معیارهای انتخاب تالار عروسی

یکی از مهمترین و اصلی ترین بخش های برنامه ریزی مربوط به برگزاری مراسم عروسی ، انتخاب تالار ، هتل تالار ، باغ تالار و یا باغسرای محل برگزاری مراسم است . حداقل شش ماه قبل از تاریخ برگزاری مراسم عروسی می بایست نسبت به انتخاب تالار اقدام کنید. برای انتخاب تالار یا باغ ، باید نکات زیادی را در نظر بگیرید و معیارهای متفاوتی را در ذهن داشته باشید .

در اینجا به بررسی برخی از مهمترین معیارها برای انتخاب تالار یا باغ مناسب و خوب جهت برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم عروسی می پردازیم .

  • موقعیت و دسترسی شهری سالن پذیرایی :

تالار محل برگزاری مراسم عروسی شما می بایست از نظر موقعیت جغرافیایی و دسترسی شهری ، وضعیت مناسبی داشته باشد . شاید مهمترین موضوع در انتخاب تالار عروسی همین باشد . چرا که تمامی مهمانان شما در شب مراسم باید این مسیر را طی کنند و چنانچه دسترسی به محل برگزاری مراسم عروسی شما بنا به دلایلی همچون ترافیک زیاد و دوری مسافت و یا واقع شدن در نقاط دوری از خارج شهر ، مشکل باشد باعث کلافه شدن و خستگی مهمانان خواهد شد . نکته دیگری که باید از لحاظ موقعیت و دسترسی شهری تالار مد نظر قرار دهید این است که تالار یا باغ محل برگزاری مراسم تا حد امکان در نزدیکی آرایشگاه عروس و آتلیه عکاسی مد نظر شما قرار داشته باشد . چرا که خود شما هم می بایست در روز برگزاری مراسم مسیر ختم شده به آرایشگاه ، آتلیه و تالار را طی کنید و چنانچه این اماکن از هم دور باشند ممکن است در برنامه ریزی و زمان بندی شما اختلال ایجاد کند و هیچ چیز بدتر از عقب افتادن امور و از دست رفتن زمان در شب برگزاری مراسم نیست که چه بسا باعث دیر رسیدن شما به مراسم خودتان شود و اینکه عروس و داماد هنگام شام به جشن خود برسند مسلما بدترین خاطره ی مهمترین شب زندگیتان خواهد بود . نکته ی آخر در این مقوله این است که حتما زمانی را به همراهی مدیریت تالار برای مشخص نمودن بهترین مسیر عزیمت مدعوین به تالار مشخص نمایید و کروکی ای ساده از آن ترسیم نمایید .

  • نوع سالن پذیرایی :

یکی دیگر از معیارهایی که می بایست بررسی شود نوع تالار پذیرایی می باشد که رابطه مستقیم با زمان و فصل برگزاری مراسم شما دارد . چنانچه مراسم شما در روزهایی مثل اواسط و یا اواخر فصل بهار و یا فصل تابستان می باشد ، شاید باغ تالارها و باغ سراها برحسب امکاناتشان بهترین گزینه محسوب شوند و نیز در صورتی که مراسم شما در فصول پاییز ، زمستان و روزهای ابتدایی فصل بهار برنامه ریزی شده است گزینه ی تالارها و دیگر سالن های پذیرایی سرپوشیده همانند هتل تالارها مسلما بهترین گزینه خواهد بود . در هر حال انتخاب نوع تالار پذیرایی برحسب تالار ، باغ تالار ، هتل تالار و باغسرا بسته به سلیقه و توجه به ذائقه مدعوین دارد .

  • ظرفیت سالن پذیرایی :

وسعت تالار یا باغ محل برگزاری مراسم عروسی رابطه ای مستقیم با تعداد مهمانان دارد . بعبارت دیگر شما می بایست تالار یا باغی متناسب با تعداد مهمانانتان رزرو کنید و چنانچه تعداد کمی مهمان دارید ، سالن های بزرگ و وسیع برای برگزاری مراسم عروسی شما مناسب نیستند چرا که مهمانان شما در آن پراکنده می شوند و مراسم شما خلوت و سرد به نظر می رسد . بنابراین در صورتی که تعداد مهمانان شما کم هستند ، یک سالن کوچکتر را برای پذیرایی در نظر بگیرید . در ضمن به بیشتر شدن تعداد مدعوین در روز آخر و ساعات پایانی هم بیاندیشید و درهر صورت ، از مسئول تالار یا باغ مد نظر خود سوال کنید که در صورت لزوم صندلی اضافه برای پذیرایی از مهمانان مازاد دارند یا خیر؟!!

  • مشخصات سازه ای سالن های پذیرایی :

سقف تالار پذیرایی که شما انتخاب میکنید می بایست بلند باشد . سالن های با سقف کوتاه دلگیر هستند و معمولا بدلیل کوتاهی از لحاظ نورپردازی نیز ضعیف می باشند در نتیجه مهمانان در این نوع سالن ها راحت نبوده و احساس خفگی خواهند کرد. سقف تالار از نکاتی است که حتما باید در هنگام انتخاب تالار محل برگزاری عروسی ، به آن دقت کنید . یکی دیگر از مشخصات سازه ای تالار که نسبتا از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است وجود و یا عدم وجود ستون های متوالی و بیش از اندازه در تالار پذیرایی مد نظر شما است چراکه وجود ستون های زیاد و متوالی گاها و بسته به نوع معماری سالن باعث تفکیک بیش از حد مدعوین از هم و پراکندگی و در نهایت سردی محفل شما خواهد شد . همچنین محل قرار گرفتن گروه موسیقی و و نیز جایگاه حضور عروس و داماد در حین برگزاری مراسم از دیگر نکته هایی است که می بایست در هنگام انتخاب تالار بدان دقت شود .

  • پارکینگ سالن پذیرایی :

پارکینگ یکی از مهمترین امکاناتی است که باید به آن توجه کنید . تالار پذیرایی یا باغی که مراسم عروسی خود را در آن برگزار می کنید حتما باید مجهز به پارکینگ برای اتومبیل های مدعوین شما باشد . قطعا بیشتر مهمانان شما با اتومبیل شخصی خود به مراسم شما می آیند و علاقه ندارند مدت زیادی را در خیابان های اطراف به دنبال محلی برای پارک اتومبیل خود بگردند و در نهایت نگران امنیت آن باشند . خصوصا اگر ساکن شهرهای بزرگ و شلوغی مثل تهران ، مشهد ، اصفهان و … هستید حتما به این ویژگی توجه نمایید .

  • روکش صندلی ها و رومیزی های سالن پذیرایی :

در هنگام انتخاب تالار یا باغ ، به رنگ و جنس روکش ها و رومیزی ها توجه کنید . در ضمن حتما به مدیر تالار تاکید کنید که برای مهمانی شما ، روکش ها و رومیزی ها می بایست تمیز باشند و حتی الامکان روز قبل شسته شده باشند و روی این موضوع پافشاری کنید تا متوجه حساسیت شما بشوند . در غیر این صورت ممکن است در روز عروسی شما ، برخی از مهمانان شاهد روکش های صندلی و رومیزی هایی باشند که با انواع و اقسام نوشیدنی ها ، لک شده اند .

  • میز شام عروس و داماد :

معمولا تمامی تالار های پذیرایی ، میزی مجزا را برای صرف شام عروس و داماد در نظر می گیرند و آن را با گل ، شمع و … تزئین می کنند . برخی از تالارها هزینه ی این میز را جداگانه محاسبه می کنند و برخی نیز بعنوان هدیه آن را در نظر می گیرند. به طور کلی اگر از نظر هزینه مشکلی نداشته باشید ، تزیین اختصاصی این میز ایده خوب و خاطره انگیز است و می تواند نمایی رمانتیک و رویایی به مجلس شما بدهد . ضمن اینکه در عکس و فیلم عروسی شما نیز ماندگار خواهد شد .

  • امکانات سالن پذیرایی :

سرویس های بهداشتی را فراموش نکنید . خصوصا اگر عروسی شما در فصل های سرد سال برگزار می گردد حتما بررسی کنید که اولا سرویس های بهداشتی کافی در تالار وجود داشته باشند و دوما از نظافت و تمیزی سرویس های بهداشتی اطمینان حاصل کنید ، همچنین نکته ی سومی که در این باب باید مد نظر قرار گیرد محل سرویس ها و مسافت آن ها تا جایگاه حضور مهمانان است که از موارد خیلی مهم محسوب می شود . امکانات دیگری مثل محل بازی کودکان ، اتاق پرو بانوان ، اینترنت بی سیم ، وجود آژانس مسافربری درون شهری در خود تالار و یا نزدیکی تالار ، نورآرایی مناسب ، وجود سیستم های صوتی مناسب و کافی ، ویدئو پروجکشن و یا ال سی دی ، وجود آسانسور در صورت نیاز و … نیز از دیگر نکاتی هستند که می بایست به آنها توجه کرد.

  • هزینه های سالن پذیرایی :

برای برگزاری مراسم خود بودجه ای تعیین کنید و به آن پایبند باشید . هزینه های یک تالار عروسی به طور معمول شامل موارد زیر می شود .
هزینه ورودی که یک رقم ثابت بدون در نظر گرفتن تعداد مهمانان است .
هزینه غذا و پذیرایی که معمولا به ازای هر نفر محاسبه می شود و بستگی به تعداد مهمانان ، انواع غذا ، نوشیدنی ، پیش غذا و … دارد .
هزینه گروه موسیقی و سرگرمی ، در این زمینه شما درمواردی ملزم به استفاده از گروه های موسیقی و سرگرمی خود تالار هستید و نیز در صورت عدم استفاده از این گروه ها هزینه ی آن ها از شما اخذ خواهد شد و در مواردی نیز انتخاب و گزینش گروه های موسیقی ، سرگرمی و یا هر دو به عهده شما می باشد و شما می توانید از گروه های موسیقی و سرگرمی مجازی که با دیگر تالارها کار می کنند استفاده کنید و هزینه ی های آن را شخصا پرداخت نمایید .
هزینه خدمات ، که معمولا درصدی از مجموع هزینه هاست که به کل هزینه ها اضافه می شود .
هزینه مالیات برارزش افزوده و عوارض که طبق قانون پرداخت آن بر عهده شماست و بر طبق میزان درصدی از مبلغ نهایی قرارداد شما و تالار محاسبه می شود .
هزینه تزئینات شامل بادکنک آرایی ، گل آرایی ، شمع آرایی ، مشعل آرایی ، رقص نور و … که در صورت عدم تمایل شما ، حذف می شوند و همچنین در بسیاری از مجموعه های تشریفاتی به صورت هدیه در نظر گرفته می شوند .
هزینه برنامه های جانبی مانند آتش بازی ، اسب سواری ، کالسکه سواری و … که معمولا انتخابی هستند و در صورت عدم تمایل ، شما می توانید اینگونه از برنامه ها را از تعهدات تالار حذف نمایید .
لازم بذکر است که معمولا محاسبه هزینه ها به این صورت می باشد که در هنگام عقد قرارداد ، بخشی از هزینه ها را بعنوان بیعانه پرداخت و تاریخ مد نظر خود را رزور می کنید . حدود یک هفته قبل از مراسم ، دو سوم هزینه ها را پرداخت می کنید و شب عروسی و بعبارتی زمانی که مطمئن شدید که همه چیز مرتب بوده ، مشکلی در ارائه خدمات نیست و تالار به تمامی تعهدات خود عمل نموده است تسویه حساب نهایی را انجام می دهید .

  • تست غذا و کیفیت پذیرایی سالن پذیرایی :

متداول است که بعد از انتخاب تالار و یا باغ محل برگزاری مراسم عروسی و همچنین قبل از عقد قرارداد ، کیفیت غذا و نحوه پذیرایی توسط مشتری تست می شود . معمولا مشتری یک شب به صورت سرزده به تالار یا باغ مد نظر خود رفته و بعد از ملاقات با مدیر تالار تقاضای تست غذا و مشاهده نوع سرویس دهی را می نماید . امکان مشاهده نحوه سرویس دهی مهمانداران ، برخورد مهمان داران با مهمانان ، نوع لباس مهمان داران ، مدل مو و تن پوش مهمان داران ، تعداد دفعات پذیرایی و مرتب سازی میز مهمانان توسط مهمان داران ، کیفیت و تازگی گل های استفاده شده در گل آرایی سالن و میزها ، کیفیت ظروف پذیرایی ، تمیزی ظروف پذیرایی ، چیدمان محیط ، حضور یا عدم حضور مدیری که با او قرار داد بسته اید و … از نزدیک ، به شما کمک خواهد کرد که تصمیم نهایی خود را راحت تر بگیرید .

سرکشی ، بررسی نهایی و دیگر نکات :

از دیگر مواردی که باید مد نظر داشته باشید این است که قبل از عقد قرار داد حتما در مواردی همانند کنسلی احتمالی مراسم و یا جابجایی تاریخ برگزاری به هر دلیلی با مدیریت تالار صحبت کنید .
توجه داشته باشید که مابین تالارهایی که جهت بازدید میروید و مد نظر قرار داده اید دو تا سه تالار را که بیشتر نظر شما را جلب کرده اند الویت بندی کنید و همیشه احتمالی برای تغییر در نظر بگیرید و لذا در کنار گزینه ی نهایی یک یا دو گزینه ی دیگر نیز مد نظر داشته باشید ، شاید نیاز باشد با آن ها وارد مذاکره شوید .
نکته بعدی اینکه حتما روز قبل از مراسم ، به تالار یا باغ عروسی خود سر بزنید تا اطمینان حاصل کنید که همه چیز مرتب است. تمیزی روکش های صندلی و رومیزی ها ، تعداد صندلی ها ، نور پردازی ، تزئینات و خلاصه همه ی موارد را بررسی نمایید . این سرکشی و حساسیت شما ، به مدیریت تالار نیز این موضوع را اثبات می کند که شما نسبت به کوچگترین و جزئی ترین موارد نیز حساس هستید و لذا در جهت جلب رضایت شما تلاش بیشتری خواهد کرد .

گردآوری توسط عقدونه .