی .

همه انسان ها به زیبایی علاقه دارند و همیشه به دنبال آن هستند . حتی در انتخاب همسر هم دوست دارند زیباترین ها نصیبشان شود . ولی باید به تناسب دختر و پسر در این زمینه نیز توجه نمود . زیبایی بیش از حد یکی از طرفین باعث مشکلاتی چون برتری جویی وی و تحقیر فرد مقابل می شود .

  • تناسب خانوادگی .

ازدواج با یک فرد به معنای پیوند با وی به تنهایی نیست بلکه به معنای پیوند با او و خانواده اش است . به همین دلیل علاوه بر تناسب و همتایی طرفین در امور مختلف ، تناسب خانواده ها نیز حائز اهمیت است . خانواده ها باید در اموری چون امور اعتقادی و دینی ، امور فرهنگی ، اجتماعی ، اخلاقی ، اقتصادی و … با یکدیگر تناسب داشته باشند .

  • تناسب سنی .

نکته ای که در این تناسب مهم و جالب به نظر می رسد این است که تناسب سنی به معنای یکسانی سن دختر و پسر نیست . بلکه بالعکس به معنای تفاوت سنی آنهاست . دختر و پسر به دلیل تفاوت چند ساله ای که در بلوغ جسمی و جنسی شان وجود دارد باید در ازدواج حدود 4 تا 6 سال با یکدیگر تفاوت سنی داشته باشند تا هم قادر به درک یکدیگر باشند و هم بتوانند نیازهای یکدیگر را برآورده نمایند .

  • تناسب در نگرش و طرز تفکر .

معمولا افراد متناسب با فرهنگ ، سطح تحصیلات ، سن و … دارای طرز فکر و اندیشه ای خاص خود می باشند . مشابه بودن در نوع تفکر به معنای همسطح بودن و یکسانی در نوع جهان بینی ، فهم و ادراک زن و مرد نسبت به مسائل مختلف فردی ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی است . این تناسب به زن و مرد نشان می دهد تا با وجود تفاوت هایشان ، به هم نزدیک شده و یکدیگر را درک کنند و جهان را از دریچه چشم دیگری ببینند .

  • تناسب در نگرش و عمل سیاسی .

برای موفقیت در ازدواج نه تنها باید زن و مرد در نوع نگاه به مسائل سیاسی ، عملکردهای سیاسی ، طرفداری یا عضویت در حزبی خاص به هم نزدیک باشند ؛ بلکه خانواده هایشان نیز باید در این زمینه تناسب داشته باشند .

  • تناسب فرهنگی .

فرهنگ به معنای مجموعه آداب و رسوم ، سنت ها ، اخلاقیات ، مراسم ها و … یک قوم و ملت است . از آنجا که فرهنگ ها با هم متفاوت هستند ، بایدها و نبایدهای آنها نیز با هم فرق می کند . به همین دلیل لازم است که هم دختر و پسر و هم خانواده هایشان در این امور تناسب داشته باشند تا به دلیل تفاوت های فاحش فرهنگی در زندگی مشترکشان دچار مشکل نشوند .

  • تناسب مالی .

تناسب مالی به معنای هم سطح بودن وضعیت مالی و اقتصادی دختر و پسر و خانواده هایشان است . تفاوت بسیار دختر و پسر در این زمینه نیز مشکلاتی چون تحقیر شدن ، زیر منت بودن و … را برای افراد به بار می آورد .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .