نکاتی برای حفظ و نگهداری از فرش ها

نکاتی برای حفظ و نگهداری از فرش ها

قبل از هر چیز ، سعی کنید در انتخاب فرش ، دقت بیشتری کنید . فرشی را انتخاب کنید که جنس پرز و رنگ و نوع چله ی آن مقاوم باشد . البته همه نوع فرش های مرغوب و نازل در بازار هست ، بنابراین ، هنگام انتخاب ، مرغوب ترین فرشی که متناسب با بودجه شماست را انتخاب کنید .

  1. فرش های منزلتان را بر اساس میزان نیاز ، پهن کنید ، به این معنا که در اتاق های پذیرایی ، چون تردد کم تر است ، فرش های نازک تر پهن شود که شفافیت بیشتری هم دارد و در جاهایی که تردد بیشتر است مثل اتاق نشیمن و جاهای دیگر ، باید از فرش های مقاوم و ضخیم استفاده کرد .
  2. هنگام جارو کردن فرش ها ، کناره های آن را بالا زده ، پشت آن ها را بررسی کرده و سپس جارو کنید .
  3. فرش را طوری انتخاب کنید که از مکان مورد نظر کوچک تر باشد . این کار چند خاصیت دارد ؛ اول این که ، هوا از هر طرف در زیر فرش جریان پیدا می کند و از بیدزدگی و موریانه زدگی جلوگیری می شود . دوم اینکه ، اگر اتاق تان نمور باشد ، جریان هوا باعث می شود که رطوبت کف اتاق کم تر شود و سوم اینکه ، دیگر کناره های فرش تا نمی خورد و جلو درب ، از رفت و آمد جلوگیری نمی کند و مزاحم نیست و هم چنین لبه های آن زیر درب نمی افتد تا رنگ های فرش آن مخلوط گردد .
  4. فرش را پس از مدتی که استفاده شد ، باید جابجا کرد ، یعنی سر و ته کرد تا همه جای آن به یک اندازه پا بخورد .
  5. در صورت مشاهده حشرات موزی مثل بید که موجودی سیاه رنگ و کم وزن و پرزدار است و یا موریانه و … از نفتالین ، توتون یا تنباکو استفاده کنید . البته بهترین و موثرترین آن ها ، استفاده از نفتالین است .
  6. فرش را نباید برای مدت طولانی در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار داد ؛ زیرا به دلیل شیمیایی بودن رنگ فرش ، سریعا کم رنگ شده و بور می گردد .
  7. آب ، مهم ترین دشمن فرش چه دست بافت و چه ماشینی است . بنابراین ، خانم های خانه داری که از گلدان های طبیعی ، برای تزیین اتاق ها استفاده می کنند ، باید توجه داشته باشند که اگر فرش شان مدام در معرض ریزش آب قرار بگیرد ، پوسیده شده و از بین خواهند رفت . هم چنین از گذاشتن گلدان ها روی فرش ها ، جدا پرهیز کنید . 
  8. اگر روی فرش آبی بریزد ، باید سریعا با قاشق از روی فرش ، جمع گردد ، سپس با پارچه ای آن را خشک کرده ، طوری فرش را قرار دهید که کاملا خشک شود .
  9. اگر رنگ فرش های منزل شما ، روشن است ، دقت داشته باشید که به هیچ وجه چای و نوشابه روی آن نریزد . چرا که این دو مایع ، حتی در صورتی که به وسیله قاشق ، برداشته شوند و جای آن هم خشک شود ؛ باز اثر آن بر روی فرش می ماند و پاک نمی گردد مگر با مواد شیمیایی و لکه برهای خاص .
  10. برای اینکه پای خیس روی فرش گذاشته نشود ، جلوی درب ورودی حمام و دست شویی ، که فرش پهن شده است لازم است پادری استفاده شود .
  11. هنگام جارو کردن باید دقت کرد که در صورت مشاهده ساییدگی و کم پرزی فرش ، حتی اگر کم هم باشد ، سریعا برای رفع آن یا فروش اقدام شود ؛ چون اگر فرش مستعمل باشد مشکلی ندارد ؛ اما اگر اندکی ساییدگی و پوسیدگی پیدا کند ؛ ارزش اولیه آن خیلی کاسته می شود .
  12. اگر روی فرش ؛ میز نهارخوری و مبل و صندلی گذاشته می شود ؛ حتما زیرپایه های آن ، مقوا یا زیرپایه ای مبل ، بگذارید تا جای پایه ها روی فرش گود نشود و پرزهای فرش را نشکند .
  13. اگر در زیر فرش موکت گذاشته شود ، بر دوام فرش های شما اثر می گذارد ؛ زیرا گرد و غبار در زیر فرش نفوذ نکرده ، در نتیجه فرش شما دیرتر کهنه می شود .
  14. سعی کنید دو سر ریشه های فرش را گره بزنید تا فرش شکافته نشود . در ضمن ، خود ریشه ها را حتی المقدور ، داخل پارچه یا چرم گذاشته ، آن را بدوزید تا ریشه ها محفوظ بماند .
  15. فرش را برای شستشو به کارخانه قالیشویی بدهید تا پس از گردگیری با موادپاک کننده ، شسته شود و از شستن فرش در منزل ، تا حد امکان پرهیز نمایید .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .