وسایل تزیین کیک ، شیرینی و میوه (قسمت اول)

وسایل تزیین کیک ، شیرینی و میوه (قسمت اول)

تزیین بعنوان یک شاخه آشپزی و با زیر مجموعه هایی همانند سفره آرایی ، میوه آرایی ، سبزی آرایی ، تزیین شیرینی جات و … بستگی به وسایلی دارد که مورد استفاده قرار می دهید . در واقع انتخاب صحیح و روش درست استفاده از وسایل تزیین کیک ، شیرینی ، میوه ، سبزی و … ، از اصول اساسی و مهم برای تزیین به شمار می رود . برای کسب نتیجه عالی شما می بایست ابتدا شناخت کافی روی وسایل مورد نیاز داشته باشید و این طرز تفکر غلط را که از وسایل ارزان برای این کار استفاده کنید نداشته باشید زیرا هر وسیله ارزانی به زودی خراب می شود (ممکن است کند شود یا زنگ بزند) و کیفیت کار شما پایین می آید .
در ضمن لازم نیست که تمامی انواع این وسایل را بخرید و نتوانید از آن ها استفاده کنید ، بنابراین بهترین وسیله ای را که قادر به خرید آن هستید و موارد مصرف آن زیاد می باشد خریداری کنید . ما در این مطلب به توضیح انواع ابزار مناسب و روش استفاده از آن ها خواهیم پرداخت . بعنوان مثال در این قسمت ، اطلاعات گران بهاء در زمینه ی انواع چاقوها برای مصارف مختلف ، از چاقوی برش گلبرگ ها گرفته تا چاقوی خرد کردن سبزی های معطر و یا شیاردار کردن قارچ و برش های حلقوی خیار ، در اختیار شما قرار می گیرد . همچنین در قسمت بعدی ابزارهای اختصاصی موجود برای برش های ظریف و جذاب به اشکال مختلف ، برای خرد کردن ژله ها و گوشت ها یا تزیینات متنوع شیرینی ، وسیله ی برش حلقوی هندوانه و خربزه ، پوست من لیمو و … همگی به تفصیل توضیح داده می شوند .

  • چاقوها .

برای هر کار در آشپزی ، اولین و لازم ترین وسیله یک چاقوی خوب است . شما ممکن است برای یک چاقوی خوب پول بیشتری بدهید اما مطمئین هستید که مدت زیادی برای شما کار می کند . انتخاب یک چاقوی خوب و مطمئن ممکن است وقت زیادی بگیرد ولی اگر بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید ارزش دارد . دسته چاقو نیز به اندازه تیغه چاقو اهمیت دارد که باید هنگام انتخاب چاقو به آن نیز توجه داشته باشید . سعی کنید چاقویی را انتخاب کنید که هنگام کار کردن ، دسته آن شما را اذیت نکند .
ترکیب مواد دسته ی چاقو باید چوب بلسان یا پلاستیک با کیفیت بالا و یا مخلوط چوب و پلاستیک باشد . همچنین دسته چاقو باید برامدگی کامل داشته باشد (تیغه داخل دسته از پشت و جلو نمایان باشد) .

Sofrearaee2

چهار نوع تیغه چاقو وجود دارد .

  1. کاربن استیل ، این تیغه زود زنگ می زند اما تیز می باشد .
  2. استینلس استیل (ضد زنگ) که تیز کردن این تیغه بسیار مشکل می باشد و مقاوم در برابر زنگ زدگی است .
  3. استینلس استیل کاربن دار که خاصیت مثبت هر دو نوع تیغه ی بالا را دارد . یعنی هم تیز و هم ضد زنگ می باشد .
  4. استینلس استیل با کیفیت عالی که نمی توان این تیغه را تیز کرد .

چاقو برای تمام مصارف باید تیز باشد و اینکه چاقوهای تیز خطرناک هستند یک تصور نادرست می باشد . درواقع استفاده از چاقوهای کُند بیشتر باعث صدمات و جراحات می شود چراکه شما هنگام خرد کردن فشار بیشتری به آن وارد می کنید که در نتیجه باعث لغزش چاقو و بریدن دست می شود . متداول ترین روش تیز کردن چاقو استفاده از چاقو تیز کن می باشد . هنگام تیز کردن دقت کنید که تمام طول تیغه را تیز کنید و از تیز کردن بخشی از آن خودداری کنید . این کار با تمرین آسان می شود . در پایان توصیه می شود که برای خرد کردن از تخته چوبی استفاده کنید و تخته های پلاستیکی و یا سطوح طبقه ای را مورد استفاده قرار ندهید ، زیرا در این صورت هم تخته و هم تیغه ی کارد شما خراب می شود .

Sofrearaee1

دو نوع چاقو برای آشپزی و کار در آشپزخانه بسیار لازم و ضروری می باشد .

  • چاقوی کوچک آشپزخانه .
  • چاقوی فرانسوی که طول تیغه ی آن بین 20 الی 30 سانتی متر می باشد .

 و انواع دیگر چاقو هایی که مورد استفاده قرار میگیرند در زیر آمده است .

  • چاقو با تیغه پهن برای صاف کردن سطوح و بلند کردن آن ها .
  • چاقوی حکاکی مخصوص قاش کردن(قطعه قطعه کردن) و نقش انداختن .
  • چاقوی شیار دار مخصوص خط انداختن و شیار دار کردن .
  • چاقوی دندانه دار برای برش های زیگزاگی .
  • پوست کن .
  • چاقوی برش منحنی .
  • چاقوی مخصوص برش نان .

ابزار بالا از وسایل دیگری هستند که مورد استفاده قرار می گیرند .

توجه : ما در این مطالب و مطالب آموزشی خود سعی بر استفاده از ساده ترین وسایل و ابزار آلات تزیین کیک ، شیرینی ، میوه و سبزی خواهیم داشت تا همگان امکان استفاده از وسایل و ابزار را داشته باشند .

منبع : دنیای هنر سبزی آرایی .تألیف فریده جهانگیری .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .