چرا مربای شما خراب می شود ؟!!

چرا مربای شما خراب می شود ؟!!
  • چرا مربا جا نیمی افتد ؟!!

شاید برایتان پیش آمده باشد که در پاره ای از مواقع ، مربای شما هرقدر که جوشانده شود ، باز رقیق و آبکی باقی مانده و به اصطلاح جا نمی افتد . آیا می دانید چرا ؟!! به دو دلیلی ممکن است مربا به این صورت درآید ؛

  1. اول اینکه امکان دارد میوه ای که برای این منظور انتخاب کرده اید بیش از اندازه رسیده باشد .
  2. دوم اینکه در هر صورت میوه و آب باید آرام آرام به درجه جوش برسد تا تمام “پکتین” یا ماده ژلاتینی و اسید موجود در میوه در آب حل شود و سپس شکر به آن اضافه کنید .

حال ببینیم اگر مربا به این صورت درآید می بایست چه کار کنیم ؟!! ساده ترین راه آن است که مربا را دوباره بجوشانید و در ازای هرنیم کیلو مربا و آب ، نصف یک لیمو ترش تازه به آن اضافه نمایید . در صورتی که مربا شما بیش از اندازه غلیظ شده ، عاقلانه نیست که با افزودن آب ، مربا را رقیق کنید ، زیرا کپک خواهد زد . از مربای سفت شده می توان برای تهیه تارت هلو ، پودینگ ها و نظایر آن استفاده کرد . برای این منظور هربار قبل از مصرف مقدار لازم از مربا را برداشته آن را با آب رقیق کنید و درون تارت ، کیک و هرشیرینی دیگری که مایلید بریزید .

برای حصول اطمینان از به قوام آمدن مربا و بعبارتی جا افتادن آن می توانید از دو آزمایش زیر استفاده کنید ؛

  1. مقداری از مربای در حال جوش را بر داشته تا کمی سرد شود . سسپس مقداری از آن را در وسط دو انگشت خود گرفته و انگشت ها را باز کنید . اگر مربای شما بصورت نخ کشیده شد قوام آمده است .
  2. قطره ای از مربا را داخل کمی آب سرد بیندازید اگر در ته ظرف رفت و باز نشد قوام آمده است .
  • چرا مربا شکرک می زند ؟!!

وقتی مربا بیش از اندازه در زمان طبخ بجوشد و یا در حین پختن برای جبران کمبود شیرینی بدان شکر افزوده شود و یا اینکه از نوع مرباهایی باشد که میوه ی آن فاقد اسید باشد (میوه های شیرین) مانند انجیر احتمالا مربای شما شکرک خواهد زد . شکرک زدن، نشانه فساد یا پایین بودن کیفیت مربا نیست و می توانیم بدون کوچک ترین دغدغه‌ای نسبت به سلامت چنین محصولاتی ، آنها را با خیال راحت مصرف کنیم . بهتر است بدانید اگر میزان قند اینورت (قندهای تغییر شکا یافته) و اسیدیته مرباها تنظیم باشد ، جلوی شکرک زدن آنها گرفته می‌شود . پس اگر قصد تهیه مربای خانگی داشته باشید و بخواهید جلوی شکرک زدن آن را هم بگیرید ، باید دو نکته را مد نظر قرار دهید ؛

  1. اول اینکه قند اینورت در اثر اضافه کردن مقداری شکر به میوه‌های ترش برای تهیه مربا از آنها و خود به‌ خود تشکیل می شود و جلوی شکرک زدن مربا را می‌گیرد .
  2. نکته دوم هم درباره تهیه مربا از میوه‌های شیرین است ؛ در روند تهیه این نوع مرباها ، باید حدود یک الی دو قاشق غذاخوری سرکه یا آبلیمو در طول زمان پخت اضافه کرد تا قندهای اینورت برای پیشگیری از شکرک زدن مربای میوه های شیرین تشکیل شود .
  • چرا مربا کپک می زند ؟!!

یکی از دلایل کپک زدن مربا آن است که کاملا پخته نشده است و با آزمایش بالا می توانید درمورد پخته شدن مربا اطمینان حاصل کنید . اگر مربای شما کپک زده است ، یک لایه از روی آن را با قاشق بردارید بقیه مربا را دوباره بپزید ، در این صورت دیگر کپک نمی زند . لازم بذکر است برای اینکه مربای شما کپک نزند در آخرین مرحله ی پخت یک الی 2 قاشق غذا خوری آبلیمو به آن اضافه کنید و مطمئن باشید که مربایتان کپک نمی زند .

  • چرا مربا خوش رنگ نمی شود ؟!!

نکته دیگری که در مورد انواع مرباها وجود دارد ، تیره شدن رنگ میوه ها بعد از تبدیل آنها به مربا یا حتی بعد از نگهداری از این محصولات برای چند ماه است . این تغییر رنگ و تیرگی هم طبیعی است . زمانی که میوه ها برش می خورند ، رنگدانه های موجود در آنها هم پاره می شوند و در معرض نور و اکسیژن قرار می گیرند . اکسیژن موجود در هوا می تواند باعث تغییر رنگ آنتوسیانین ها ، کاروتنوئیدها و دیگر رنگدانه های موجود در میوه ها و سبزی ها شود و به نوعی ، اکسیده شدن آنها را در پی داشته باشد . حال هر میزان که میوه های برش خورده بیشتر در معرض هوا ، نور و حرارت قرار گیرند ، امکان تغییر رنگ آنها هم بیشتر خواهد بود و نمی توانیم از این تغییر رنگ جلوگیری کنیم . البته رعایت چند زاهکار در این زمینه می تواند مفید باشد ؛

  1. می‌توان برای جلوگیری از تیره شدن بیش از حد مربای میوه‌ها ، آنها را داخل ظرفی دربسته و در محلی کاملا خشک و خنک و دور از تابش نور مانند یخچال نگهداری کرد . گذاشتن مربا در یخچال باعث می شود رنگ آن بیش از حد تیره نشود .
  2. هرچه ظرف نگهداری از مربا تیره تر باشد ، احتمال نفوذ نور به ترکیب ها و تیره شدن رنگ آن در اثر ماندگاری طولانی مدت هم کاهش پیدا می کند .
  3. برای خوش رنگ شدن مرباهایی نظیر هویج ، پوست هندوانه ، به ، سیب و … می توانید به آن کمی زعفران اضافه کنید . زعفران علاوه بر خوشرنگ کردن مربا ، عطر و بوی بسیار خوبی به مربای شما خواهد داد .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .