شناخت تفاوت‌های زن و مرد

شناخت تفاوت‌های زن و مرد

در یك سخن كلی می ‌توان گفت انسان ها تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند که دلایل این تفاوت ها نیز متنوع و متعدد است . اما تفاوت ‌ بین زن و مرد ، تفاوت عمده‌ای است که برخی از این تفاوت ها ریشه در عوامل فیزیولوژیكی و زیستی دارند و برخی ، نشأت گرفته از عوامل فرهنگی و اجتماعی هستند . اغلب این تفاوت ها شدید و قابل تأمل بوده و باید در ازدواج و زندگی مشترک به آن ها توجه ویژه ای داشت .

  1. دیدگاه زنان و مردان نسبت به ارتباط و مسائل جنسی و زناشوئی كاملاً متفاوت است . این تفاوت که در واقع مهم ‌ترین تفاوت دیدگاهی بین زن و مرد می‌باشد ، ریشه زیستی دارد . رابطه جنسی در زنان با عواطف مثبت و احساسات گره خورده است ، در حالی كه در مردها ، بیشتر جنبه‌ های فیزیولوژیكی دارد و ارضای یک غریزه به حساب می آید . دیگر آن‌كه ، جنبه‌های عاطفی این احساس در مردها ، بسیار كمتر از احساسی است که در زن‌ها وجود دارد . این تفاوت‌ها و آگاهی یا عدم آگاهی از آن ها ، گاهی موجب سوء تفاهم و بر هم خوردن روابط میان زوجین می‌ شود .
  2. برای مردان استقلال اهمیت بسیاری دارد . استقلال مردها از موارد قابل توجه در زندگی مشترك است ، چراکه آنها مایلند و می‌خواهند در مورد مسائل مالی ، معاملات و سایر موارد مشابه ، مستقل عمل كنند ، در نتیجه مخالفت همسر یا عدم توجه وی به این نكته ، میتواند مشكلات و موانعی در زندگی مشترك آن ها ایجاد کند ؛ زیرا مرد تصور می‌كند که ، به احساس استقلالش لطمه خورده است .
  3. زنان می‌ خواهند مورد حمایت باشند و به این حمایت اهمیت می ‌دهند . چانچه زن حس كند که از طرف همسرش مورد بی ‌توجهی و بی ‌مسؤلیتی قرار گرفته ، به شدت آزرده می ‌شود و واكنش ‌های عاطفی شدیدی نشان می‌ د‌هد ؛ زیرا آنچه برای زن ها اهمیت بسیاری دارد ، آن است كه حس کنند همسرشان به آنان احترام می گذارد و به سلامت روحی و جسمی آنان اهمیت می دهد .
  4. مدیریت خانه برای مردها بسیار مهم است . با مراجعه به فرهنگ ‌های مختلف در جوامع گوناگون ، خواهیم دید كه مرد به عنوان قدرت اول خانواده شناخته شده است كه البته این مسأله را باید جدای از تبعیض ‌های جنسی میان زن و مرد به حساب آورد . در خانواده ‌هایی كه زن بدون نظرخواهی و مشورت همسرش درباره مسائل خانوادگی تصمیم گیری می كند ، یا این كه قدرت اول خانواده است ، معمولاً مشكلات گوناگونی مشاهده می ‌شود كه آسیب دیدگی احساس مرد از خود را می توان یکی از این ناراحتی ها دانست می ‌باشد . البته این كه مرد ، قدرت اول خانواده باشد ، بدان معنا نیست كه مرد همانند یک دیكتاتور عمل کند ؛ بلكه منظور نقش مدیریتی است كه باید بر عهده مرد قرار گیرد .
  5. مرد کمتر می تواند چند کار را به طور همزمان و منظم مدیریت کند . اما زن در مدیریت نظم بیشتری دارد ، بدین سبب در اداره ی امور خانه توانایی او از مرد بیشتر است .
  6. صحبت كردن و ارتباطات اجتماعی برای زنان مهم است . زن ها با دور هم جمع شدن و صحبت كردن ، بسیاری از نگرانی ‌ها ، استرس ‌ها و ناراحتی ‌های خود را تعدیل و تخلیه می‌كنند . گرچه مردان از زنان اجتماعی تر هستند لیکن زنان از هوش اجتماعی بالاتری برخوردارند ، یعنی به مسائل اجتماعی دقت بیشتری داشته و تمایل به ارتباطات اجتماعی و حرف زدن در زنان بیشتر از مردان است . به همین دلیل چنانچه درك و آگاهی زن و مرد نسبت به این خصوصیت ضعیف باشد ، مطمئناً آنان را دچار سوء تفاهم ‌های جدی در زندگی مشترك خواهد نمود .
  7. نگاه مردان به مسائل ، كلی‌تر است . مردها معمولاً وارد جزئیات و نكات ظریف نمی ‌شوند ، در حالی كه زنها به عمق مسائل و اجزای ریز در ارتباطات و دیگر موارد زندگی ، توجه زیادی دارند . بعنوان مثال اگر زن و مردی بخواهند مکانی را توصیف کنند زن تمام جزئیات را به طور دقیق بیان می کند ، اما مرد تنها به وصف ظاهر آن مکان می پردازد . معمولاً این خصوصیات زن و مرد موجب می‌شود ، زن تصور كند که مرد نسبت به بسیاری از مسائل ، بی ‌دقت و بدون ‌توجه است و مرد نیز همسرش را فردی حساس و ریزبین بداند که همیشه ذهن خود را برای موارد و مسائل پیش پا اُفتاده و کم اهمیت ، درگیر و مشغول می سازد .
  8. جذابیت ‌های جسمی و آراستگی‌ برای مردها بسیار اهمیت دارد . مردها بیش از زن ها تحت تأثیر جذابیت ‌های جسمی و آراستگی زن قرار می‌گیرند ، كه این نیز یكی دیگر از تفاوت ‌های مهم آنهاست .
  9. زن ها عاطفی ‌تر از مردها هستند . یكی دیگر از تفاوت ‌های عمده ی بین زن و مرد ، عاطفی ‌تر بودن زنان است و این انتظاری است كه زن ها از مردها نیز دارند ! مثلاً زنی كه همواره تاریخ دقیق روز ازدواج ، تاریخ تولد همسر ، مكان آشنایی و موارد نظیر آن را به یاد دارد و چه بسا به این مناسبت ها ، برای همسر خود هدیه ای هم تهیه می کند ، وقتی با شوهری روبرو می شود که نسبت به این مسائل بی اعتنا و فراموش کار است ، نخستین احساسش آن است که همسرش نسبت به او بی علاقه است و اهمیتی به او نمی دهد . باید دانست ادامه ی چنین تفکرات منفی و برخوردهای احساسی در مدت زمانی اندک ، موجب بروز سوء تفاهم و دلسردی از زندگی مشترک می شود .
  10. زن همیشه از هدیه گرفتن و خرید کردن لذت می برد . اما اینگونه امور مرد را به اندازه ی زن مسرور نمی کند .
  11. جهت یابی مرد قوی تر از زن است . مثلاً اگر زن و شوهری به مهمانی بروند مرد کوچه ها و خیابان ها را به ذهن می سپارد اما زن ممکن است آن ها را فراموش کند این در حالی است که زنان اطلاعات جزئی تر موقعیت را بخاطر می سپارند .
  12. مردان در رشته های فنی موفق تر می باشند و زنان در رشته هایی که با محفوظات بیشتر سر و کار دارند موفقند .
  13. مرد از لحاظ شخصیتی نسبت به زن غمگینی بیشتری دارد و زن شادی افزون تر . به همین دلیل مرد ها بیشتر اَخم می کنند و زن ها بیشتر و راحت تر می خندند .
  14. مردان بیشتر تمایل دارند مانع بحث و جدل شوند ، اما زنان در مواردی بحث و جَدَل را استمرار می بخشند . به همین دلیل عصبانیت و خشونت زنان با کودکانشان بیشتر از مردان است .
  15. مرد در مقابل استرس کم طاقت است و این در حالی است که زن مقاومت بیشتری نسبت به استرس نشان می دهد . از این رو سکته و ایست قلبی در مردان بیشتر است .

لذا آگاهی از این نکات ضمن آنکه از ناراحتی های بسیاری جلوگیری می کند ، احساس توانایی و مهارت در زندگی مشترک را در شخص رشد می دهد و او را به موفقیت می رساند . بنابراین دختر ها و پسر ها باید سخنان یکدیگر را در جلسات خواستگاری بر اساس آگاهی از تفاوت های زن و مرد ارزیابی کنند تا بتوانند درست تصمیم بگیرند .

منبع : کتاب گذر از پیچ و خم های خواستگاری ، سیده بتول حسن پور .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .