پنج خان ازدواج

پنج خان ازدواج

به طور طبیعی زنان و مردان بسیار متفاوت هستند ؛ گویی که هر کدام از سیاره ی جداگانه ای آمده اند ، پس چگونه می توانند شادمانه در کنار یکدیگر زندگی کنند ؟! آیا یک زوج می توانند خیلی با هم صمیمی باشند ؟ آیا این صمیمیت می تواند باعث جدایی زوج ها شود ؟ شواهد علمی جدید نشان می دهد که این اتفاق ممکن است بیافتد اگر زوج ها مراحل تغییر در ازدواج را درک نکنند ، جدایی بوجود می آید . علاوه بر این می توان به سادگی زمان جدایی را پیش بینی کرد ، زیرا مغز انسان در دوران تأهل سیری طبیعی را طی می کند . اگر زوج ها قادر به درک و کنترل این تغییرات شوند ، رابطه شان شکوفا شده و سالم می مانند . اما اگر این تغییرات را درک و کنترل نکنند جدایی حتمی است .

  • مرحله اول : عشق

هنگامی که زن و شوهر آینده با یکدیگر آشنا می شوند و از هم خوششان می آید ، مغز عاشق می شود . در این مرحله بدن ماده ای به نام فیرموتر تولید می کند و هنگامی که زن و مرد به یکدیگر نگاه می کنند ، احساس می کنند طنابی نامرئی در بینشان بوجود آمده و یک روح هستند در دو بدن . البته هورمون اُکسی توسین که به هورمون پیوند دهنده معروف است نقش مهمی بازی می کند . این همان هورمونی است که در بدن مادر بعد از تولد کودک ترشح می شود و پیوند محکمی را بین مادر و فرزند بوجود می آورد ؛ به همان شکل اُکسی توسین پیوند محکمی را بین دو فرد عاشق بوجود می آورد . اُکسی توسین باعث می شود که فرد به رفتارهای آزاردهنده ی طرف مقابل خود توجه نکند ، درست مثل مادری که هرگز از گریه ی نیمه شب نوزادش و یا خراشیده شدن صورتش توسط ناخن ها ی او ، عصبانی و ناراحت نمی شود . اما این مرحله تمام می شود و مرحله ی جدیدی در رابطه شروع می شود .

  • مرحله دوم : از خواب و خیال درآمدن

از چند ماه تا یکسال بعد از ازدواج هورمون ها و محیط شیمیایی مغز شروع به تغییر می کند . قسمت منطق و تفکر مغز متوجه ضعف ها در طرف مقابل می شود ؛ در این هنگام است که زن یا شوهر به سادگی از رفتارهای همسر خود ناراحت می شوند . اگر زوجین در مرحله ی اول ازدواج کرده باشند ، در مرحله ی دوم به دُرُستی ازدواج خود شک می کنند . این داستان آشناست ، شوهر روی کاناپه دراز کشیده و مشغول تماشای برنامه ی تلویزیونی مورد علاقه اش است ، زن عصبانی می شود چون شوهرش مشغول تماشای تلویزیون است و توجهی را که قبلاً به وی داشت ، دیگر ندارد . زن احساس می کند مورد قبول قرار نگرفته است . مخصوصاً به این دلیل که شوهرش حتی دیگر مثل سابق با وی صحبت نمی کند . از طرف دیگر مرد هم خوشحال نیست و درک نمی کند که چرا همسرش در مورد چیزهای کوچک از وی انتقاد می کند ، آن ها چندین سال با هم زندگی کرده اند و ممکن است فرزندی هم داشته باشند ، پس شوهر با خودش فکر می کند که زنش دیگر چه می خواهد ، او احساس می کند که در جایی مشکل دارد ، اما نمی داند چگونه آن را درست کند . کم کم محیط شیمیایی مغز تغییر می کند ، در این مرحله زوجین به راحتی درک می کنند که در ازدواجشان به مشکل برخورده اند و فکر می کنند که این آدمی نیست که با او ازدواج کرده اند . به خاطر داشته باشید که این مرحله عادی است و ناامیدی باعث تغییرات شیمیایی در بدن می شود . همچنین ای مرحله ضروری است ، برای کمک به دو مغز متفاوت که بتوانند سال ها در کنار هم زندگی کنند .

  • مرحله سوم : منازعه و کشمکش

زن و شوهر هایی که مرحله ی دوم را تجربه کرده اند ، معمولاً پا به مرحله ی سوم می گذارند و منازعه و کشمکش شروع می شود . برای مقابله با احساس نا امیدی ، طرفین سعی می کنند تا همسر خود را به مرحله ی اول برگردانند ولی تلاش آن ها بیهوده است . زن و شوهر با استفاده از روش های متفاوتی فکر ، عمل و رفتار می کنند . این مرحله ی دردناکی از زندگی زناشویی است . زوج هایی که گرفتار منازعه و کشمکش می شوند باید دریابند که تفاوت مغز و تفکرشان حقیقتی کلیدی است .  برای یک ازدواج طولانی و شاد آن ها باید همیشه همسرشان را همانطور که هست قبول داشته باشند و به یاد داشته باشند که آن ها دو روح هستند در دو بدن . بعد از اینکه عشق میان همسران ضعیف تر شد شوهر ، خواهان فعالیت های مستقل بیشتری می شود و زن می خواهد ارتباط بیشتری با دوستان همجنس خود داشته باشد . طرفین باید به یاد داشته باشند ، بسیاری از ازدواج ها که بعد از 7 یا 8 سال زندگی به طلاق منجر می شود به این دلیل است که زن یا شوهر سعی دارند که همسر خود را تغییر دهند اما طبیعت هیچ گاه ما را به عقب بر نمیگرداند و ما همیشه به جلو می رویم . مرحله ی جدیدی از ازدواج منتظر زوج هاست که برای رسیدن به آن باید به خود بیایند و بیدار شوند .

  • مرحله چهارم : آگاهی و بیداری

در دوره های عشق ، از خواب و خیال درآمدن و کشمکش و منازعه ، زن و شوهر خیلی به هم نزدیک می شوند ؛ در حقیقت آن ها به قدری به هم نزدیک می شوند که توجهی به فردیت شریکشان نمی کنند . ممکن است شوهر احساس کند که نیاز های عاطفی همسرش و یا حتی توجه وی به کارهای خانه هدر دادن وقت است ، از طرف دیگر ممکن است زن بر این باور باشد که عادت ها ، سرگرمی ها ، توجه به کار و نیاز همسرش به استقلال ، همه و همه کارهای خودخواهانه ای هستند و برای زندگی مشترکشان خطرناک می باشند . در مرحله ی چهارم زوج ها بیدار می شوند ، آن ها متوجه می شوند که بسیار به هم نزدیک بوده اند اما به شیوه ای نادرست و اکنون باید از لحاظ روانی و رفتاری از هم جدا شوند . برای مثال شوهر تصمیم می گیرد هنگامی که همسرش کاری می کند که باعث عصبانیت وی می شود ، چه بگوید و زن نیز تصمیم می گیرد بجای رفتن به مهمانی در خانه بماند و … .

  • مرحله پنجم : ازدواج پایدار

اگر در روش های ارتباطی زن و شوهر توازن بوجود بیاید ، یک ازدواج موفق حاصل شده است . کشمکش و منازعه از بین می رود و روابط متقابل بین زن و شوهر بوجود می آید . آن ها هم زمان می توانند هم صمیمی باشند هم مستقل . به این علت است که به این رابطه متوازن می گویند . زوج ها با هم زندگی می کنند ، نه به این علت که آدم هایی شبیه به هم شوند بلکه به این علت که یاد بگیرند متفاوت در کنار هم زندگی کنند .

منبع : فقط عروس و داماد ها بخوانند ، محمد رضا قربان زاده .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .